تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۴۴۶۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
جهانگیری در بازدید از پروژه آلومینیوم جنوب تاکید کرد

تمام پروژه‌های نیمه‌تمام تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسند

می متالز - معاون اول رئیس‌جمهوری در بازدید از پروژه آلومینیوم جنوب با پیشرفت ۹۵ درصدی اعلام کرد: آلومینیوم جنوب دستاورد برجام است.
تمام پروژه‌های نیمه‌تمام تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسند

به گزارش می متالز، ما نمی‌گذاریم هیچ مانعی بر سر راه راه‌اندازی پروژه‌های نیمه‌تمام وجود داشته باشد.
اسحاق جهانگیری پیش از ظهر سه‌شنبه هفته گذشته با حضور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از بخش‌های مختلف پروژه در دست ساخت کارخانه تولید آلومینیوم دیدن کرد.

 

تعلل در اجرای طرح‌های نیمه‌تمام را نمی‌پذیریم

معاون اول رئیس جمهوری، در بازدید از طرح آلومینیوم جنوب، آن را به عنوان یکی از پروژه‌های مهم کشور در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی یاد و اعلام کرد: آلومینیوم از صنایع اصلی و مورد نیاز کشور به شمار می‌آید و قرار است کارخانه آلومینیوم جنوب، در ماه‌های آینده بهره‌برداری شود.
جهانگیری گفت: مجموعه طرح‌های بزرگ در سطح کشور در دولت یازدهم و دوازدهم آغاز شده و برای پایان این طرح‌ها اراده جدی لازم است تا در این دولت به پایان برسد.
وی هدف حضور در منطقه ویژه اقتصادی لامِرد را بازدید از روند راه‌اندازی این پروژه مهم، عنوان و اظهار کرد: متاسفانه اتفاقی که برای طرح‌های نیمه‌تمام در دولت‌های مختلف می‌افتد این است که اگر این طرح‌ها در همان زمان به پایان نرسند، در دولت‌های بعدی با ایجاد شک و شبهه، به این طرح‌ها توجهی نمی‌شود یا حذف و تجزیه می‌شوند؛ به همین دلیل بهتر است که طرح‌های نیمه‌تمام در همان دولت اجرا و بهره‌برداری شود.
وی افزود: این امر نشان می‌دهد تا چه حد تاخیرها و تعلل‌ها در اجرای یک پروژه در سرنوشت یک طرح تاثیر دارد.
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد با رفع موانع پیش رو، آلومینیوم جنوب در ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: هدف امریکایی‌ها از تحریم و جنگ اقتصادی برهم زدن شیرازه کل نظام و کشور و ضربه زدن به ایران به عنوان یک کار جدی بوده و کمترین انتظاری که از تحریم‌ها داشتند خواباندن اقتصاد ایران بوده که در آن موفق نبودند و نخواهند بود؛ با این حال باید توجه کرد که آنها به طور مشخص به دنبال این هستند که در برخی طرح‌های توسعه کشور، اخلال ایجاد کنند و حتی جلوی ارسال چند قطعه پروژه‌ای که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد را بگیرند تا حدی که ببینند این قطعات در کدام کشور و بندر هست تا مانع ارسال آن شوند.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در دوره ۲ سال‌های که پیش روی دولت دوازدهم باقی مانده سعی می‌کنیم مجموعه وسیعی از طرح‌های بزرگ در دست اجرا را به بهره‌برداری برسانیم، گفت: حضور و بازدید امروز نیز این پیام را دارد که باید روی طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالا که در توسعه کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارد وقت بگذاریم تا به نتیجه برسد.
جهانگیری ادامه داد: این کار را از استان فارس شروع کردیم و در دیگر استان‌ها و طرح‌های دیگر در بخش نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت، راه و راه آهن نیز باید ببینیم موانع اجرای این پروژه‌ها کجاست و آن را برطرف کنیم. در این زمینه هیچ توجیه، محدودیت و مشکلی برای اینکه این طرح‌ها اجرا نشوند قائل نیستیم و این طرح‌ها باید بهره‌برداری شوند.
جهانگیری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آلومینیوم یکی از فلزات مهم رنگی است که در صنعت کشور و در همه رشته‌های صنعتی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، گفت: پس از ساخت کارخانه ایرالکو در دهه ۴۰، حرکت کندی در توسعه صنعت آلومینیوم داشتیم که علت اصلی آن نبود مواد اولیه آلومینیوم در ایران بود. به همین دلیل فعالان و دست‌اندرکاران صنعت آلومینیوم وقتی می‌شنوند فلان کشور حاشیه خلیج‌فارس، کارخانه آلومینیوم با چند میلیون تن ظرفیت ساخته، به آنها بر می‌خورد که چرا در این صنعت به اندازه‌ای که باید پیشرفت نکردیم.
وی با بیان اینکه ساخت کارخانه آلومینیوم جنوب یکی از دستاوردهای برجام است، خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری این پروژه به صورت فاینانس تامین شده است. از نظر من کارخانه تکمیل است و می‌تواند در یک فرآیند چند ماهه به عنوان مدرن‌ترین کارخانه آلومینیوم ایران بهره‌برداری شود.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه تاکید کرد: صنعت آلومینیوم، پتروشیمی و منابع عظیم گازی ایران نه تنها منطقه و استان فارس بلکه کل کشور را می‌تواند به سمت جهش صنعتی ببرد و مشکل اشتغال را حل کند.
وی از همه مدیران و دست‌اندرکاران این پروژه تشکر کرد و از آنها خواست، طرح‌های نیمه‌تمام را تا راه‌اندازی به صورت ۲۴ ساعته دنبال کنند. جهانگیری افزود: دکتر شیرکوند هم از طرف من مسئولند با برگزاری جلسه‌هایی موانع پروژه‌های نیمه‌تمام را برطرف کنند.
 استانداران سراسر کشور نیز موظفند تمام تلاش‌شان را برای طرح‌های مهمی که در این فرآیند کوتاه می‌توانند به نتیجه برسانند، انجام دهند.

 

به ظرفیت رسیدن آلومینیوم جنوب تا خرداد سال آینده

مدیرعامل آلومینیوم جنوب (سالکو) در بازدید معاون اول رئیس‌جمهوری از پروژه آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامِرد توضیح داد: پروژه آلومینیوم جنوب با پیشرفت فیزیکی ۹۵درصدی در فاز نخست، از ظرفیت تولید ۳۰۰هزار تن در سال برخوردار است که در زمان بهره‌برداری، ۱۰۰هزار تن آن وارد مدار تولید می‌شود.
 وی افزود: تمام تلاش‌مان را به کار خواهیم بست تا این کارخانه تا بهار سال آینده به ظرفیت کامل ۳۰۰هزارتن دست یابد.
شهریار طاهرپور در بخش دیگری از سخنانش به تامین پودر آلومینا به عنوان مهم‌ترین خوراک صنعت آلومینیوم اشاره کرد و گفت: بخشی از این نیاز در تفاهمنامه‌ای که با آلومینای جاجرم در هفته جاری امضا کردیم تامین خواهد شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: قرارداد تجاری این طرح به روش EPCF در اسفند ۱۳۸۹ با شرکت NFC چین امضا شد اما عملیات اجرایی آن پس از امضای موافقتنامه برجام و دی ۱۳۹۴ شروع شد.
او با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری افزون بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است، افزود: در سال ۹۸ و با همکاری سهامداران طرح، عملیات اجرایی پروژه روند مطلوب‌تری گرفت و با توجه به تامین برق مورد نیاز و مواد اولیه اصلی شامل آند، آلومینا و پترولیوم کک، عملیات راه‌اندازی بخش نخست شروع شده و بر اساس برنامه در مهر ۹۸ وارد فاز تولید خواهد شد.
طاهرپور در ادامه خاطرنشان کرد: پیشرفت کلی پروژه تولید آلومینیوم ۹۵ درصد است. تا کنون عملیات ساختمانی و نصب و راه‌اندازی تجهیزات بخش نخست به پایان رسیده و برق مورد نیاز برای راه‌اندازی بخش نخست به میزان ۲۰۰ مگاوات تامین شده است.
آلومینای مورد نیاز برای راه‌اندازی تولید شمش با همکاری سازمان ایمیدرو تامین شده، ‌اند مورد نیاز برای راه‌اندازی تامین شده و کد گمرکی منطقه ویژه پارسیان نیز تخصیص یافته است.
مدیرعامل آلومینیوم جنوب از طرح‌های توسعه‌ای این مجتمع خبر داد و افزود: ساخت واحدهای تولید مواد اولیه، واحد فرآوری آلومینا، واحد تولید پترولیوم کک و اجرای فاز دوم طرح آلومینیوم جنوب از طرح‌های توسعه‌ای سالکو به شمار می‌روند.

عناوین برگزیده