تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۷
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۴۵۴۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فعالان و کارشناسان از تنگناهای حوزه معدن می‌گویند

تامین مالی؛ شاه‌بیت حل مشکل معدنکاران

می متالز - از آنجایی‌ که هرگونه فعالیت معدنی به تجهیزات، ماشین‌آلات و ابزارآلات معدنی وابسته است، برای توسعه و ادامه کار معدن باید از ماشین‌آلات به‌روز استفاده کرد.
تامین مالی؛ شاه‌بیت حل مشکل معدنکاران

به گزارش می متالز، با توجه به افزایش نرخ ارز و موضوع تحریم، این مسئله برای خیلی از معدنکاران اگر نگوییم غیرممکن اما دشوار شده است.
با افزایش نرخ دلار حتی واردکردن ماشین‌آلات درجه دوم، لوازم مصرفی و قطعات دیگر برای معدنکاران خرد امکان ندارد و نمی‌صرفد.
بسیاری از فعالان حوزه معدن باور دارند که برای ادامه فعالیت معدنی دیگر نمی‌توان از ماشین‌آلات فرسوده بهره برد و باید چاره‌ای اندیشید.
چندی پیش محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز به این مهم اشاره کرد. او ضمن بیان اینکه استفاده از ماشین‌آلات فرسوده در معادن بازدهی پایینی دارد، اظهار کرد: تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار به‌منظور تامین ماشین‌آلات جدید، نقش بسزایی در روند بهره‌برداری خواهد داشت. درباره اهمیت این موضوع و دغدغه فعالان معدنی با کارشناسان این حوزه گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

 

لزوم حمایت مالی از معدنکاران

سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماشین‌آلات فرسوده در کار معادن اختلال ایجاد می‌کنند، گفت: برای اینکه ظرفیت معادن را بالا ببریم باید به فناوری‌های روز مجهز شویم. امروز باوجود تحریم‌ها نمی‌توانیم در این حوزه واردات داشته باشیم و البته اجازه این کار را هم به ما نمی‌دهند؛ بنابراین باید سعی کنیم این توانمندی را در داخل به‌دست بیاوریم و به دانش خود تکیه کنیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به هدف مسئولان برای کمک به رشد تولیدات داخلی اظهار کرد: قانون استفاده حداکثری از ظرفیت توان تولید داخل و تاکید نمایندگان بر آن، این مسئله را مورد تاکید قرار می‌دهد که مسئولان کشور دغدغه حمایت از تولید داخلی را دارند. از آنجایی که این قانون به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف ابلاغ ‌شده، انتظار این است که از ظرفیت واحدهای تولیدی در تولید ماشین‌آلات و ابزارآلات معدنی استفاده شود. او ادامه داد: علاقه‌مندی در بین شرکت‌های تولیدکننده وجود دارد که خود را نمایش بدهند. از طرفی بهره‌برداران هم که معدنداران هستند تمایل دارند ماشین‌آلات را به‌روز و جدید کنند. مقدسی درباره لزوم حمایت مالی از معدنداران نیز گفت: شاه‌بیت حل مشکل معدنداران، تامین مالی است. متاسفانه معدنداران و فعالان معدنی برای اینکه سفارش لازم را به تولیدکننده‌های داخلی بدهند بیشتر در تامین منابع دچار مشکل هستند. اگر یک مدل مالی مناسب از سوی دولت طراحی شود که بانک وام موردنیاز را به بهره‌برداران معدنی بدهد و آن را به تولیدکننده بپردازد، به رونق معادن کمک می‌کند؛ مثل اتفاقی که برای قطعه‌سازان و خودروسازان افتاد و دولت ۴ هزار میلیارد تومان وام به خودروسازان داد اما در پرداخت آن با قطعه‌سازان طرف بود. این مسئله باعث شد قطعه‌سازان جان بگیرند و در افزایش میزان تولید خودرو اقدام موثری شود. هرچند مطالبات‌شان هنوز کامل وصول نشده اما اتفاق خوشایندی رخ داده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوبی این مدل مالی، این است که وام عمده به یک بهره‌بردار پرداخت نمی‌شود بلکه بهره‌برداران متعدد، وام را دریافت می‌کنند. درنهایت هم وقتی زمان پرداخت برسد، با هماهنگی بهره‌بردار و قرارداد سه‌جانبه به تولیدکننده پرداخت می‌شود. مقدسی تاکید کرد: ما شرکت‌های تولیدکننده خوبی در کشور داریم اما هم تولیدکننده و هم بهره‌بردار برای تامین مالی مشکل ‌دارند. اگر دولت به دنبال تقویت تولید و رفع مشکلات بهره‌برداران در حوزه معدن است باید در این شرایط یک مدل مالی تعریف کند که بتواند وام را به بهره‌برداران و پرداختی‌ها را مستقیم به تولیدکننده بدهد. اگر این مدل عملیاتی شود هم تولیدکننده تقویت‌ می‌شود و هم بهره‌بردار به سود می‌رسد. درنهایت تولید محقق می‌شود. در غیر این صورت تولیدکننده‌ها و بهره‌برداران دچار مشکل هستند و نمی‌توانند مانور چندانی بدهند.

 

همه دستگاه‌ها قدیمی است

محمدعلی رحیمی‌پور انارکی، مشاور مدیرعامل سنگ‌آهن مرکزی ایران نیز درباره اهمیت استفاده از ماشین‌آلات جدید و دغدغه معدنی‌ها در این زمینه گفت: امروز با اجبار از دستگاه‌هایی که سال‌ها وارد کشور شده‌اند استفاده می‌کنیم. متاسفانه بیشترشان هم دستگاه‌هایی هستند که دچار استهلاک شده‌اند و بسیار قدیمی هستند. به همین دلیل در حوزه تامین ماشین‌آلات و ابزارآلات مشکل اساسی داریم. معاون پیشین بهره‌برداری شرکت سنگ‌آهن مرکزی با ابراز تاسف از اینکه نمی‌توانیم دستگاهی‌هایی که به‌روز هستند را وارد کشور کنیم، ادامه داد: بزرگ‌ترین کار اکتشافی، مغزه‌گیری است. متاسفانه در این حوزه هم دستگاه‌هایی که از آنها استفاده می‌کنیم متعلق به چندین سال گذشته است. انارکی با اشاره به مشکلات ارزی که در کشور شکل‌ گرفته است، ادامه داد: اگر بخواهیم همان دستگاه‌ها را وارد کنیم با توجه به افزایش نرخ ارز کار بسیار مشکلی است. مسئله دیگر موضوع تحریم‌هاست که اجازه نمی‌دهد فعالان معدنی آن‌طور که باید در حوزه بین‌الملل فعالیت کنند. مشاور مدیرعامل سنگ‌آهن مرکزی ایران به‌عنوان راهکار اظهار کرد: معدن نیازمند ورود دولت است. انتظار داریم که دولت وارد شود و به معدنکاران کمک کند. در این روند دولت می‌تواند با دادن وام‌های بلاعوض یا وام‌هایی با بهره پایین از تولیدکننده‌های ماشین‌آلات معدنی حمایت کند. او تاکید کرد: شرایط فعلی، حمایت مالی دولت از معدنکاران را می‌طلبد. انارکی در پاسخ به این پرسش که چرا به این مرحله رسیده‌ایم که همچنان وابسته به حمایت مالی دولت هستیم، گفت: اگر بخش خصوصی آزاد بود و استقلال کافی و لازم را داشت، شاید امروز این‌قدر به دولت وابسته نبود و می‌توانست در چنین شرایطی روی پای خود بایستند.

عناوین برگزیده