تاریخ: ۱۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۴۴۵۹۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

چشم آبی ها و چشم بادامی ها در نمایشگاه سنگ به چه می اندیشند

می متالز - دومین روز از یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه هرچند که در ساعات صبح به نسبت خلوت بود، اما بعدازظهر سالنهای این نمایشگاه شمار بازدید کنندگان بیشتری داشت که از جمله آنها چشم آبی ها و چشم بادامی بودند با مشخصه بازدید کننده و غرفه دار که اندیشه آنها اهمیت بسزایی داشت.
چشم آبی ها و چشم بادامی ها در نمایشگاه سنگ به چه می اندیشند

به گزارش می متالز، مهران اصلانی که خود را فعال بازار سنگ در کشورهای منطقه معرفی کرد، گفت: نمایشگاه سنگ ایران در طول فعالیت یک دهه خود بازاری پیش روی طرف‌های خارجی اعم از خریدار و فروشنده بوده و در بعضی سال‌ها متجاوز از ۳۰ تا ۵۰ شرکت خارجی به خود دیده، اما امسال به نظر می رسد تحت فشارهای آمریکا، شرکت ها به شکل مستقل حضور نیافتند.

وی یاداور شد: بازار سنگ ایران برای خارجی ها قابل چشم پوشی نیست، بویژه نوسازی و بازسای کارخانه های سنگبری که بیش از ۶ هزار واحد سنگبری در کشور وجود دارد که سرمایه گذاری در آن از بعد منابع داخلی ۴۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان براورد می شود.

این فعال بازار سنگ اضافه کرد: آنچه که بیشتر در این نمایشگاه مشهود است، شماری از شرکت‌های اروپایی و یا آسیای شرقی با انگیزه فروش ماشین آلات و تجهیزات در آن حضور یافته اند و نمایندگانشان در منطقه یا ایران بگونه ای نسبت به بازاریابی تلاش می‌کنند.

اصلانی یاداور شد: امروز رشد جهشی نرخ ارز مانع جدی برای حضور شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور است، بنابراین نمایشگاه تهران فرصتی مطلوب برای حضور شرکت‌های تولید کننده و صادرکننده است و امسال هم همزمانی با نمایشگاه‌های دیگر، نزدیک به ۹۰ شرکت ایرانی در بخش سنگ و تجهیزات و ماشین آلات امکان حضور نداشتند، هرچند که نمایشگاه محلات هم در قالب بین المللی برگزار می شود، اما برند تهران به عنوان پایتخت ایران برتر به نظر می رسد.

همچنین فریدون شرافتی از دست اندرکاران ماشین آلات برش سنگ که به عنوان بازدید کننده خود را به این نمایشگاه رسانده بود، گفت: انتظار از دولت (وزارت صنعت، معدن وتجارت) این است که در شرایط کنونی از سازندگان ماشین آلات، تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ برای حضور در نمایشگاه‌های شاخص سنگ به ویژه در ایتالیا پشتیبانی مالی به عمل آورد، تا فعالان این بازار بتوانند ضمن عرضه توانمندی خود، بازاریابی لازم را به عمل آورند.

وی اضافه کرد: چنانچه امروز زمینه حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه تهران فراهم نشده، بهتر است ما به شرکت‌های ایرانی امکان حضور در نمایشگاه‌های برون مرزی را بدهیم و این اقدام را دولت ترکیه در پشتیبانی از شرکت‌های بخش خصوصی خود به عمل می آورد و دستاورد لازم را هم تاکنون داشته است.

این صنعتگر کشورمان معتقد است: فعالان و تولید کنندگان ماشین الات سنگ در صورتی می توانند نسبت به کپی سازی ماشین الات خارجی اقدام کنند که از تسهیلات بانکی لازم برخوردار شوند، اما با نرخ سود ۲۰ تا ۳۰ درصدی نمی‌توانند تولید داشته باشند.

حبیب کوه بر از فعالان معدنی در استان مرکزی هم توضیح داد: برپایی نمایشگاه سالانه باید با اهداف متفاوت برگزار شود، امروز که دشمن مانع تراشی کرده برای حضور شرکت‌های خارجی، بهتر بود امسال یک دوره تنفس از نظر برپایی نمایشگاه قائل می‌شدیم و سال آینده با وسعت بیشتر و رایزنی بهتر با طرف‌های خارجی نسبت به برگزاری نمایشگاه اقدام می‌کردیم.

وی گفت: ایران در تولید سنگ قوی است و در این بخش سال‌ها خود را در بین تولید کنندگان اصلی معرفی کرده، اما ضعف عمده این بخش در شناسایی و بازاریابی در منطقه و بازارهای صادراتی است که رقبا از ما پیشی گرفته اند و سهم ایران را به خود اختصاص داده اند.

بهره بردار معدنی استان مرکزی این راهم گفت: حضور در بازارهای خارجی باید با تشویق و حمایت لازم صورت گیرد و شرکت‌های ایرانی نیاز به جوایز صادراتی دارند تا بتوانند با رقبا مصاف داشته باشند.

به گفته وی، ضعف ماشین آلات و فرسودگی آنها پیامد اتلاف منابع ملی را به دنبال دارد، بهتر است با مدیریت خانه معدن، انجمن سنگ، سازمان ایمیدرو و وزارت صنعت، یک گروه از ماشین آلات روز با تسهیلات کم بهره وارد کشور شود تا در مسیر ارتقای صادرات سنگ فرآوری شده بتواند نقش آفرینی کند.

یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزئینی، معدن، ماشین الات و تجهیزات مربوطه که روز سه شنبه (۱۸ تیر) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران گشایش یافت، تا ۲۱ تیر ماه جاری به کار خود ادامه می دهد.

عناوین برگزیده