تاریخ: ۲۷ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۳
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۴۵۶۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد

شرط فروش سهام خودروسازان / دلیل 3 ناکامی در واگذاری‌ها

می متالز - رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به علت ناکامی سه شرکت اول از انتشار اطلاعیه دو پالایشگاه و سه شرکت دیگر خبر داد و گفت: امکان واگذاری دو خودروساز تا زمان وثیقه بودن سهام نیست .
شرط فروش سهام خودروسازان / دلیل 3 ناکامی در واگذاری‌ها

به گزارش می متالز، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی درخصوص علت ناکام ماندن عرضه عمده سهام دولتی در سه شرکت بیمه البرز، پالایشگاه شیراز و لاوان در بورس و فرابورس  گفت: درست است که واگذاری باقیمانده سهام دولتی این شرکت ها مشتری نداشت، اما قاعدتاً عرضه از طریق بورس و فرابورس یکی از شفاف‌ترین روش های واگذاری شرکـت‌های دولتی بشمار می‌رود.

وی افزود: اگر یک شرکت دولتی عرضه‌ شد و به فروش نرسید، تعجب‌آور نیست زیرا قبلاً نیز سابقه داشته که شرکت‌هایی برای واگذاری عرضه شده‌اند، اما ابتدا مشتری نداشته اند.وقتی شرکتی عرضه می‌شود و مشتری ندارد، دوباره در هیأت واگذاری مطرح می‌شود. بی مشتری ماندن این شرکت ها ممکن است به دلیل این باشد که قیمت ارائه شده مقداری تند باشد که در آن صورت هیأت واگذاری یا تصمیم می‌گیرد قیمت واگذاری را قدری تعدیل کند و یا اصرار کند همان قیمت اولیه را دوباره اعلام کند.

این مقام مسئول ادامه داد: البته از سه شرکتی که در بورس و فرابورس عرضه شد، یک مشتری برای یکی از شرکت‌ها بود، اما آن مشتری نتوانست شرایط کامل را احراز کند. تصور می‌کنم در جلسه آینده هیأت واگذاری بحث این شرکت‌‌ها در دستور کار نباشد، چون دستور کارهای زیادی از قبل وجود دارند و از طرفی باید منتظر باشیم بقیه 18 شرکتی که قرار بود سهام دولت در آنها واگذار شود، چه سرنوشتی پیدا می‌کنند.

پوری حسینی گفت: همچنین چهار شرکت پالایشگاهی از طرف سازمان خصوصی‌سازی آگهی روزنامه شده‌اند که اطلاعیه عرضه دو مورد از آنها توسط بورس صادر شده و دو شرکت هنوز از طرف بورس آگهی نشده‌اند. همچنین سه شرکت دیگر نیز هفته آینده آگهی خواهند شد. بنابراین باید منتظر باشیم 11 عرضه دیگری از شرکت‌های دولت که در آینده انجام می‌شود، چگونه خواهد بود. اگر با استقبال متقاضیان روبرو شود بصورت بلوکی نقدی و یکجا عرضه خواهند شد و اگر هیچ کدام از شرکت‌ها مشتری نداشته باشند، هیأت واگذاری ممکن است تجدیدنظر کند.

وی افزود: چهار شرکتی که آگهی واگذاری آنها روزنامه شده شامل پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز که همه شرکت‌های بورسی یا فرابورسی هستند که آگهی روزنامه آنها منتشر شده و آگهی دو شرکت از این چهار شرکت توسط بورس اعلام شده است.

واگذاری بلوکی برای کسب صندلی هیات مدیره

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به پرسش چرا هیأت واگذاری اصرار دارد، سهام دولتی بصورت بلوکی واگذار شود، گفت: وقتی یک بلوک 20 درصدی سهام عرضه می‌شود، یعنی به اندازه‌ای عرضه می‌شوند که از صندلی هیأت مدیره یا اصطلاحاً سیت هیأت مدیره خارج نشود و برای خریدار جذابیت داشته باشد. ممکن است هیأت واگذاری تصمیم بگیرد، بخشی از این سهام را به‌صورت خرد بفروشد و بخشی را نیز در قالب بلوک مدیریتی واگذار کند.

پوری حسینی گفت: معمولاً در بورس 17 درصد سهام یک شرکت هم به عنوان یک صندلی هیأت‌ مدیره به حساب می‌آید و ممکن است بخشی از سهام بورسی خرد شود، اما فعلاً مصوبه هیأت واگذاری این است که همه این سهام باقیمانده دولتی بصورت بلوکی یکجا و نقدی عرضه شود.البته چون سهام شرکت‌های دولتی در بورس و فرابورس عرضه می‌شود که بصورت خرد یا بلوکی باشد، خرید در بورس نقدی است و برای دولت تفاوتی نمی‌کند اما از نظر خریدار جذابیت در این است که سهام بصورت بلوکی و مدیریتی ارائه شود.

وی در مورد اینکه آیا اولویت واگذاری به بخش تعاونی مدنظر قرار گرفته، گفت: معنی اجرایی اولویت برای بخش تعاون در مورد حراج‌های خارج بورس است، اما در بورس و فرابورس رقابتی است که یک نفر می‌تواند موفق شود و کاری به نفر دوم نداریم، آن یک نفر می‌تواند بخش خصوصی یا تعاونی باشد.در واگذاری‌های مزایده و پاکتی اگر دو متقاضی تعاونی و غیر تعاونی یک قیمت ارائه کرده باشند، طبق قانون اولویت با بخش تعاون است، اما در فروش‌های بورسی و فرابورسی رقابت واقعی وجود دارد.همچنین در فروش نقد و اقساطی ممکن است، امتیازاتی برای شرکت‌های بخش تعاونی در نظر گرفته شود.

سهام خودروسازان در وثیقه بانکی

پوری‌حسینی در مورد واگذاری سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا نیز گفت: طبق مصوبه هیأت واگذاری باید سهام دولت در این دو شرکت هم عرضه شود اما ورقه سهام این دو شرکت در وثیقه وام‌های بانکی است،کسی که وام گرفته اگر نتوانست به موقع اقساط را بدهد ممکن است، بانک مراجعه کند که در آن صورت بحث سهام وثیقه چه می‌شود.تا زمانی که بحث وثیقه بودن سهام این شرکت‌های خودروسازی حل نشود، نمی‌توان آنها را از طریق بورس واگذار کرد.

عناوین برگزیده