تاریخ: ۱۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۴۴۴۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ریزش معدن آلبلاغ اسفراین قربانی گرفت

می متالز - رئیس جمعیت هلال احمر اسفراین گفت: ریزش معدن سرب آلبلاغ در این شهرستان چهارشنبه شب، برای دومین بار در سال جاری، جان یک برداشت کننده غیرمجاز سنگ معدنی در این منطقه را گرفت.
ریزش معدن آلبلاغ اسفراین قربانی گرفت

به گزارش می متالز، ابراهیم سارمی چهارشنبه شب اظهار داشت: این حادثه که حدود ساعت ۲۰ به جمعیت هلال احمر گزارش شد در نزدیکی محل قبلی ریزش معدن در این منطقه رخ داده است.
وی افزود: با وجود تمهیدات امنیتی در محدوده این معدن و حضور نیروی انتظامی و محیط بانان محیط زیست، چند برداشت کننده غیرمجاز اقدام به برداشت در این معدن کرده بودند که بر اثر ریزش بخشی از تونل حفر شده در معدن، یک نفر از آنان زیر آوار مدفون شد که علیرغم بیرون کشیده شدن توسط عوامل محلی، قبل از رسیدن امدادگران هلال احمر جان باخته بود.
سارمی گفت: سایر برداشت کنندگان غیرمجاز به دلیل ترس از دستگیری توسط نیروهای انتظامی و محیط زیست از محل متواری شده بودند.

وی دوری و سخت گذر بودن مسیر این معدن را علت دیر رسیدن نیروهای امداد نجات کوهستان هلال احمر به محل عنوان کرد و افزود: امکان اعزام بالگرد هلال احمر به محل نیز به دلیل نبود دید کافی برای پرواز در شب و احتمال بروز حادثه میسر نشد.
استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت سنگ سرب و روی این معدن، اردیبهشت ماه سال جاری نیز به ریزش کوه و مرگ یک شهروند اسفراینی و مجروح شدن یک تن دیگر منجر شده بود.
معدن سرب و روی آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل شهرستان اسفراین قراردارد که در بهار سال جاری با برداشت غیرمجاز از این معدن تازه یافته شده، هجوم سودجویان به این منطقه شدت گرفت.
این معدن در منطقه زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و از این رو سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام مانده است.
فعالیت غیرمجاز در این معدن ۲۹ اردیبهشت با پاکسازی این منطقه از حضور سودجویان ممنوع شد و پرونده تعیین تکلیف آن در شورای عالی محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست پیگیری است.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

عناوین برگزیده