تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۴۵۳۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل زغال‌سنگ البرز مرکزی در یک نشست خبری اعلام کرد:

معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی نیمه‌مکانیزه می‌شود

می متالز - مدیرعامل زغال‌سنگ البرز مرکزی با دعوت از خبرنگاران حوزه معدن، آنها را به بازدید میدانی از مجموعه معدن زغال‌سنگ سوادکوه فرا خواند.
معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی نیمه‌مکانیزه می‌شود

به گزارش می متالز، او در نشست خبری با اصحاب رسانه به پرسش‌های آنها در زمینه زغال‌سنگ سوادکوه، عملکرد یک ساله و برنامه‌های سال آینده پاسخ داد.

 

واگذاری ۱۰۰درصد معادن البرز مرکزی به بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت البرز مرکزی به تاریخچه کارخانه زغال‌شویی البرز مرکزی اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۱۴ زغال‌سنگ البرز مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده است. سال ۸۳ با توجه به سیاست‌های اصل ۴۴، واگذاری معادن به بخش خصوصی شروع شد.
حسین متصدی با بیان اینکه در این بین تنها شرکتی که تمام معادن خود را واگذار کرده، البرز مرکزی است گفت: این شرکت بیش از نیمی از فعالیت‌های استخراجی خود را به شرکت معدنی سامان سوادکوه واگذار کرده که ۶۰ درصد زغال این شرکت را در بر می‌گیرد. این شرکت خصوصی، ماهانه ۹ هزار تن و سالانه ۱۲۰ هزارتن زغال تحویل می‌دهد.
متصدی تاکید کرد: در صورت تعیین تکلیف معادن گلیران و کردآباد و فعال شدن آنها، کارخانه با ظرفیت کامل فعالیت خواهد کرد.
وی همچنین به برنامه بومی‌سازی در این شرکت اشاره کرد و گفت: بخشی از تجهیزات کارخانه زغال‌شویی بومی‌سازی شده است.
متصدی خبر داد: دستگاه‌های اسپیرال (جدایش ثقلی) کارخانه در داخل کشور ساخته شده‌اند.
متصدی افزود: بخشی از تجهیزات جدید البرز مرکزی از سوی شرکت تهیه و تولید تامین شده و در مرحله ترخیص از گمرک است.
وی درباره معادن کوچک اظهار کرد: فهرستی از معادن کوچک در این منطقه تهیه شده است.
مدیرعامل شرکت البرز مرکزی به وضعیت اشتغال در شرکت، اشاره و اظهار کرد: ۲۵۰ نفر به طور مستقیم در کارخانه فعالیت می‌کنند. وی ادامه داد: به طور کلی در منطقه البرز مرکزی همراه با بخش خصوصی، ۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اجرایی شدن فرمول جدید قیمت‌گذاری کنسانتره زغال‌سنگ از ابتدای آذر سال گذشته و افزایش درآمد ۴۰ درصدی فعالان زغال، وضعیت درآمدزایی این حوزه بهتر شده است.
متصدی، میزان ذخیره زغال‌سنگ در پهنه البرز مرکزی را ۲۰۰ میلیون تن اعلام کرد. وی افزود: ذخیره قطعی معادن گلیران و کردآباد به ترتیب ۵۷ و ۲۱ میلیون تن است.
وی درباره نقش معدن در کاهش نرخ بیکاری گفت: زمین و معدن، عامل اصلی کار اقتصادی هستند اما حفظ جنگل‌ها نیز باعث شده است محدود شویم. متاسفانه آمار بیکاری منطقه نسبت به میانگین کشوری بالاست و چشم امیدشان بیشتر به زغال‌سنگ است. در این بین رونق کک‌سازی یکی از طرح‌های مقابله با بیکاری است. امیدواریم مشکلات‌مان با محیط‌زیست حل شود تا در رونق اشتغال این منطقه سهم داشته باشیم.
متصدی درباره مشکلاتی که این شرکت با سازمان محیط‌زیست دارد گفت: یکی از مشکلات ما جنگل‌های هیرکانی است. معدن نیاز به جاده‌سازی دارد اما محیط‌زیستی‌ها آن را مخالف حفظ جنگل‌ها می‌دانند. امیدواریم با توافق با سازمان محیط‌زیست، با کمترین تخریب بتوانیم بیشترین استخراج را انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت البرز مرکزی در ادامه، به طرح‌های توسعه‌ای این شرکت پرداخت و اظهار کرد: قرار است طرح کک‌سازی با ظرفیت تولید حدود ۳۰۰ هزار تن فعال شود اما به دلیل صادر نشدن مجوز زیست‌محیطی درحال‌حاضر متوقف است و بلاتکلیف مانده است. دوم، طرح توسعه تجهیز معدن گلیران است که بر اساس برنامه قرار است ۱۵۰ هزار تن تولید در سال داشته باشد. خوشبختانه ایمیدرو هم از آن حمایت کرده است.
وی افزود: سال ۸۳ این معدن به بخش خصوصی واگذار شد و پس از آنکه کار چندانی روی آن انجام نشد، در سال ۹۴ به شرکت البرز مرکزی واگذار شد. در این مرحله بهره‌بردار قبلی اعتراض کرد. امروز تعیین تکلیف این معدن در شورای معادن می‌تواند کار را سرعت دهد. سوم، طرح کارخانه زغال‌شویی است که به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت آن باید تکمیل شود. همچنین طرح کردآباد، استحصال دوباره و ژئوتوریسم از دیگر طرح‌های این مجموعه هستند.
متصدی در پاسخ به پرسش روزگار معدن که چه تدابیری برای رسیدن به هدف امسال این شرکت برای تولید ۱۵۰ هزار تن کک دارید، گفت: نخستین اولویت ما استحصال دوباره از باطله‌هاست. بر اساس این هدف قرار است ۳۰ هزار تن باطله‌ را دوباره استحصال کنیم. مورد دیگر، آموزش کارکنان است. در این زمینه، سال گذشته نیروهای‌مان را به کرمان و طبس اعزام کردیم تا آموزش‌ ببینند.
وی درباره وضعیت پرداختی‌های این مجموعه اظهار کرد: با توجه به رایزنی‌ها، خوشبختانه کارگران مشکلی در دریافت مطالبات ندارند و پرداخت‌های ما به موقع است.
او ادامه داد: با سرمایه‌گذاری مناسب در کارخانه زغال‌شویی، بهره‌وری کار افزایش یافته که در افزایش درآمدهای شرکت تاثیرگذار بوده است. مدیرعامل زغال‌سنگ البرز مرکزی درباره کیفیت زغال تولیدی این شرکت نیز بیان کرد: برای تولید کک مرغوب، به زغال‌سنگ با کیفیت نیاز داریم که خوشبختانه زغال‌سنگ این منطقه به دلیل استفاده از آب‌های طبیعی کیفیت خوبی دارد.
او درباره وضعیت نرخ‌گذاری زغال‌سنگ نیز گفت: خوشبختانه امسال بهای زغال‌سنگ ۲۶ درصد نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین شده که اتفاق خوبی برای زغال‌سنگی‌ها بوده است.
او در ادامه، به ایمنی در معادن زغال‌سنگ اشاره کرد و گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حال وارد کردن برخی تجهیزات ایمنی است. همچنین در حال پیگیری هستیم که ۳ پایگاه امداد و نجات در طبس کرمان و البرز ایجاد شود. او در پاسخ به این پرسش روزگار معدن که چقدر با کمبود ماشین‌آلات و ابزار معدنی روبه‌رو هستید نیز گفت: چون کارخانه تازه راه‌اندازی شده، در این زمینه مشکلی نداریم بلکه پیگیر نیمه‌مکانیزه شدن معادن نیز هستیم. در این زمینه با دانشگاه آزاد منطقه هم در حال مکاتبه‌ایم. ضخامت لایه‌های زغال این منطقه کم است و نمی‌توان به مکانیزاسیون کامل این معادن فکر کرد.

 

در تامین زغال مشکل داریم

مرتضی صادق‌نژاد، مدیر کارخانه زغال‌شویی البرز مرکزی گفت: این کارخانه از سال ۹۶، با ظرفیت اسمی و ورودی سالانه ۵۰۰ هزار تن زغال‌سنگ خام و ۳۵۰ هزار تن زغال کنسانتره فعال شده و امسال به دلیل کمبود زغال، تولید به ۲۰۰ هزار تن زغال خام و ۱۲۰ هزار تن کنسانتره رسیده است. وی درباره مشتری‌های زغال‌سنگ گفت: مشتریان ما ذوب آهن اصفهان، کک‌سازی طبس و کک‌سازی زرند هستند. البته بیشترین مصرف‌کننده زغال، ذوب آهن اصفهان است که بیش از ۷۰ درصد مصرف را به خود اختصاص داده است. او با بیان اینکه زغال‌سنگ، اساس توسعه اقتصادی و رونق تولید است به اهمیت ایمنی در حوزه معادن زغال‌سنگ، اشاره و اظهار کرد: رعایت ایمنی و آموزش کارگران، موارد مهمی هستند که باید به آنها توجه کرد. در آینده اگر برای ایمنی و نگهداری معدن فکری نکنیم، با مشکلات زیادی روبه‌رومی‌شویم.
او در نهایت به مشکل کارخانه زغال‌شویی اشاره کرد و گفت: ما در تامین زغال مشکل داریم و مسئله اصلی به محیط‌زیست و جنگل‌داری مرتبط است. امیدواریم با تعامل با فعالان محیط‌زیست بتوانیم کمبود زغال را جبران کنیم.

 

تولید براساس استانداردهای بین‌المللی

اردلان نژادی، مدیر تضمین کیفیت کارخانه زغال‌شویی البرز مرکزی نیز در حاشیه دیدار خبرنگاران از کارخانه گفت: ما نمونه‌برداری و آنالیز لازم را روی زغال استخراجی این معادن انجام می‌دهیم تا کارخانه، بالاترین بهره‌وری را داشته باشد.
او اظهار کرد: با آنالیزها میزان خاکستر و خلوص را اندازه می‌گیریم. در اینجا کنسانتره سوزانده می‌شود تا ناخالصی‌ها به‌دست بیایند.
نژادی در پاسخ به پرسشی درباره توجه به استانداردهای بین‌المللی اظهار کرد: در تمام مراحل، شیوه‌نامه‌های ایزو را رعایت کرده و همه چیز را با استانداردهای بین‌المللی تطبیق داده‌ایم. او درباره اینکه چقدر دستگاه‌های‌تان به‌روز است، گفت: بر اساس استاندارد بین‌المللی، تا زمانی‌که با دمای هوا مشکل نداشته‌ باشیم می‌توانیم از دستگاه‌های موجود استفاده کنیم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده