تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۴۵۸۱۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

جزییاتی از نشست رییس جمهور با مدیران بخش مسکن

می متالز - وزیر راه و شهرسازی جزییاتی از نشست امروز رییس جمهور با مسئولان بخش مسکن کشور را تشریح کرد.
جزییاتی از نشست رییس جمهور با مدیران بخش مسکن

به گزارش می متالز، محمد اسلامی در حاشیه نشست مشترک مسئولان بخش مسکن کشور با رئیس جمهور که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد افزود: در قانون پیش بینی شده که شهرداری‌ها بتوانند زمین‌های مناسب را برای ساخت واحدهای مسکونی کوچک در اختیار سازندگان و سرمایه گذاران بخش مسکن قرار دهند تا بازار حرفه‌ای اجاره داری در بازار مسکن کشور شکل گیرد، اما تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده و در جلسه امروز، تصویب و به وزارت کشور ابلاغ شد که شهرداری‌ها را در این بخش تشویق به ورود کند و وزارت راه و شهرسازی هم باید زمینه‌های قانونی این امر را فراهم کند تا واحدهای اجاره‌ای تولید و عرضه شود تا قدرت تنظیم بازار را برای حمایت از مستاجران داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور اهتمام ویژه‌ای به بخش مسکن دارد و در برنامه مدیریت جدید وزارت راه و شهرسازی بر ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و همچنین ساخت سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکن شهری و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تاکید شده است که در دو بخش سیاستگذاری و روان سازی سیاست‌های اجرایی برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در شورای عالی مسکن که امروز با حضور رئیس جمهور برگزار شد تاکید شد که بانک‌ها سهم تسهیلات بخش مسکن را بطور کامل تخصیص دهند که این سهم در سال گذشته ۱۳/۵ درصد کل تسهیلات بود و امسال امیدواریم که سهم مسکن به ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی همچنین گفت: در جلسه امروز وزارت نیرو هم مکلف شد در تعامل با وزارت راه و شهرسازی، انشعابات واحدهای مسکونی ساخته شده مسکن مهر را هرچه سریعتر واگذار کند چرا که ۵۰ هزار واحد تحویل شده و ۱۶۵ هزار واحد آماده تحویل، نیازمند انشعابات آب و برق هستند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص تامین مسکن کارکنان دولت نیز گفت: در جلسه امروز بر تامین مسکن کارکنان دولت بخصوص خانه اولی‌ها هم تاکید ویژه‌ای شد و طرح آن هم اکنون در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی نهایی است.

وی افزود: بر اساس این طرح، هر دستگاهی که حقوق بگیرانی دارد با عرضه زمین و بصورت کسر از حقوق کارمند در بدو استخدام اقدام به ساخت مسکن برای کارمندان خود می‌کند. اسلامی افزود: مدت اجرای طرح ۲۲ سال پیش بینی شده است که از بدو استخدام، ۵ سال پیش پرداخت به صندوق پس انداز کارکنان دولت واریز می‌شود، دو سال نیز زمان ساخت است و ۱۵ سال نیز اقساط کسر می‌گردد تا کارکنان دولت صاحبخانه شوند.

وی افزود: گام اصلی و مهم دولت، تشکیل صندوق پس انداز مسکن کارکنان دولت است که باید به موجب قانون با همکاری دستگاه‌ها تشکیل شود و هر وزارتخانه‌ای که زمین خود را در اختیار سازندگان قرار دهد در اولویت قرار خواهد گرفت و امیدواریم با این مجموعه اقدامات، نهضت فراگیر ساخت مسکن که در کشور ایجاد شده، فراگیرتر شود تا آرامش به بخش مسکن کشور بازگردد و تولید و عرضه مسکن، به وضعیت پایدار بازگردد.
 

رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو
 اولویت بندی مسکن‌های مهر فاقد آب و برق برای دریافت انشعاب

رضا اردکانیان نیز در نشست مدیران ارشد بخش مسکن با رئیس جمهور با اشاره به اینکه از مجموع ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر حدود ۲ میلیون واحد دارای انشعاب است افزود: ۳۰۰ هزارواحد مسکن مهر از این تعداد فاقد انشعاب آب، ‌ برق و فاضلاب هستند که به سه اولویت تقسیم بندی و سپس انشعاب را دریافت می‌کنند.

وی گفت: اولویت اول برای دریافت خدمات زیر ساختی آب، برق و فاضلاب، ‌واحدهای ساخته شده و دارای انشعاب، ‌ اولویت دوم واحدهای ساخته شده و فاقد شبکه و اولویت سوم نیز واحدهایی هستند که هنوز ساخته نشده است.

وزیر نیرو ۶۰ درصد واحدهای مسکن مهر معادل یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۰۰ واحد دارای انشعاب از نیمه دوم سال ۹۲ این سرویس‌ها را دریافت کرده اند ادامه داد: امیدواری ما این است که امسال با استفاده از مکانیزم تبصره ۸ قانون بودجه، ‌منابع لازم برای آب و برق رسانی به مسکن‌های مهر را دریافت کنیم.

اردکانیان گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت راه و شهرسازی برای تهاتر زمین با امکانات اختصاص یافته است که انتظار وزارت نیرو دریافت نیمی از این رقم برای تامین خدمات آب و برق است.

وی افزود: با اختصاص این اعتبار وزارت نیرو می‌تواند برای تامین این خدمات در مسکن مهر با سازندگان تجهیزات و پیمانکاران قرارداد منعقد کند.

 

علیرضا تابش؛ ‌رییس بنیاد مسکن
 نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تا پایان سال

علیرضا تابش در پایان نشست مشترک مدیران ارشد بخش مسکن با رئیس جمهور که امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد افزود: امسال مصوبه هیئت دولت برای بازسازی دویست هزار مسکن روستایی به بانک مرکزی ابلاغ شد و این بانک هم، موضوع را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده است تا برای نوسازی و بهسازی واحدهای روستایی تا سقف ۴۰ میلیون تومان تسهیلات داده شود.

وی افزود: تاکنون وام ۱۱۰ هزار واحد به بانک‌های استان‌ها ابلاغ شده است که ۲۳ هزار واحد آن تکمیل پرونده کرده اند و به بانک‌ها معرفی شده اند.

به گفته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تاکنون برای نوسازی و بهسازی و مقاوم سازی بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، وام پرداخت شده است ضمن اینکه ۴۰۰ هزار واحد آن، واحدهای خسارت دیده ناشی از حوادث بوده اند.

تابش افزود: همچنین در جلسه امروز به رئیس جمهور وعده دادیم تا نیمه دوم مرداد امسال، کار بازسازی ۴۵ هزار واحد تعمیراتی آسیب دیده ناشی از سیلاب به پایان برسد که این واحدها بطور کامل به بانک‌ها معرفی شده اند و کار ۲۵ هزار واحد به پایان رسیده است.

وی افزود: همچنین در بحث ساخت واحدهای خسارت دیده از سیلاب، ۱۲ هزار واحد هم آوار برداری و پی کنی شده است و امیدواریم ساخت این واحدها هم تا پایان سال، به پایان برسد.

به گفته رئیس بنیاد مسکن، واحدهایی هم که نتوانسته اند وام ساخت دریافت کنند، مرحله دوم وام ­هم به آن‌ها ابلاغ شده است و از هفته آینده ۲۵۰۰ میلیارد تومان وام دیگر و در مجموع ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در اختیار خسارت دیدگان سیلاب ماه‌های نخست سال قرار می‌گیرد.

منبع: ایبنا
عناوین برگزیده