تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۳
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۴۵۴۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برآمدن بورس از خاکستر ترس

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(26تیر)

می متالز - یک روز پس از دود شدن حدود 27 هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های بورسی، آرامشی نسبی بر بازار سهام حکمفرما شده و قیمت‌ها با وجود شروع منفی، از زیر خاکستر عرضه‌های سهمگین برآمدند و از میانه معاملات شاخص کل را به مدار مثبت بازگرداندند. بررسی روند قیمت و نحوه چرخش معاملات امروز حاکی از توجه دوباره معامله‌گران بورسی به مولفه‌های بنیادی ارزش‌آفرین برای شرکت‌ها و پرهیز از هیجان‌زدگی مفرط در بازار است.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(26تیر)

به گزارش می متالز، بازار سهام معاملات امروز را با فشار عرضه آغاز کرد و متوسط قیمت‌ها دذر ادامه روند کاهشی خود به دلیل فقدان تقاضای موثر افت کرد. با وجود این، دیری نگذشت که بازار سهام آرامش خود را پس از توفان عرضه‌های دیروز بازیافت و حتی از میانه معاملات، با بهبود جو روانی حاکم بر بازار، قیمت‌ها از سطوح حداقلی خود فاصله گرفتند و در موارد زیادی هم به محدوده مثبت حرکت کردند. در پی این روند، شاخص کل توانست بیش از 1500 واحد از کف روزانه جدا شود و رشد 660 واحد را تا یک ساعت مانده به پایان معاملات تجربه کند.

به نظر می‌‌رسد بازار دریافته که گزارش‌های مهمی طی یک هفته پیش رو منتشر خواهد شد و به همین دلیل در فروش‌های خود محتاط‌تر رفتار می‌کند تا در مواجهه با اطلاعات عملکرد سه‌ماهه و ماهانه تصمیم منطقی‌تری بگیرد. در عین حال، تداوم روند نزولی نرخ ارز در بازار آزاد و عقب‌نشینی از نرخ‌های سامانه نیما امکان رشد قابل توجه قیمت‌ها را سلب کرده و معاملات در اغلب نمادها شرایط متعادل را تجربه می‌کند. در عین حال، برخی نماد و به تبع آن کل گروه به اتکای گزارش‌های عملکرد با استقبال سهامداران روبه‌روست. در بین کالایی‌ها می‌توان به سهام پرتقاضای پتروشیمی-از جمله شفن و زاگرس- اشاره کرد که در انتظار سودهای جذاب سه‌ماهه و احتمالا شناسایی درآمد حاصل از تسعیر  ارز در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفته‌اند. در بین صنایع کوچک‌تر هم باید صنعت دارو را مثال زد که تحت تاثیر گزارش بهتر از انتظار نماد «دلر» در اغلب نمادها معاملاتی سبزپوش را دنبال کرد.

خط ممتد عرضه

در نقطه مقابل، نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ساختمانی و طیف متنوعی از بنگاه‌های زیرمجموعه قندی‌ها و ماشین‌آلات در معاملات امروز مغلوب عرضه‌ها شده‌اند و قیمت‌ها همچون روز گذشته در پایین‌ترین حد روزانه قرار دارد. رفتار یکدست و موج دسته‌جمعی عرضه در این گروه‌ها را می‌توان ادامه سنت صف‌نشینی در بورس تهران دانست که در روندهای نزولی نیز همچون موج‌های صعودی بدون از جو عمومی پیروی می‌کند. به نظر می‌رسد رشدهای چشمگیر اخیر در اغلب نمادهای این گروه‌ها سبب شده تا سهامداران به اندیشه سود کسب شده از این دسته از سهم‌ها خارج شوند.

اما نکته مهم است این است که شناوری پایین و فقدان تقاضای کافی خاصه در نمادهای کوچک‌تر باعث شده تا صف فروش در این نمادها به قوت خود باقی بماند و سهم‌ها زیر ضربات عرضه 5 درصد دیگر از ارزش خود را از دست بدهند. در واقع، هر چه رشدهای اخیر قیمت با سودآوری تناسب کمتری داشته باشد شدت عرضه‌ها بیشتر به چشم می‌آید. در عین حال، ترس از زیان بیشتر هم موجب شده تا سهامداران هر چه سود در خروج از دور معاملات بکوشند.

عناوین برگزیده