تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۴۵۴۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

روند قیمت 3 ماهه گندله و کنسانتره دو معدنی

می متالز - به دنبال افزایش قیمت محصول‌ها در بخش معدنی زنجیره ارزش فولاد، نماد غول‌های معدنی کشور در بورس با توقف همراه شد.
روند قیمت 3 ماهه گندله و کنسانتره دو معدنی

به گزارش می متالز، صبح روز گذشته نماد معاملاتی گل‌گهر و چادرملو در پی شفاف‌سازی قیمت محصولات کنسانتره و گندله از سوی ناظر بازار متوقف شد. از ابتدای سال‌جاری معدنی‌ها تلاش کردند با رایزنی‌هایی به افزایش قیمت در محصول‌های معدنی فرآوری شده خود دست یابند.

در نتیجه پیگیری‌های انجام شده و سخنان محمود نوریان، مدیرعامل معدنی و صنعتی چادرملو در حاشیه مجامع گل‌گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، بر ضرورت تغییر قیمت محصول گندله و کنسانتره با توجه به تغییر نرخ ارز و اختلاف شدید قیمت‌های داخلی این دو محصول با قیمت جهانی تاکید شد.

مدیرعامل گل‌گهر در این خصوص گفت: از ابتدای ورود به این شرکت به دنبال افزایش قیمت فروش گندله و کنسانتره بوده و جلسات زیادی را در این زمینه با مدیران فولاد مبارکه داشته‌ام. جمشید ملارحمان نیز با این اعتقاد که سهامداران گل‌گهر، فولادی‌ها هستند اظهار کرد: افزایش بهای این محصولات اگرچه موجب افزایش بهای تمام شده محصولات فولادی‌ها می‌شود، به دلیل اثرگذاری این تغییر در صورت‌های مالی تلفیقی فولادی‌ها این امر پوشش داده خواهد شد.

این در حالی است که سرقینی، معاون وزیر صمت در واکنش به مباحث مطرح‌شده در مجامع غول‌های معدنی درخصوص افزایش قیمت، نظر مساعد داشت و گفت: تلاش بر این است که نظر معدنی‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا حد امکان نظر آنها اعمال شود. حال با پشت سر گذاشتن ۴ ماه از سال ۹۸ باید دید تغییرات نرخ‌های فروش تا چه میزان بر عملکرد سه ماه دوم سال این شرکت‌ها اثر خواهد گذاشت.

اگرچه از ابتدای سال‌جاری فروش «کچاد» معادل دو هزار و ۸۴ میلیارد تومان بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد نشان می‌دهد. در این راستا محمود نوریان درباره اثر افزایش نرخ گفت: این افزایش قیمت از ابتدای مردادماه در سیستم فروش معدنی‌ها اعمال می‌شود. از این رو اثرات افزایش نرخ در گزارش پایان شهریورماه به کدال قابل مشاهده است.

وی در پاسخ به این پرسش که هر دو شرکت معدنی رایزنی‌هایی برای دستیابی به نرخ ۱۷ درصد برای کنسانتره و ۲۷درصد برای گندله داشته‌اند، یادآور شد: جلسه روز دوشنبه در حضور عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه و کشانی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان برگزار شد. از این رو پس از مذاکرات فی‌مابین نهایتا به افزایش نرخ کنسانتره به ۱۶ درصد و افزایش قیمت گندله به 23.5 منتج شد.

اطلاعیه ناشران بورسی، صبح روز گذشته برای دو شرکت گل‌گهر و چادرملو در سامانه کدال با عنوان دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصول‌ها منتشر شد. مطابق این اطلاعیه طبق توافق صورت گرفته با وزارت صمت، ضریب قبلی کنسانتره برای خرید محصول از سوی فولاد خوزستان از شرکت چادرملو از ۱۵ به ۱۶ درصد و همین محصول برای خرید از سوی فولاد مبارکه از 14.5 درصد به ۱۶ درصد تغییر کرده است.

عناوین برگزیده