تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۴۵۶۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون بازرگانی شرکت کوشش رادیاتور گفت:

سبکی و خنک‌کنندگی؛ مزیت‌های استفاده از فویل آلومینیوم در رادیاتور خودرو

می متالز - حدود 20 سال است که در تولید رادیاتور خودرو به جای مس و برنج از آلومینیوم استفاده می‌شود. از جمله مزیت‌های استفاده از فویل آلومینیوم در رادیاتور خودرو می‌توان به سبک شدن خودرو و افزایش خنک‌کنندگی آن اشاره کرد.
سبکی و خنک‌کنندگی؛ مزیت‌های استفاده از فویل آلومینیوم در رادیاتور خودرو

به گزارش می متالز، مدیران پیشین ایران خودرو در این مسیر گام نهادند و مروج این جایگزینی شدند و در نتیجه ایران نسبت به کشورهای همسایه زودتر به استقبال آلومینیوم برای مصرف در صنعت رادیاتور رفت. با اینکه به گفته «حمید بابایی» معاون بازرگانی شرکت کوشش رادیاتور بر خلاف گذشته که بخش زیادی از فویل آلومینیوم مورد نیاز صنعت رادیاتور خودرو وارد می‌شدکه از یک سال گذشته تقریبا تمام این نیاز از تولیدات داخلی تامین می‌شود اما با مشکلاتی در این مسیر روبه‌رو هستند؛ مشکلاتی همچون کیفیت نه چندان خوب فویل آلومینیوم تولید داخل، انحصاری بودن آن، ناتوانی در پاسخ به نیاز صنعت رادیاتور خودرو از نظر کمی و کیفی، نقش آفرینی بی‌بدیل نوسانات شمش آلومینیوم و دشواری تامین آن از بورس کالا.

بابایی با بیان اینکه شرکت آلومنیوم پارس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فویل آلومینیوم کشور، در گذشته ورشکسته بود و اکنون در تلاش برای رفع موانع تولید خود است، گفت: این شرکت توانست خود را نجات بدهد و موجب شود که ما بخش مهمی از مصارف خود را از تولیدات آن تامین کنیم.

وی با بیان اینکه ابتدا کیفیت محصولات شرکت آلومینیوم پارس خوب نبود، اما اکنون این شرکت کیفیت خود را افزایش داده است، اظهارداشت: اگرچه شرکت آلومنیوم پارس توان تامین نیاز کل بازار را ندارد، اما همچنان در تامین کالای خاص رادیاتور یکه‌تاز و انحصاری است و شرکت‌های دیگر هنوز نتوانسته‌اند به کیفیت آلومینیوم پارس برسند و پاسخگوی نیاز این صنعت باشند.

معاون بازرگانی شرکت کوشش رادیاتور تصریح کرد: در حال حاضر شرکت آلومینیوم پارس نیاز صنعت‌کاران رادیاتور خودرو را تامین می‌کند زیرا سایر شرکت‌های تولیدکننده فویل، دستگاه اسلتینگ یا برش فویل را ندارند و بعضی از آ‌ن‌ها نیز نتوانسته‌اند به اندازه‌ نیاز صنعت رادیاتورسازی خودرو، نازک‌سازی فویل را انجام بدهند.

 

بازار شمش آلومینیوم در تلاطم است

بابایی همچنین در ارزیابی خود از وضعیت کنونی بازار با بیان اینکه شمش آلومینیوم خالص ماده اولیه تولید فویل است، گفت: همیشه با توجه به تولیدکنندگان محدود در کشور و متقاضی بسیار زیاد و به دلیل فضای رقابتی سنگین در بورس، همه نمی‌توانند شمش آلومینیوم مورد نیاز خود را از بورس تهیه کنند یا فقط بخشی از نیازشان از طریق بورس تامین می‌شود، ضمن اینکه سهمیه خرید اختصاص داده شده وزارت صمت به شرکت‌ها به میزان نیاز آن‌ها نیست؛ در نتیجه به ناچار باید بخشی از نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند که این مسئله موجب شده است که قیمت‌ها یکنواخت نباشند.

وی با اظهار اینکه معلوم نیست در پس بازار آزاد چه افرادی فعالیت دارند، تصریح کرد: مافیای شمش آلومینیوم همیشه شمش آلومینیوم را در انبارهایشان احتکار می‌کنند و زمانی که قیمت دلار افزایش می‌یابد، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

بابایی با بیان اینکه یکی از بخش‌های رادیاتور پره است که در آن از فویل آلومینیوم استفاده می‌شود، گفت: علاوه بر فویل آلومینیوم، تولیدکنندگان بخش‌های دیگر رادیاتورهای خودرو مانند لوله‌ها نیز برای تهیه مواد اولیه مشکل دارند.

وی در تشریح اینکه چرا تولیدکنندگان برای تهیه شمش آلومینیوم از بورس مشکل دارند، اظهارداشت: برای خرید شمش آلومینیوم از بورس ابتدا باید پیش‌پرداخت بپردازند و اولین درخواست آن‌ها نیز باید رقم بالایی باشد تا بتوانند شمش مورد نیازشان را خریداری کنند.

اینکه چه راهکاری باید اندیشیده شود تا مسیر برای تولیدکنندگان و صنعت‌کاران وابسته به فویل آلومینیوم هموارتر شود را معاون بازرگانی شرکت کوشش رادیاتور به توضیح آن پرداخت و گفت: باید مسیر عرضه شمش آلومینیوم ساماندهی شود زیرا تولیدکنندگان همه سرمایه خود را برای خرید ماشین‌آلات هزینه کرده‌اند و قادر نیستند رقم بزرگی را برای خرید شمش آلومینیوم بپردازند.

وی با بیان اینکه باید از تولیدکنندگان برای خرید شمش آلومینیوم حمایت شود،اظهارداشت: می‌توان شمش آلومینیوم را به صورت سهمیه‌ای به تولیدکنندگان فویل آلومینیوم، عرضه کرد یا پول شمش آلومینیوم خریداری شده را هنگام تحویل کالا، دریافت کنند؛ یا با شرایط یک‌ماهه شمش آلومینیوم را به تولیدکنندگان عرضه کنند تا آن‌ها بتوانند کمک حال چرخ تولید باشند.

بابایی افزود: اگر چنین شرایطی برای خرید شمش آلومینیوم از بورس وجود داشته باشد، تولیدکنندگان می‌توانند ماده اولیه مورد نیاز خود را از مجراهای درست تهیه کنند و بدین ترتیب امکان فروش محصول نهایی با قیمت کمتر را به مصرف‌کننده نیز خواهند داشت.

 

رادیاتور خودروهای مختلف داخلی و خارجی در داخل کشور تولید می‌شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسئله میزان مصرف فویل آلومینیوم در رادیاتورهای خودرو پرداخت و با بیان اینکه رادیاتورهای خودرو گسترده و متفاوت هستند، گفت: هر روز مدل جدیدی از خودرو تولید می‌شود و هر مدل خودرویی که تولید می‌شود باید رادیاتور آن قالب‌سازی شود که بیشتر قالب‌ها نیز در خارج از کشور ساخته می‌شوند.

بابایی برای نمونه از شرکت خود یاد می‌کند که در هفته دو مورد قالب سفارش می‌دهد که قالب‌ها پس از ساخت وارد کشور شده و شرکت اقدام به تولید رادیاتور خودرو می‌کند. در این بین عده‌ای نیز رادیاتوری را که در داخل 200 هزار تومان ساخته و فروخته می‌شود را وارد کرده و با قیمت 2 تا 3 میلیون تومان می‌فروشند.

بنابر اظهار وی، سودجویان از کم بودن رادیاتورهای مدل‌های مختلف در بازار سوء استفاده کرده و اقدام به واردات آن از مجراهای خاصی می‌کنند تا با موانع گمرکی مواجه نشوند و سپس رادیاتورهای وارداتی را با قیمت‌های گزاف به فروش برسانند.

معاون بازرگانی شرکت کوشش رادیاتور گفت: در این میان حتی افرادی هستند که اقدام به ایجاد شرکت رادیاتورسازی کرده‌اند تا بتوانند واردات رادیاتور را در پوشش آن به راحتی انجام بدهند و از امکانات شرکت نیز استفاده کنند.

بابایی تصریح کرد: آن‌ها برای اینکه بتوانند جلوی این اقدام سودجویانه برخی از واردکنندگان را بگیرند، اقدام به تولید رادیاتورهای  خودروهای جدیدی کرده‌اند که وارد کشور شده‌اند.

وی افزود: اگرچه این کار به دلیل زیاد بودن هزینه قالب‌سازی در خارج از کشور، هزینه سنگینی برای شرکت دارد، اما در نهایت مصرف‌کننده سود زیادی از تولید رادیاتور خودرو در داخل کشور خواهد برد.

 

خودروسازان باید 10 تا 25 درصد خودروها را در داخل متمرکز کنند

البته معاون بازرگانی شرکت کوشش رادیاتور با اظهار رضایت از اقدام دولت در حوزه داخلی کردن خودروها، توضیح داد: خوشبختانه دولت دست به اقدامی بسیار موثر زده است مبنی بر اینکه هر خودروسازی که در ایران قصد تولید خودرو دارد باید 10 تا 25 درصد آن را متمرکز کند که بهترین گزینه برای داخلی کردن قطعات آن‌ها، رادیاتور، باطری و لاستیک است.

اما اینکه رادیاتور کدام خودروها در داخل کشور تولید می‌شوند، سئوالی است که بابایی به آن پاسخ داد: شرکت کوشش رادیاتور، همه رادیاتورهای خودروهایی که در ایران خودرو و سایپا تولید می‌شوند را تولید می‌کند که تعداد بسیار زیادی را شامل می‌شود البته سایر شرکت‌ها نیز این تولیدات را دارند، اما به دلیل قالب‌سازی تنوع تولیدات ما نسبت به آن‌ها بیشتر است.

وی درباره خودروهای خارجی نیز گفت: شرکت کوشش رادیاتور، قالب‌سازی رادیاتورهای خارجی را در خارج از کشور انجام می‌دهد و در داخل کشور آن‌ها را تولید می‎‌کند؛ هم‌اکنون نیز 14 مدل خودروی جدید چینی و کره‌ای وارد کشور شده‌اند که شرکت ما در حال برنامه‌ریزی برای تولید رادیاتور مورد استافده در آن‌هاست.

معاون بازرگانی شرکت کوشش رادیاتور خبر از راه‌اندازی واحد قالب‌سازی رادیاتور در شرکت کوشش رادیاتور تا چند ماه آینده داد و اظهارداشت: زمان انجام قالب‌سازی رادیاتور در شرکت فرا رسیده بود بنابراین تصمیم به عملیاتی کردن و راه‌اندازی واحد قالب‌سازی گرفتیم؛ سایر شرکت‌های رادیاتورسازی خودرو نیز می‌توانند وارد این مقوله شوند که نیازمند صرف هزینه سنگینی است.

بابایی همچنین با بیان اینکه در ساخت پره رادیاتورهای خودرو از فویل آلومینیوم با ضخامت 70 تا 80 میکرون استفاده می‌شود، گفت: برای ساخت رادیاتورهای خودرو از فویل آلومینیوم سری 3003 استفاده می‌شود؛ زیرا گروه 3 هزار، آلومینیوم آلیاژی شده است که در آن روی،آهن، سیلیس، مس و... به کار رفته است که موجب افزایش بسیار زیاد استقامت آن می‌شود.

 

قیمت و کیفیت فویل‌های تولید داخل تفاوت زیادی ندارند

وی درباره شیوه قیمت‌گذاری فویل‌های آلومینیومی در ایران گفت:  کارخانه‌های تولیدکننده برای قیمت‌گذاری فویل، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن به اضافه دستمزد تولید می‌کنند، توضیح داد: با محاسبه قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، قیمت داخلی را حساب می‌کنند و چون برخی از تولیدکنندگان در بورس سهمیه شمش آلومینیوم ندارند، بنابراین میانگین قیمت شمش آلومینیوم در بورس و بازار را در نظر می‌گیرند.

بابایی با بیان اینکه لمینیتی یا خالص بودن فویل آلومینیومی تاثیر زیادی در شیوه قیمت‌گذاری آن ندارد ، اظهارداشت: میانگین قیمت هر کیلوگرم فویل آلومینیوم در ایران بین 30 تا 35 هزار تومان است و چون تعیین قیمت بر پایه شمش خالص 98 درصد است، لمینیتی یا خالص بودن فویل آلومینیومی تاثیر چندانی در شیوه قیمت‌گذاری آن ندارد.

معاون بازرگانی شرکت کوشش رادیاتور همچنین تاکید کرد: به دلیل اینکه فویل آلومینیوم در بازار آزاد عرضه نمی‌شود در نتیجه شرکت‌های تولیدکننده رادیاتور خودرو، فویل مورد نیاز خود را فقط از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند. وی درباره سطح کیفیت فویل‌های آلومینیومی و همچنین تنوع تولید شرکت‌های مختلف گفت: کیفیت تولید شرکت‌های مختلف متفاوت است، به طور مثال شمش‌های آلومینیوم شرکت ایرالکو برای مصرف در رادیاتور کیفیت مناسبی دارند، البتهلیمیزان آن در بازار متغییر است و همیشه در دسترس نیست؛ نوع فویل‌ها برای پره رادیاتور خودرو تغییر و تنوع چندانی ندارد و ضخامت آن‌ها 70 یا 80 میکرون است و فقط از نظر برش‌، مختلف هستند.

بابایی درباره تفاوت قیمت فروش فویل‌های آلومینیوم شرکت‌های مختلف نیز توضیح داد: به دلیل اینکه دو فاکتور قیمت شمش آلومینیوم و دستمزد در قیمت‌گذاری فویل آلومینیوم تاثیرگذار هستند، تولیدکنندگان نمی‎‌توانند چندان روی قیمت فویل آلومینیوم تولیدی خود مانور بدهند، که در این بین عامل تعیین کننده اصلی، قیمت شمش آلومینیوم خریداری شده است.

عناوین برگزیده