تاریخ: ۱۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۵۰
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۴۴۴۶۰
سرویس خبر : انرژی

انتقال 130 میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس به کرمان

می متالز - نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: نیمه دوم امسال انتقال 130 میلیون مترمکعب آب از بندرعباس به کرمان صورت می‌گیرد که 100 میلیون مترمکعب آن مربوط به شرکت‌های گل‌گهر و مس است و مابقی به یزد می‌رود تا در چادرملو استفاده شود.
انتقال 130 میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس به کرمان

به گزارش می متالز، محمدرضا پورابراهیمی ظهر امروز در نشست بررسی پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در کرمان اظهار داشت: اقدامات قرارگاه در حوزه پروژه‌های اقتصادی و عمرانی کم‌نظیر است.

وی افزود: اولویت اصلی شهر کرمان بحث آب شرب است و باید با جدیت پیگیری شود، طبق زمانبندی اعلام شده تا پایان تیر ماه فرایند انتقال آب از پنج حلقه چاه به شهر کرمان انجام خواهد شد که بخشی از آب مورد نیاز را برطرف می‌کند، اما همچنان کسری وجود دارد.

پورابراهیمی با اشاره به اعلام شرکت آب و فاضلاب شهری کرمان مبنی بر کمبود یک هزار لیتر بر ثانیه آب در شهر کرمان عنوان کرد: برای اجرای خط انتقال آب به شهر کرمان باید از منابع ملی نیز کمک گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه اقدامی در خصوص خط انتقال آب شهر کرمان می‌خواهد صورت گیرد نباید موجب ضرر و زیان یک منطقه به لحاظ زیست محیطی، مردمی و ... شود و آب منطقه‌ای باید خسارات اجرای این طرح را به مردم منطقه پرداخت کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار این است که وزارت نیرو اولویت خود را به این مسئله بپردازد، هر نگاه و ایده‌ای باید ادبیات کارشناسی داشته باشد که قاعدتا اختلاف نظری نخواهد بود.

پورابراهیمی به پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان هم اشاره داشت و گفت: خط اول انتقال با پیگیری صورت گرفته در حال نهایی شدن است و نیمه دوم امسال انتقال 130 میلیون مترمکعب آب از بندرعباس به کرمان صورت می‌گیرد که 100 میلیون مترمکعب آن مربوط به شرکت‌های گل‌گهر و مس است و مابقی به یزد می‌رود تا در چادرملو استفاده شود.

وی بیان داشت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته نیاز منطقه‌ای گل گهر و مس تا چهار سال آینده حدود دو سوم آب انتقالی خود بود، لذا می‌توان از مجموعه خط انتقالی که به مس می‌آید بخشی از نیاز شهر کرمان را برای شرب تامین کرد.

پورابراهیمی عنوان کرد: خط انتقال دوم آب از دریا هم به صورت همزمان شروع شده است، اما این آب قیمت بالایی دارد و تاکنون حدود 2 هزار و 700 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به جایگاه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در توسعه فعالیت‌های صنعتی و معدنی اشاره داشت و گفت: توافق هایی شده در شهرستان کرمان و راور به ویژه راور برای حضور هدلینگ معدنی قرارگاه خاتم داشته‌ایم و درخواست داریم که با همکاری وزارت صنعت توافقاتی در این بخش صورت گیرد. 

وی ابراز داشت: امیدواریم با تعامل خوب قرارگاه خاتم در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی و معدنی از ظرفیت آنها بیشتر استفاده کنیم.

پورابراهیمی ادامه داد: لیست پروژه‌های بزرگ استان که نیازمند تامین منابع هستند را می توان در لیست پروژه‌های اول فاینانس کشور قرار دهیم که بخش زیادی از مشکلات را برطرف خواهد کرد.

عناوین برگزیده