تاریخ: ۲۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۸۹۶
کد خبر: ۴۴۸۱۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

در انتظار انقلاب سنگی

می متالز - سنگ و فعالیت روی آن در ایران پیشینه ۴ هزارساله دارد. کشور ما دارای ذخایر غنی انواع سنگ‌های تزئینی است، به‌نحوی‌که درحال‌حاضر ایران چهارمین ذخایر سنگ جهان را در اختیار دارد.
در انتظار انقلاب سنگی

به گزارش می متالز، امروز در کشور ۱۸۰۰ معدن با ۶هزار کارخانه سنگ‌بری وجود دارد. ایران بیش از ۶۰ میلیارد تن ذخایر مواد معدنی دارد که ۴ میلیارد تن آن ذخایر سنگ‌های تزئینی است. به‌این‌ترتیب معادن سنگ در ایران ظرفیت زیادی دارند و در این حوزه ستودنی هستند.
درباره اهمیت حوزه سنگ، نیازمندی‌ها و دغدغه‌های آن با فعالان سنگی کشور گفت‌وگو کرده ایم.

 

ظرفیت‌های یک بخش معدنی

مالک رحمتی، نایب‌رئیس انجمن سنگ ایران درباره وضعیت و حال و هوای صنعت سنگ کشور گفت: صنعت سنگ در کشور یکی از ظرفیت‌های ستودنی است، همان‌طور که می‌دانید ایران جزو ۱۰ کشور معدنی تلقی می‌شود. خوشبختانه ما در همه زمینه‌ها ازجمله فولاد، مس و طلا استعداد داریم و امروز تمرکز ما بر سنگ‌های ساختمانی است.
رحمتی با بیان اینکه باید برای صنعت سنگ برنامه‌ای تدوین کنیم تا از همه ظرفیت‌های موجود آن بهره‌برداری شود، ادامه داد: در این حوزه چیزی حدود ۲.۵ میلیارد تن ذخیره قطعی داریم. بر اساس پروانه‌های رسمی که وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر کرده، از این عدد باید سالانه ۳۰ میلیون تن تولید کنیم اما درحال‌حاضر حدود ۱۳.۵ میلیون تن بهره‌برداری می‌کنیم. این رقم‌ها نشان می‌دهد که از کمتر از۵۰ درصد ظرفیت‌مان استفاده می‌کنیم.
نایب‌رئیس انجمن سنگ ایران درباره دلایل استفاده کمتر از حد ظرفیت این صنعت در کشور گفت: همان‌طور که گفته شد باید نظام برنامه‌ریزی جامعی در این حوزه پیاده کنیم. لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت‌های مادی و معنوی از این حوزه کند. اما انتظار از وزارتخانه این است که حرف صنعت سنگ را بشنود و از آن حمایت کند. حمایت‌هایی ازجمله کمک به رونق صادرات و حضور در نمایشگاه‌های خارجی، کمک‌های مادی و همچنین پرهیز از بخشنامه‌های آنی. او ادامه داد: نباید یک‌شبه مطرح شود که حقوق دولتی این است و عوارض صادراتی آن! درنتیجه از برنامه‌ریزی‌های بدون کارشناسی و حرف‌هایی که نصفه‌نیمه است باید پرهیز شود. رحمتی با تاکید بر اینکه باید صدای فعالان حوزه سنگ شنیده شود، اظهار کرد: انتظار ما این است که هر قانونی را با خرد جمعی و محوریت فعالان این صنعت تدارک ببینند. به عبارتی نمی‌توان برای خانواده‌ای تصمیم گرفت اما حرف فرزندان و مادر آن خانواده را نشنید. درنتیجه اگر برای خانواده صنعت سنگ ایران تصمیم می‌گیریم باید نظر فعالان صنعت را نیز بدانیم. او ادامه داد: دراین‌بین انتظار ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که انقلاب معدنی راه بیندازند.

 

به دنبال تولید ثروت و اشتغال پایدار

صابر پرنیان، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران درباره اهمیت شهرک صنعتی شمس‌آباد و فعالیت آن در حوزه سنگ گفت: شمس‌آباد بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان تهران در حوزه سنگ است که حدود ۴۰۰ واحد سنگی دارد. اگر این منطقه از کشور تقویت شود قابلیت دارد که واحدهای بیشتری را در بربگیرد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران ادامه داد: برنامه ما این است تا ۲ سال آینده، واحدهای این شهرک صنعتی را افزایش دهیم. با این عمل می‌توانیم با هم‌افزایی زنجیره تامین، توزیع و جهش صادراتی انقلاب سنگ را در راستای تولید ثروت و اشتغال پایدار انجام دهیم.
او تاکید کرد: اگر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش برویم و از تکانه‌های مختلف در امان باشیم می‌توانیم دست به گسترش واحدهای تولیدی بزنیم و در انقلاب سنگی نقش مهمی ایفا کنیم.
پرنیان با اشاره به اینکه شهرک صنعتی شمس‌آباد، بزرگ‌ترین مرکز استقرار واحدهای سنگی است، بر اهمیت استفاده از فناوری‌های جدید تاکید کرد و ادامه داد: به تازگی کمک کرده‌ایم در این شهرک حجاران مستقر شوند تا دست به فرآوری بزنند و مصنوعات سنگی بسازند. به این صورت ارزش هر کپ سنگی را با فرآوری و ایجاد مصنوعات سنگی به ۱۰ هزار دلار می‌رسانیم. او درباره نقش دولت نیز در این حوزه اظهار کرد: در این روند، دولت باید کمک کند که زیرساخت‌ها آماده شوند و به سمت استفاده از فناوری و دانش برویم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران درباره اینکه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی که یازدهمین دوره آن هفته گذشته از ۱۸ تا ۲۱ تیر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، چقدر می‌تواند به رشد حوزه سنگ در کشور کمک کند، گفت: نمایشگاه خوبی بود؛ درواقع برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند در توسعه صنعت سنگ، تشویق به فرآوری، جلوگیری از خام‌فروشی و ارائه توانمندی‌های داخلی ایفای نقش کند اما باید از حالت نمایشگاه سنتی خارج شویم و به سمت سبک‌های جدید بازاریابی برویم.
پرنیان تاکید کرد: در این زمینه باید زیرساخت‌های صادراتی را اصلاح کنیم و با روش جهانی دست به فرآوری بزنیم تا بازارهای خارجی را تصاحب کنیم.

 

چشم‌آبی‌ها و چشم‌بادامی‌ها در نمایشگاه سنگ به چه می‌اندیشند؟

مهران اصلانی، فعال بازار سنگ در کشورهای منطقه، گفت: نمایشگاه سنگ ایران در مدت فعالیت یک دهه خود، بازاری پیش روی طرف‌های خارجی اعم از خریدار و فروشنده بوده و در بعضی سال‌ها متجاوز از ۳۰ تا ۵۰ شرکت خارجی به خود دیده اما امسال به نظر می‌رسد با فشارهای امریکا، شرکت‌ها به شکل مستقل حضور نیافتند.
وی یادآور شد: بازار سنگ ایران برای خارجی‌ها قابل چشم‌پوشی نیست، به ویژه در زمینه نوسازی و بازسازی کارخانه‌های سنگبری، بیش از ۶ هزار واحد سنگبری در کشور وجود دارد که سرمایه‌گذاری در آنها از بعد منابع داخلی ۴۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
این فعال بازار سنگ اضافه کرد: آنچه بیشتر در این نمایشگاه مشهود است اینکه شماری از شرکت‌های اروپایی یا آسیای شرقی با انگیزه فروش ماشین‌آلات و تجهیزات در آن حضور یافته‌اند و نمایندگان‌شان در منطقه یا ایران برای بازاریابی تلاش می‌کنند.
اصلانی یادآور شد: امروز رشد جهشی نرخ ارز، مانع جدی برای حضور شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور است. بنابراین نمایشگاه تهران فرصتی مطلوب برای حضور شرکت‌های تولید‌کننده و صادرکننده است. امسال هم به دلیل همزمانی با نمایشگاه‌های دیگر، حدود ۹۰ شرکت ایرانی در بخش سنگ و تجهیزات و ماشین‌آلات امکان حضور نداشتند. نمایشگاه محلات هم در قالب بین‌المللی برگزار می‌شود اما برند تهران به عنوان پایتخت ایران، برتر به نظر می‌رسد.
فریدون شرافتی از دست‌اندرکاران ماشین‌آلات برش سنگ نیز گفت: انتظار از دولت (وزارت صنعت، معدن و تجارت) این است که در شرایط کنونی از سازندگان ماشین‌آلات، تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ برای حضور در نمایشگاه‌های شاخص سنگ به ویژه در ایتالیا پشتیبانی مالی کند تا فعالان این بازار بتوانند ضمن عرضه توانمندی خود، بازاریابی کنند.
وی اضافه کرد: امروز زمینه حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه تهران فراهم نشده و بهتر است به شرکت‌های ایرانی امکان حضور در نمایشگاه‌های برون‌مرزی را بدهیم. این اقدام را دولت ترکیه در پشتیبانی از شرکت‌های بخش خصوصی انجام داد و دستاورد لازم را نیز تاکنون داشته است.
این صنعتگر کشورمان اظهار کرد: فعالان و تولیدکنندگان ماشین‌آلات سنگ در صورتی می‌توانند نسبت به کپی‌سازی ماشین‌آلات خارجی اقدام کنند که از تسهیلات بانکی لازم برخوردار شوند اما با نرخ سود ۲۰ تا ۳۰ درصد نمی‌توانند تولید کنند.
گفتنی است یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط در ۴ بخش اصلی اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات از ۱۸ تا ۲۱ تیر برگزار شد. در این نمایشگاه، کارخانه‌های سنگ‌بری، معادن سنگ، سازندگان ماشین‌آلات معدن، حفاری و فرآوری سنگ، تولیدکنندگان ابزارآلات فرآوری معدن و صادرکنندگان و واردکنندگان با یکدیگر به رقابت پرداختند.
در این نمایشگاه ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی، جدیدترین تولیدات و خدمات خود را ارائه کردند و در معرض دید علاقه‌مندان قرار دادند.

عناوین برگزیده