تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۴۵۱۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس مطرح کرد:

تغییر قوانین بازار پایه بر مبنای ارتقای اعتماد و شفافیت

می متالز - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: تغییر قوانین در بازار پایه باید به گونه‌ای باشد که اعتماد و شفافیت تامین شود.
تغییر قوانین بازار پایه بر مبنای ارتقای اعتماد و شفافیت

به گزارش می متالز، شاپور محمدی در جلسه فرابورس با حضور فعالان و ناشران بازار پایه گفت: سازمان بورس در گذشته نیز زمانی که قرار بود بحث گزارش تفسیری را جایگزین روند قبلی کند و تعداد نمادهای بسته از ۶۰ مورد به حدود ۱۷ نماد کاهش یابد، در همان زمان نیز نظرات فعالان بازار را جویا شد. در مقطعی عده ای به حذف EPS نیز معترض بودند که سازمان از حالت اجباری به اختیاری این موضوع را تغییر داد. به عبارتی اگر زمانی قرار بر تنظیم مقررات باشد، نظرات مختلف جلب می‌شود.

وی افزود: در بازار سرمایه «اعتماد» بهترین سرمایه است و تحت هیچ شرایطی نباید اعتماد سهامداران مخدوش شود و در خصوص بازار پایه نیز تغییر قوانین باید به گونه‌ای باشد که اعتماد و شفافیت تامین شود و سهامداران راضی باشند.

 

رضایت حداکثری سهامداران

به گفته محمدی تاکید وزیر اقتصاد از ابتدای ماجرای بازار پایه بر رضایت سهامداران بوده و بر همین اساس چندین جلسه در راستای رضایت حداکثری سهامداران، در شورای عالی بورس و کانون‌ها برگزار شده است تا نظرات فعالان بازار پایه شنیده شود.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه سهامداران دامنه نوسان یک ریال را در بازار پایه جدید منطقی نمی‌دانند، بیان کرد: سازمان بورس این موضوع را پذیرفته است و در این زمینه پیشنهاداتی صورت گرفته مبنی بر اینکه در تابلو زرد دامنه نوسان به ۳ درصد، نارنجی ۲ درصد و قرمز به یک درصد افزایش بیابد. گرچه در خصوص نام‌گذاری‌های این بازار اعم از رنگ‌ها و اسامی، پیشنهادات مختلفی از جانب دوستان مختلف به دست ما رسید که برآیند کلی آن، چیزی است که تحت قالب همین رنگ‌بندی ارائه شد.

 

اهمیت افشای اطلاعات

شاپور محمدی در پاسخ به گلایه برخی فعالان بازار در رابطه با بدقولی برخی شرکت‌ها در خصوص ارائه گزارشات، به ارائه راهکارهای مختلفی برای ملزم کردن شرکت‌ها به افشای اطلاعات اشاره کرد و افزود اصول حاکمیت شرکتی که سال گذشته ابلاغ‌شده، امسال نیز کماکان باید اجرایی شود.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گاهی مدیرانی که تمایلی به افشای اطلاعات شرکت خود ندارند، جریمه می‌شوند؛ این کار به دلیل حمایت از حقوق سهامداران انجام می‌شود، اما مواردی نظیر مجازات تبری شرکت برای افزایش سرمایه یا جریمه ریالی مدیر لزوما به معنی رسیدن سهامدار متضرر به حق خود نیست و باید به دنبال راهکاری جامع‌تر در این خصوص بود که ضمن اینکه از حقوق سهامداران حمایت می‌کند و از سویی انگیزه مدیران را نیز تضعیف نمی‌کند، در مجموع بهینه پارتو بازار را ارتقا دهد.

وی در ادامه به سوء تفاهمی که در میان برخی فعالان بازار و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده پرداخت و در خصوص بحث دیدن عمق قیمت‌گذاری توسط فعالان و کارگزاران عنوان کرد: به هیچ عنوان موضوعی تحت این عنوان که به جز کارگزاران، دیگران امکان دیدن سفارشات را نداشته باشند صحت ندارد و اگر قرار باشد کسی قیمت را نبیند، هیچ‌کس قیمت را نخواهد دید، اما اگر قرار بر دیدن قیمت‌ها باشد، یکی از پیشنهادات این است که طی ۶ ماه اول ۳ اردری که در Tsetmc ملاحظه می‌کنید باشد و به مرور در بازه‌های ۶ ماهه، یکی یکی حذف شوند و به حالت دارک بروند که البته در حد پیشنهاد بوده و ممکن است شورای عالی بورس با آن مخالفت کند و خواستار ادامه وضعیت اولیه باشد.

 

پیشرفت اقتصاد ملی

وی در ادامه خواسته سازمان بورس را فعالیت مداوم شرکت‌ها، افزایش خط تولید، ارزآوری شرکت‌ها و در نهایت پیشرفت اقتصاد ملی عنوان کرد و سه مهم رضایت مردم، شفافیت و سلامت را هدف مجموعه مدیریتی خود دانست. ضمن اینکه محمدی در بخشی از صحبت‌های خود به مقایسه عمر بازار بورس ما با برخی کشورهای دیگر اشاره کرد که برخی از دوستان ضمن بیان انتقادات و پیشنهادات خود، از کارشناسان خواست که در مقایسه‌هایی نظیر تعداد شرکت‌ها، به عمر ۵۱ ساله بازار ما و عمر حدودا دو برابری آن‌ها نیز توجه کنند و به روندها هم توجه داشته باشند.

وی در پایان به درخواست وزیر اقتصاد برای جلب حداکثر آرای فعالان و کارشناسان اشاره کرد و ضمن تشکر از پیشنهاد فرابورس برای میزبانی از جلسه حاضر، روحیه مجموعه فرابورس را برای شنیدن و بررسی نظرات فعالان بازار و مخاطبان قابل ستایش دانست.

منبع: ایبنا
عناوین برگزیده