تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۴۵۲۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نحوه تامین مالی افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها

می متالز - نحوه تامین مالی افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های مردم توسط مجلس مشخص و مقرر شد از طریق ابزارها و نهادهای مالی بازارسرمایه و تایید سازمان بورس انجام شود.
نحوه تامین مالی افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها

به گزارش می متالز، در جریان جلسه امروز مجلس و بعد از تصویب بند ت ماده یک و ماده دو طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، ماده چهار هم که مربوط به تأمین مالی طرح‌ها بود تصویب شد.

در این ماده آمده است:

الف) سهامداران شرکت مجری موظفند حداکثر یک سال پس از دریافت مجوز نسبت به واگذاری حداقل 30 درصد سهم شرکت مجری از طریق «عرضه سهام» یا «صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در چارچوب قوانین مربوطه» و یا «انتشار اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام» اقدام کنند. در غیر این صورت وزارت نفت موظف است نسبت به ابطال مجوز خوراک آنها اقدام کند.

ب) تامین مالی از طریق ابزارها و نهادهای مالی و بازار سرمایه و تضمین بازپرداخت اصل و فرع مبالغ سرمایه‌گذاری شده توسط مردم طبق قواعد و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار صورت خواهد گرفت. همچنین جهت تسهیل در فرآیند تامین مالی از این طریق شرکت نفت ایران، بیمه‌ها و بانک‌های مجاز زیر نظر بانک مرکزی نیز می‌توانند پس از تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار در چارچوب قوانین به عنوان رکن ضامن ایفای نقش کنند.

پ) در خصوص آن دسته از دارایی‌هایی که تامین مالی آن‌ها از طریق صدور واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پروژه جهت عرضه به عموم صورت می‌گیرد، هر گونه عوارض نقل و انتقال محاسبه می‌شود.

ت) درآمد حاصل از معامله دارایی به ظرفیت صندوق سرمایه‌گذاری پروژه برای تامین مالی از طریق عرضه عمومی اوراق بهادار با نرخ مالیات صفر محاسبه می‌شود و به نقل و انتقال آن هیچگونه مالیات و عوارضی تعلق نمی‌گیرد. هزینه استهلاک ناشی از افزایش ارزش دارایی در خرید مجدد همان دارایی توسط فروشنده به هر نحوی که باشد جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نخواهد بود.

عناوین برگزیده