تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۴۵۷۴۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
۱۰۰ نوع شغل مستقیم با رونق صنعت ساختمان ایجاد می‌شود

سایه گرانی مصالح ساختمانی بر ساخت‌وساز

می متالز - رکود در صنعت ساختمان سال‌هاست گریبان صنایع معدنی و معادن را در شهرستان‌ها گرفته و بیش از هر چیزی به معادن کوچک و متوسط آسیب رسانده است.
سایه گرانی مصالح ساختمانی بر ساخت‌وساز

به گزارش می متالز، در این میان همه اصناف و فروشنده‌های مصالح ساختمانی به چند و چون رکود و آثار آن واقف هستند و معتقدند در صورت بازگشت رونق تولید به این صنعت، ‌معادن تا پایین‌دست احیا شده و جانی دوباره می‌گیرند. شاید لازم باشد دولت با اتخاذ تمهیداتی به صنعت ساخت‌وساز رونق بخشد و به رفع بیکاری در شهرستان‌ها کمک کند.

 

تاثیر گرانی آجر

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی و کاشی و سرامیک یزد با اشاره به تاثیر رکود بازار مصالح ساختمانی متاثر از افزایش ۲ برابری نرخ آجر و وابستگی صنعت ساخت‌وساز به تغییرات نرخ این کالا، گفت: هرچند قدرت خرید مردم نیز تا ۳۰ درصد نسبت به گذشته کاهش یافته اما امیدواریم فرصت جهانی شدن یزد تا حدودی رونق را به این حوزه بازگرداند.
سعید سعادت‌مقدم گفت: انواع مصالح ساختمانی در یزد، به دنبال افزایش نرخ دستمزد، هزینه‌های بیمه، حمل‌ونقل و مواد پتروشیمی، شاهد افزایش نرخ ۱۵ درصدی در بازار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود، سود عرضه و فروش مصالح ساختمانی نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده، به نحوی که در خرده‌فروشی‌ها ۱۲ درصد و در عمده‌فروشی‌ها ۴ درصد است و اتحادیه یزد هیچ برنامه‌ای نیز برای افزایش این نرخ ندارد.
سعادت‌مقدم، افزایش هزینه کرایه‌های حمل‌ونقل را یکی از مشکلات بزرگ دامنگیر این صنف خواند و به عنوان مثال گفت: در حالی افزایش بیش از ۱.۵ میلیون تومانی هزینه حمل‌ونقل یک تریلی گچ از سمنان یا مازندران نسبت به گذشته را در یزد شاهد هستیم که سود فروش آن در خرده‌فروشی‌ها همان ۱۲ درصد گذشته، ثابت مانده است.
وی بازار فروش مصالح ساختمانی در یزد را راکد دانست و عنوان کرد: افزایش ۲ برابری نرخ آجر و وابستگی این صنف به تغییرات نرخ این کالا، صنعت ساخت‌وساز و به دنبال آن بازار فروش مصالح ساختمانی را دچار رکود کرده، ضمن اینکه قدرت خرید مردم نیز نسبت به گذشته تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.
این مسئول، فرصت جهانی شدن یزد را در رونق ساخت‌وساز در این شهر موثر دانست و ابراز امیدواری کرد با وجود تعلل مردم در ساخت‌وساز تا پیش از ثبات قیمت‌ها، جهانی شدن یزد بتواند رونق اقتصادی را به این شهر بازگرداند تا شاهد روی آوردن مردم به سمت ساخت‌وساز باشیم.
وی استاندارد شدن تمام مصالح ساختمانی عرضه شده در بازار یزد را دستاوردی بزرگ در سال‌های اخیر خواند و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با کوتاه شدن دست واسطه‌ها در خرید و فروش مصالح ساختمانی با همکاری کارخانه سیمان مهریز و تعاونی مصالح‌فروشان و همچنین همکاری مسئولان مربوط، مصالح ساختمانی استاندارد از سوی شرکت‌های استاندارد به‌دست مردم می‌رسد.
سعادت‌مقدم افزود: البته از آنجایی که سیمان یک کالای اساسی در کشور به شمار می‌رود، نظارت دقیقی از سوی سازمان‌های مربوط برای استاندارد بودن آن وجود دارد و درحال‌حاضر تا ۸۰ درصد نیاز استان نیز از داخل استان تامین می‌شود. علاوه بر این تنها مصالح ساختمانی مورد نیاز که از خارج استان تامین می‌شود، گچ سفیدکاری و گچ سوپر است.
وی به استقبال یزدی‌ها از مصالح ساختمانی نوین اشاره کرد و گفت: زیربنای استفاده از مصالح ساختمانی نوین در یزد تامین شده و مصالحی مانند هبلکس و دیوار گچی نیز مورد استقبال قرار گرفته اما هنوز برخی از این نوع مصالح در سطح جامعه شناخته شده نیستند.
سعادت‌مقدم استفاده از مصالحی مانند آجر قرمز، مواد افزودنی سیمان و ضد یخ، کاشی‌های سه‌بعدی و ایزوگام‌هایی با برندهای مختلف را نیز از انواع مصالح جدید و مورد استفاده یزدی‌ها بیان کرد.
وی از استقبال و حمایت اتحادیه از واحدهای تولیدکننده مصالح ساختمانی استان‌های همجوار یزد نیز خبر داد و گفت: تولیدکنندگان می‌توانند کالاهای تولیدی و مازاد خود را با هماهنگی اتحادیه در یزد تبلیغ کنند چرا که استان یزد در تامین بازار فروش برای تولیدکنندگان هیچ محدودیتی ندارد.
رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی یزد در پایان افزود: هر نوع مصالح ساختمانی که منجر به رفاه و آسایش مردم شود و از نظر مقاومت و هزینه به صرفه باشد، از سوی اتحادیه به‌طور صد درصد حمایت خواهد شد.

 

تاثیر گرانی آهن

دبیر اتحادیه آهن‌فروشان یزد نیز نسبت به استفاده از آهن‌آلات بی‌کیفیت در صنعت ساخت‌وساز و کاهش استحکام بناهای نوساز به دنبال افزایش نرخ آهن در بازار هشدار داد.
سید علی مدرسی، با بیان اینکه نرخ آهن نسبت به ۲ سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است، گفت: نرخ میلگرد از ۱۲۰۰ تومان به حدود ۵۵۰۰ تومان رسیده بود که البته با کاهش نرخ ۴۳۰۰ تومان عرضه می‌شود.
وی از تاثیر نرخ آهن بر بازار مسکن نیز یاد کرد و گفت: یکی از معایب افزایش نرخ آهن، علاوه بر افزایش نرخ مسکن، بکارگیری آهن‌آلات بی‌کیفیت در ساختمان‌سازی به منظور کاهش نرخ تمام شده بناست.
دبیر اتحادیه آهن‌فروشان یزد افزود: کاهش استقامت و استحکام ساختمان‌های نوساز به دنبال افزایش نرخ آهن‌آلات، یکی از آسیب‌های ناپیدا در این بخش است که درحال‌حاضر دامنگیر جامعه شده است.
وی با اشاره به مالیات ارزش افزوده و تاثیر آن بر افزایش نرخ آهن و فولاد به عنوان بزرگ‌ترین مشکل مصرف‌کنندگان و رکود اقتصادی در این بخش از بازار، اظهار کرد: متاسفانه مطالبه مالیات ارزش افزوده سنگین از آهن‌فروشان منجر به ابطال تعداد زیادی از پروانه‌های شغلی این صنف شده، به طوری که بسیاری از آهن‌فروشان در حال خارج شدن از این شغل و ورود به فعالیت‌های کاذبی همچون دلالی ملک و زمین هستند.
مدرسی تصریح کرد: بیشتر آهن‌فروشانی که از سرمایه‌های قابل توجهی برخوردار هستند، وارد مشاغل کاذب شده‌اند و از آنجایی که این فعالیت‌ها، نیازی به پرداخت مالیات‌های سنگین ندارند برای صاحبان سرمایه نیز دارای جذابیت هستند، به طوری که برخی از آنها اقدام به انتقال سرمایه‌های خود به کلانشهر برای فعالیت این مشاغل کاذب کرده‌اند.
وی در این باره تاکید کرد: از آنجایی که تولید آهن در کارخانه‌های فولاد استان یزد، در کشور و حتی خاورمیانه اهمیت زیادی در توسعه اقتصادی کشور و منطقه دارد، این صنف نباید به علت برخی مسائل مانند افزایش مالیات ارزش افزوده و مالیات‌های غیرمنطقی رو به تعطیلی برود.

عناوین برگزیده