تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۴۵۰۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ورود مجلس به تخلفات مجمع « کگل »

می متالز - کمیسیون اقتصادی مجلس با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای عالی بورس در خصوص برگزاری مجمع غیر قانونی شرکت گل‌گهر اعلام کرد: مجلس به این فراخوان غیرقانونی ورود خواهد کرد.
ورود مجلس به تخلفات مجمع « کگل »

به گزارش می متالز، کمیسیون اقتصادی مجلس با ارسال نامه‌ای به فرهاد دژپسند به عنوان رئیس شورای عالی بورس با اشاره به برخی تخلفاتی که در برگزاری مجدد مجمع گل‌گهر در حال انجام است، خواستار رسیدگی به این امر شد.

در متن نامه محمدرضا پورابراهیمی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی آمده است: مجمع سالانه معدنی و صنعتی گل گهر برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ با حضور بیش از ۹۷ درصد از سهامداران، بازرس قانونی و نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار و با رعایت تشریفات قانونی ۹ تیر  در محل مرکز همایش های وزارت کشور برگزار شد که با توجه به اتمام مدت دو ساله اعضای حقوقی هیات مدیره، مطابق دستور جلسه اعضای حقوقی هیات مدیره جدید با رای سهامداران و برای مدت دو سال انتخاب و معرفی شدند.

پس از برگزاری مجمع در کمتر از دو روز از زمان برگزاری مجمع موصوف، آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده در روزنامه «دنیای اقتصاد» ۱۱ تیرماه چاپ شده است. در متن این آگهی که مغایر با قوانین و مقررات است، بدون ذکر نام متقاضیان درخواست شرکت برای برگزاری مجمع با ذکر دستور جلسه انتخاب اعضای هیات مدیره ارایه شد است. با عنایت به اهمیت موضوع و لزوم جلوگیری از امکانات مغایر با قانون موارد ذیل ارایه می گردد:

1. دوره مسئولیت اعضای حقوقی سابق هیات مدیره بر اساس تصمیم مجمع عمومی عادی ۹ تیر  مقتضی شده و به تبع آن نمایندگان آنان نیز فاقد صلاحیت برای برگزای مجمع با دستور جلسه انتخاب هیات مدیره است و مطابق تصمیم مجمع مذکور اعضای حقوقی جدید هیات مدیره انتخاب و معرفی شده‌اند و مشخص نیست بر اساس چه محمل قانونی درخواست برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده از هیات مدیره منصوب انجام نشده است.

2. استناد به ماده ۱۳۶ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت در این خصوص در صورتی دارای وجاهت قانونی خواهد بود که مدت ماموریت مدیران سابق منقضی شود و مدیران جدید انتخاب نشده باشند. این در حالی است که با برگزاری مجمع عمومی عادی در ۹ تیر  اعضای حقوقی هیات مدیره جدید تعیین و معرفی شده‌اند. لذا ماموریت مدیران سابق به موجب ماده اخیر منقضی گشته است.

3. برای حق درخواست تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده توسط اقلیت صاحبان پیش از یک پنجم سهام موضوع ماده ۹۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت ترتیباتی مقرر شده که با توجه به مراتب فوق متاسفانه در ماتحنفیه این توالی اولویت و ترتیبات قانونی رعایت نشده است.

4. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر مطابق ماده ۱۱۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت باید نمایندگان حقیقی اشخاص حقوقی را به عنوان هیات مدیره جدید به مرجع ثبت شرکتها معرفی کنند و تا معرفی افراد جدید و ثبت صورتجلسه مجمع و تعیین سمت اعضای هیات مدیره منتخب مجمع اجرای ماده ۹۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت به جهت عدم ثبت مجمع و عدم تعیین سمت عملاً میسر نمی باشد.

5. در صورت برگزاری مجمع موصوف، ضمن اخلال در اجرای تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه که در ۹ تیر مطابق قانون و به درستی برگزار شده است، دچار تکرار و برگزاری مجامع با تسلسل باطل شده و نهایتاً موجب خلل در امور جاری شرکت خواهد بود و این امر می تواند مجامع شرکتهای بورسی را علیرغم رسمیت قانونی مجمع با چالش های جدی در بازار سرمایه مواجه نماید.

6. لذا با توجه به مراتب و با عنایت به جایگاه حضرتعالی به عنوان ریاست شورای عالی بورس که عالی ترین رکن و سیاست گذار کلان بازار سرمایه است و با توجه به بورسی بودن شرکت گل گهر، امید است دستور فرمایید سازمان بورس به عنوان مرجع ناظر بر حسن اجرای قوانین و نظام حاکمیتی شرکت ها، ضمن رسیدگی به موضوع اقدامات لازم را جهت جلوگیری از اقدامات غیرقانونی ذکر شده اعمال کند.

عناوین برگزیده