تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۴۵۸۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست بررسی مسائل تجاری ایران و ترکیه با حضور سفیر ترکیه در اتاق ارومیه مطرح شد؛

صرافی مشترک ایران و ترکیه تشکیل شود

می متالز - نشست بررسی مسائل تجاری ایران و ترکیه با حضور سفیر ترکیه در اتاق ارومیه برگزار شد.
صرافی مشترک ایران و ترکیه تشکیل شود

به گزارش می متالز، با حضور دریا اورس سفیر جمهوری ترکیه در تهران، حسن انتظار رئیس اتاق ارومیه، رضا حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی و نجدت تاکوا رییس اتاق بازرگانی و صنایع وان ترکیه، مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی آذربایجان در تجارت با ترکیه در محل اتاق ارومیه بررسی شد.

حسن انتظار رئیس اتاق ارومیه در این دیدار با تاکید بر ضرورت حل مسائل و مشکلات پیش روی مراودات تجاری فی مابین فعالان اقتصادی دو کشور بیان داشت: بایستی در حوزه روابط اقتصادی ایران و ترکیه چندان پیشرفت می کردیم که در حال حاضر زمینه های توسعه بیش از پیش روابط تجاری را مطرح می کردیم نه بحث مشکلات فی مایین اقتصادی دو کشوری که باید پیشرو اقتصاد منطقه باشند. 
رئیس اتاق ارومیه در این زمینه افزود: امیدواریم که با مساعدت و همراهی استاندار آذربایجان غربی که فردی با بینش اقتصادی است و معاون اقتصادی ایشان که اشرافیت و تسلط زیادی در حوزه خود دارند و  همینطور سفیر محترم جمهوری ترکیه بتوانیم روند حل مشکلات را تسریع کنیم و در توسعه تجارت دو کشور گام‌های اساسی برداریم.
حسن انتظار در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان آذربایحان غربی دربخش های مختلف اقتصادی و نیز داشتن مشترکات فرهنگی و دینی، زمان‌بر بودن تشریفات گمرکی به‌ویژه در مرز سرو و بازرگان، گران بودن و هزینه‌بر بودن شبکه لجستیکی بین دو کشور، عدم وجود شبکه بانکی در پایانه‌های مرزی مشترک و ضرورت بازنگری در تعرفه‌های ترجیحی فی مابین را از جمله مسایل مهم تجارت دو کشور قلمداد کرد و خواستار حل مشکلات مذکور در جهت نیل به هدفگذاری تجارت 30 میلیارد دلاری بین روسای جمهور دو کشور شد.

در ادامه جلسه صمد پورسلطانی عضو هیات نمایندگان اتاق ارومیه و مسئول میز اقتصادی ایران و ترکیه گفت: با وجود مشترکات فرهنگی و اجتماعی در استان‌های هم‌مرز، سرانه حجم تجارت مرزی برای هر نفر صد دلار است که در مقابل تجارت جهانی حجم قابل توجهی نیست. مشکلات در حوزه قوانین تجارت مرزی دوکشور، انتقال پول، ثبت شرکت‌های خارجی، راه‌های مواصلاتی، عدم تثبیت قیمت ارز در هر دو کشور و عدم پیگیری تفاهمات میان دو کشور از مشکلاتی است که نمی‌گذارد به هدف‌گذاری 30میلیارد دلاری برسیم.

قاسم کریمی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ارومیه گفت: زمان‌بر بودن تشریفات گمرکی از طرف ترکیه که زمانی میان 10 الی 20 روز برای محصولات کشاورزی را در بر می‌گیرد باعث زیان به محصول صادراتی کشاورزی ایران می‌شود.

وی در ادامه خواستار ایجاد صرافی مشترک دو کشور با هماهنگی و نظارت بانک‌های مرکزی ایران و ترکیه شد که از هزینه گزاف در بحث نقل و انتقال مالی جلوگیری شود.

رضا رستمی نائب رییس اول اتاق ارومیه، وجود مشکلات بانکی در ترکیه و نقل و انتقالات مالی با ایران، وجود مشکلات گمرکی و ترانزیت و عدم تبادل ریال و لیر در تعاملات بانکی را از مشکلات تجارت میان دو کشور  دانست.

فریدون همتی عضو هیات نمایندگان اتاق ارومیه نیز خواستار صادرات محصولات کشاورزی از ایران به ترکیه به صورت مستقیم در پایانه‌های مرزی رازی و بازرگان شد.

بهنام تاج‌الدینی عضو هیات رییسه اتاق ارومیه نیز گفت: آذربایجان غربی، قطب تولید محصولات کشاورزی بوده و با وجود مرز مشترک به‌عنوان استان هاب صادراتی محصولات کشاورزی مطرح است ولی در زمینه بازگشت سرمایه و ارز از طرف ترکیه با مشکلاتی مواجه است.

محمدحسین قیسی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ارومیه و فعال حوزه بخش معدن گفت: در مرزهای مشترک دو کشور معادن بسیاری برای بهره‌برداری وجود دارد که می‌توان با همکاری‌های مشترک میان دوطرف سرمایه‌گذاری هایی با تسهیل دولت‌ها صورت پذیرد.

عیسی شمس مولوی رییس انجمن ارگانیک آذربایجان غربی و فعال حوزه کنسانتره با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه در چهل سال گذشته صعودی بوده ولی در بحث همکاری‌های اقتصادی توفیقات چندانی حاصل نشده است، گفت: در بعضی از محصولات صادرات ایران به اتحادیه اروپا با تعرفه بیست درصد را شاهد هستیم در صورتی که همان محصول به کشور ترکیه با اعمال تعرفه هفتاد درصد صادر می‌شود.

وی در ادامه افزود: استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی باید مورد توجه ویژه قرار گرفته و از ظرفیت اتاق‌های ارومیه و وان برای نظارت بر روند اجرایی توافقات و پروتکل‌های اقتصادی میان دو کشور استفاده شود.

امیر مسعود فاتحی عضو هیات نمایندگان و مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان نیز استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه پتروشیمی و صنایع پایین دست را جزو ضروریات فعالیت‌های اقتصادی مشترک ذکر کرد.

دریا اورس سفیر جمهوری ترکیه نیز در این نشست گفت: برخی مشکلات موجود در گمرکات دو کشور در سایه تعاملات سیاست مداران و بخش خصوصی دو کشور قابل رفع است، ایران و ترکیه دو کشور دوست و برادر هستند که اشتراکات فرهنگی و اقتصادی دیرینه دارند و در سایه آنها می‌توان زمینه توسعه مراودات اقتصادی را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات طرح شده در این جلسه به طور کامل در اختیار مدیران ارشد کشور ترکیه شامل وزارت امورخارجه و وزارت اقتصاد قرار می گیرد، اضافه کرد: طی چهار سال آینده بهبود شرایط و رفع دغدغه‌های موجود را شاهد خواهیم بود که هماهنگی برنامه‌های اقتصادی دو کشور دوست و برادر ایران و ترکیه می‌تواند نجات دهنده مشکلات جهان اسلام باشد.

سفیر ترکیه در ایران با بیان این که برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین ایران و ترکیه باید دوطرف منافع ملی را تبدیل به منافع مشترک کنند،‌ افزود: ریشه هزار ساله دوستی و محبت مردم دو کشور، فرهنگی را ایجاد کرده است که در جهان بی نظیر است و می‌توان ادعا کرد، هم برادری خونی و هم برادری دینی داریم.

دریا اورس افزود: با پشتوانه این قدرت برادری بزرگ باید اهداف بزرگ داشت و سهم مبادلات تجاری دو طرف حتی از 30 میلیارد دلار در سال هم باید گذر کند.

وی با تاکید بر رفع مشکلات موجود بر سر راه همکاری‌های اقتصادی تصریح کرد: با درایت مدیران ارشد دو کشور قطعا راهکار‌های برون رفت از وضعیت نامناسب فعلی ارائه خواهد شد و ترکیه تمام تلاش خود را برای حمایت از ایران در دوران تحریم انجام خواهد داد تا برادری خود را در روز‌های سخت ثابت کند.

وی در پایان افزود: ترکیه با هدف توسعه مبادلات اقتصادی، تمام زیر ساخت‌های مورد نیاز را در مرز رازی فراهم کرده است و منتظر اقدامات ایران است.

 در ادامه این جلسه حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: توسعه حمل ونقل و لجستیک، توسعه بازارچه‌های مرزی و اعزام هیئت‌های اقتصادی به استان‌های مرزی ترکیه از مهمترین برنامه‌های راهبردی  استان  است.

حسینی افزود: احداث آزادراه تبریز -ارومیه- مرسین نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در صورت اجرای آن مدت زمان رسیدن کالا به ایران ۲۶ روز کاهش خواهد یافت و این در واقع فعال کردن بخشی از جاده ابریشم است.

وی از گازکشی به شهر‌های نوار مرزی ترکیه باایران هم خبر داد و گفت: ما در استان در راستای تقویت روابط دو کشور و احترام به مردم خوب ترکیه آمادگی اجرای این کار را داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در ادامه با انتقاد از افزایش هزینه ورود کالا از مرز‌های ترکیه گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب قیمت‌ها کاهش پیدا کند تا بتوانیم به مبادلات با ترکیه ادامه دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان وان ترکیه نیز گفت: در حال حاضر منتظر اتمام پروژه راه‌سازی خوی به مرز رازی هستیم که بتوانیم حجم مبادلات را در این مرز بیشتر کنیم.

نجدت تاکوا افزود: استان وان آماده است تا با توجه به طرفیت‌های مناسب آذربایجان غربی در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، معدنی و کشاورزی همکاری‌های بیشتری داشته باشد.

وی افزایش عوارض خروج از کشور برای ایرانیان را یکی از دلایل کاهش تجارت چمدانی مرزنشینان عنوان و اضافه کرد: برای کمک به توسعه ارتباطات این عوارض باید کاهش یابد.

عناوین برگزیده