تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۴۵۹۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تازه‌ترین وضعیت افزایش سرمایه‌های بورسی بررسی شد

فرصت پنهان حق‌تقدم‌ها در بازار سهام

می متالز - با اعمال تازه‌ترین افزایش سرمایه‌های بورسی، فرصت پنهان حق تقدم‌ها در بازار سهام بررسی شد.
فرصت پنهان حق‌تقدم‌ها در بازار سهام

به گزارش می متالز، سه‌شنبه هفته گذشته بازار سرمایه شاهد یکی از منفی‌ترین روزهای خود بود، به گونه‌ای‌که به سختی یک نماد سبز رنگ در صفحه اول سایت Tsetmc.com یافت می‌شد. این وضعیت گرچه روز چهارشنبه رو به بهبود رفت اما تاثیر خود را بر سه نماد که آخرین مهلت حراج حق‌تقدم‌شان با این روزها مصادف بود، گذاشت. اگر فرض کنیم این وضعیت قرمز در هفته جاری ادامه نیابد، خریداران حق‌تقدم‌های مزبور فرصت مناسبی را برای کسب سود از تفاوت قیمت سهم و حق‌تقدم به‌دست آوردند.

در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

وخاور ج: «بانک خاورمیانه» موفق شد همزمان با شروع مجمع سالانه خود در صبح پنج‌شنبه، مجوز افزایش سرمایه حدود ۴۲ درصدی از دو محل «سود انباشته» و «سایر اندوخته‌ها» را از سازمان بورس دریافت کند. وخاور در مجمع سالانه خود ۲۰ تومان سود نقدی تقسیم کرد و پس از آن در مجمع فوق‌العاده سرمایه خود را از ۷۰۰ میلیارد تومان به یکهزار میلیارد تومان رساند.

سهامداران جوان‌ترین بانک کشور به ازای هر ۷ سهم خود ۳ سهم جایزه دریافت خواهند کرد و با آن در مجمع سالانه آینده شرکت خواهند کرد. موسسان بانک خاورمیانه تجربه تاسیس و اداره یک بانک خصوصی بورسی دیگر یعنی «بانک کارآفرین» (وکار) را در پرونده خود دارند و شاید با همان تجربیات توانسته‌اند تاکنون عملکرد مناسبی داشته باشند.  سود سال قبل وخاور 35.1 تومان برای هر سهم بود که برای سال منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷ براساس سرمایه ثابت ۷۰۰ میلیارد تومانی به ۹۲۲ ریال رسید.

در هفته گذشته علاوه بر «بانک خاورمیانه» ۳ مجوز دیگر هم برای افزایش سرمایه صادر شد. «پالایش نفت تهران» (شتران) توانست مجوز افزایش از دو محل «سود انباشته» و «اندوخته طرح و توسعه» به میزان حدود ۸۳ درصد را در صبح روزی که مجمع سالانه خود را برگزار می‌کرد، دریافت کند.

 به خاطر همین مجوز بود که از سود بیش از ۱۴۰ تومانی هر سهم فقط ۳۰ تومان را به صورت نقدی تقسیم کرد تا بخش بیشتری از آن را در مجمع فوق‌العاده آتی به صورت «سهام جایزه» به سهامداران بدهد. مجوز افزایش سرمایه حدود ۵۸ درصدی «پخش البرز» (پخش) از مطالبات و آورده نقدی سهامداران یکی دیگر از خروجی‌های سازمان بورس در هفته قبل بود.

 قیمت سهم پخش البرز در هفت ماه اخیر با رشد چشمگیری از زیر ۲۰۰ تومان به بالای هزارتومان رسید و البته چند روز آخر قبل از بسته شدن نماد برای برگزاری مجمع انتخاب اعضای هیات‌مدیره، منفی بود. «پتروشیمی‌خارک» هم توانست مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از سود انباشته را روز پنج‌شنبه دریافت کند تا بتواند در مجمع فوق‌العاده شنبه آن را به تصویب برساند.

منابع حاصل از این افزایش سرمایه قرار است صرف احداث واحد دوم تولید متانول این مجتمع شود که سال‌هاست سهامداران منتظر اجرای آن هستند. سود هر سهم شخارک برای سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷ بیش از ۱۲۰۰ تومان است که ۲۰۰ تومان آن برای سرمایه جدید استفاده خواهد شد.

شرکت فرابورسی «کی‌بی‌سی» (کی‌بی‌سی) در اطلاعیه‌ای مبلغ خالص ناشی از حراج حق‌تقدم‌ها را که قبلا ۶۵۴۰ اعلام کرده بود، اصلاح و رقم جدید ۷۵۴۰ را اعلام کرد. به‌نظر می‌رسد در مبلغ اعلام شده از سوی کارگزاری حراج‌کننده اشتباهی صورت گرفته، به اینصورت که ۱۰۰ تومان واریزی از مبلغ حاصل از حراج کم شده است، درحالیکه این ۱۰۰ تومان از خریدار حق‌تقدم استفاده نشده جداگانه دریافت می‌شود و نباید از دارنده حق‌تقدم استفاده‌نشده کم شود.

افزایش سرمایه ۵۰ درصدی «دارویی و بهداشتی لقمان» (دلقما) از مطالبات و آورده نقدی، حدود ۲۸ درصدی «تامین سرمایه نوین» (تنوین) و حدود ۶۸ درصدی «آلومتک» (فالوم) از مطالبات و آورده نقدی به ثبت رسید و اطلاعیه مربوط به آن هفته گذشته در کدال منتشر شد.

حراج حق‌تقدم «حفاری‌شمال» (حفاری) که سهامدار عمده آن بنیاد مستضعفان است، روز چهارشنبه در منفی ۱۰ درصد به پایان رسید و خریداران توانستند از فاصله قیمتی ۵۰ تومانی بین سهم و حق‌تقدم استفاده کنند، چون شرکت به زودی مجمع سالانه تقسیم سود خود را برگزار خواهد کرد. البته به دلیل کندی در اجرای افزایش سرمایه توسط این شرکت، مجمع سالانه که قرار بود آخرین روز تیرماه برگزار شود، لغو و برگزاری آن به زمانی پس از ثبت افزایش سرمایه موکول شد. حراج حق‌تقدم‌های «فولاد کاوه جنوب‌کیش» (کاوه) هم در دو روز پایانی هفته قبل در قیمت‌های منفی به پایان رسید.

 البته این شرکت متعلق به بنیاد‌مستضعفان، چون قرار نیست با سرمایه جدید به مجمع سالانه برود، در روز سی‌ام تیر مجمع سالانه تقسیم سود خود را برگزار خواهد کرد. حراج حق‌تقدم «سرمایه‌گذاری شاهد» (ثشاهد) هم متاثر از روز منفی بورس در سه‌شنبه گذشته، عمدتا در قیمت منفی ۱۰ درصد به فروش رفت تا این شرکت هم آماده ثبت آن پیش از برگزاری مجمع سالانه منتهی به ۳۱/ ۳/ ۱۳۹۸ شود.

 

عناوین برگزیده