تاریخ: ۲۷ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۵۹۵
کد خبر: ۴۵۵۹۶
سرویس خبر : زمین شناسی
به منظور اجرای سیاست‌های کلان رونق تولید

افتتاح طرح‌های صنعتی در استان قم با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

می‌متالز - به دنبال سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس این سازمان به استان قم به مناسبت روز ملی صنعت و معدن، واحد صنعتی آسوریک به‌منظور تولید و مقوای سلولزی افتتاح شد.
افتتاح طرح‌های صنعتی در استان قم با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

به گزارش می‌متالز، این مراسم با حضور علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، بهرام سرمست استاندار قم، محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین جمعی از مسئولان و مدیران استانی قم برگزار شد.

در ادامه واحد صنعتی کریستال کویر قم(بازسازی و راه‌اندازی مجدد) نیز افتتاح شد.

آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن و تجلیل از صنعتگران و معدنکاران استان قم

در ادامه سفر رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به قم، ظهر امروز آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن در سالن همایش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی این استان برگزار شد.

می‌خواهیم انقلاب معدنی در کشور ایجاد کنیم

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در مراسم ضمن اشاره به نقش معدن در اقتصاد کشور و امکان جایگزینی معدن به جای نفت گفت: می‌خواهیم انقلاب معدنی در کشور ایجاد کنیم و این در حالیست که اگر این مباحث چند سال پیش مطرح می‌شد شاید درک آن قدری سخت بود که چطور می‌توان معدن را جایگزین نفت کرد.

به گفته علیرضا شهیدی خوشبختانه با تلاشی که در بخش معدن کشور و بخصوص در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان اولین حلقه اکتشاف مواد معدنی در کشور در حال انجام است، این موضوع امکان‌پذیر شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به بررسی توانمندی‌های کشور در بخش اکتشاف و چگونگی استحکام‎بخشی به اقتصاد کشور پرداخت و گفت: این سازمان در سال 1338 تاسیس شد که حدود 60 سال از عمر این مجموعه می‌گذرد و خوشبختانه نیروی انسانی با تجربه و تحصیل کرده‌ای را در اختیار دارد که به عنوان سازمانی فوق تخصصی یاد می‌شود.

وی دو هدف سازمان متبوع خود را تولید اطلاعات پایه در قالب نقشه‌های زمین‌شناسی و اکتشاف معادن و همچنین صیانت از ثروت تولیدی در قالب شناخت مخاطرات زمین‌شناسی برشمرد و گفت: در صورتی که مخاطرات طبیعی در کشور به طور مناسب شناسایی شود بخش قابل توجهی از خسارات ناشی از حوادث طبیعی کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به موقعیت زمین‌شناسی بسیار منحصربفرد ایران تصریح کرد: در دنیا دو کمربند متالوژنی وجود دارد یکی آند با 60 درصد مواد معدنی و دیگری کمربند آلپ-هیمالیا که  ایران با 15 درصد ذخایر معدنی در این منطقه واقع شده است.

شهیدی با بیان این‌که اگر موقعیت ایران را مورد توجه قرار دهیم وضعیت اکتشاف کشور قابل تامل است، تصریح کرد: کشورهای همسایه ایران دارای معادن بزرگ در کلاس جهانی هستند و این در حالی است که تنها 10 معدن در کلاس جهانی در ایران وجود دارد که شامل 5 معدن آهن، 2 معدن مس، 2 معدن سرب و روی و یک معدن طلا است و بقیه معادن کوچک مقیاس است.

وی افزود: سال 84 حدود 4 هزار عنصر کانی‌زایی به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شناسایی شد که سال 89 به 12 هزار عنصر رسید و سال 94 از 15 هزار عنصر گذشت.

به گفته شهیدی، نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یکصدهزارم برای بیشتر مناطق اولویت‌دار تهیه شده و در حال حاضر در حال تهیه نقشه‌های یک بیست و پنج هزارم هستیم و در پهنه قم نیز تعداد زیادی نقشه یک بیست و پنج هزارم برداشت شده که تا پایان سال حدود 15 نقشه منتشر خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در بخش اکتشافات ناحیه‌ای نیز فعالیت‌های اکتشافی مناسبی در استان انجام شده، گفت:  در مجموع حدود 685  نقشه یکصدهزارم ژئوشیمیایی برای 1 میلیون و 648 میلیون کیلومتر مربع از سطح کشور تهیه شده که منجر به معرفی محدوده‌های امیدبخش معدنی شده است.

ژئوفیزیک هوایی در قم منجر به معرفی 19 آنومالی معدنی شد

وی با بیان این که عمق حفاری‌های اکتشافی در ایران بسیار کم است، تصریح کرد: برای این موضوع به مطالعات ژئوفیزیک هوایی پرداخته‌ایم تا در زمان کوتاه و با صرف هزینه کم خروجی‌های مناسبی داشته باشیم که بر همین اساس در قم نیز مطالعات ژئوفیزیک هوایی منجر به معرفی 19 آنومالی معدنی شده که امیدوارم با ادامه اکتشافات تفصیلی و عمومی بتوانیم قم را به استانی فلزی تبدیل کنیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به به آمار موجود و مقایسه وضعیت کشورهای صنعتی و در حال توسعه با یکدیگر گفت: کشورهای در حال توسعه خود را سرگرم صنایع ابتدایی کرده‌اند در حالی که کشورهای صنعتی به سمت فناوری‌های جدید و انرژی‌های نوین که دارای تاثیرگذاری در GDP کشورشان است، پیش رفته‌اند.

وی تاکید کرد: بر همین اساس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز به سمت اکتشاف عناصر نادر خاکی پیش رفته و نقشه نواحی مستعد این عناصر را تهیه کرده است.

شهیدی ضمن اشاره به سیاست‌گذاری‌های موجود در کشور بر اساس شرایط تحریم و مواجه با نوعی پارادوکس نقدینگی خاطرنشان کرد:  برخی مسئولان ادغان به افزایش نقدینگی در کشور دارند و این در حالیست که تولیدکنندگان به نبودن نقدینگی در کشور اشاره دارند که این امر نشان‌دهنده این است که در مدیریت کشور باید بازنگری شود تا شاهد رونق تولید و از میان برداشتن موانع پیش روی باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به رسالت این سازمان بنا به نقشه راه معدن و صنایع معدنی، تصریح کرد: پی‌جویی و اکتشاف از سال 98 به عنوان یکی از اولویت‌ها و سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار سازمان قرار گرفته و براساس یکی از محورهای این سند، احیای معادن کوچک مقیاس در دستور کار قرار دارد و امید است تا پایان سال 150 معدن دوباره به چرخه تولید بازگردد.

برنامه‌ریزی برای تکمیل 70 طرح تولیدی نیمه تمام در استان قم

محمود سیجانی نیز در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی کنونی گفت: بخش تولید در شرایط تحریم، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد، اکنون این بخش از مشکل تامین مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تولید و تامین ارز رنج می‌برد و باید راهبردی برای رفع این مشکلات داشته باشیم، در سطح استانی و ملی پیگیر رفع مشکلات بخش تولید هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم یکی از موفق ترین کارگروه‌ها است که هر هفته جلسه برگزار می‌کند، در قالب این ستاد و با مشارکت مدیران، بسته رونق تولید در هفت راهبرد و 27 برنامه تدوین شد که مسؤولیت اجرای این بسته را بین همه در استان تقسیم کردیم.

وی افزود: یکی از دستورکارهای همه جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، پیگیری بسته اجرای رونق تولید است، اولویت اصلی ما حفظ واحدهای تولید و حفظ اشتغال استان است، احیای واحدهای راکد جزو برنامه‌های اصلی بخش صنعت استان است.

سیجانی با اشاره به افتتاح واحدهای تولیدی در استان قم اظهار کرد: امروز 10 واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری 60 میلیارد تومان به مناسبت روز صنعت و معدن در استان افتتاح شد که این واحدها در صورت تولید کامل، 340 اشتغال ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: در کنار حفظ واحدهای تولیدی موجود در استان قم به توسعه این واحدها تلاش می‌کنیم، در سال گذشته 105 واحد تولیدی استان توسعه داشند و این واحدها دو هزار شغل جدید به وجود آوردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: اتمام واحدهای تولیدی نیمه تمام با پیشرفت بالای 60 درصد اولویت ما در استان است و در این راستا اتمام 70 طرح تولیدی نیمه تمام در استان قم با سرمایه گذاری 240 میلیارد تومان را در دستور کار داریم که تکمیل این واحدها حدود هزار و 800 شغل جدید  به وجود می‌آورد.

سیجانی با اشاره به توسعه بازارهای صادراتی استان قم اظهار کرد: علاوه بر عراق و افغانستان به عنوان بازارهای اصلی صادراتی استان به افزایش صادرات به پاکستان توجه داریم و اکنون برخی از کالاهای قم همچون کفش در آن کشور جایگاه دارد.

وی ادامه داد: در شورای معادن استان قم بحث فرآوری مواد معدنی در جوار معادن را پیگیری کردیم تا هزینه‌های بخش معدن استان کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: ژئوفیزیک هوایی را در استان انجام دادیم و ذخایر مس، آهن و طلا در استان قم کشف شد، البته  باید اکتشاف تکمیلی را انجام بدهیم تا این معادن برای بهره برداری در اختیار بخش خصوصی قرار بدهیم.

سیجانی تحریم را در کنار خلق مشکلات همراه با ایجاد فرصت دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم بخش‌های صنعتی، قطعه سازان می‌توانند که نیازهای صنایع مادر کشور را تامین کنند و در استان در زمینه تولید قطعات لوازم خانگی ورود کردیم و نهضت داخلی سازی را پیگیری می‌کنیم.

برگزاری نشست تخصصی تشکل های معدنی در سازمان  صنعت، معدن و تجارت استان قم

عناوین برگزیده