تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۴۵۹۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تکرار شنبه‌های قرمز سهام؟

دیده‌بان بورس شنبه (29 تیر)

می متالز - اولین هفته کاهشی بورس در تابستان در شرایطی رقم خورد که همچنان نگرانی‌ها از ادامه روند این بازار وجود دارد. گرچه عمده تحلیل‌گران چشم‌انتظار ارائه گزارش‌های مهم فصل بهار و عملکرد تیر در هفته جاری بودند که بار دیگر عوامل غیراقتصادی با افزایش تنش‌های منطقه‌ای به کانون توجهات برگشت. بورس تهران پس از تجربه ریزش سنگین سه‌شنبه گذشته، این بار چگونه به این رویدادها پاسخ خواهد داد.
دیده‌بان بورس شنبه (29 تیر)

به گزارش می متالز، ریزش بیش از هفت هزار واحدی شاخص بورس در میانه هفته گذشته کافی بود تا اولین هفته نزولی بورس در بیش از دو ماه گذشته رقم بخورد. به این ترتیب بازدهی سهام از ابتدای سال مجددا به کمتر از 40 درصد عقب‌نشینی کرد. این در حالی بود که سایر بازارهای موازی از جمله ارز و طلا نیز روند نزولی سنگینی را تجربه کردند.

داستان ناتمام نفت‌کش‌های آخر هفته: گویی داستان پایان هفته‌های تعطیل بورس بدون هیجان‌های سیاسی نمی‌تواند به سر شود. به جز افت و خیزهای سنگین کامودیتی‌ها در بازار جهانی، طی شش هفته گذشته در پنج مورد شاهد یک تنش جدی سیاسی در روزهای پایانی هفته بوده‌ایم. ماجرا از انفجارهای نفت‌کش‌ها آغاز شد و پس از سقوط پهپاد آمریکایی، اخیرا به توقف نفت‌کش‌ها رسیده است. در حالی که پنجشنبه رئیس جمهور آمریکا مدعی شد یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده‌اند، این ادعا از سوی مقامات کشورمان تایید نشد و وضعیت پهپاد سالم گزارش شد. هم‌زمان برخی گمانه‌زنی‌ها از سوی رسانه‌ها و منابع غربی درباره مطرح شدن پیشنهاداتی برای بازگشت ایران و آمریکا سر میز مذاکره صورت گرفت. نیمه‌شب گذشته اما خبر توقیف دو نفت‌کش در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران مجدد تنش‌های منطقه‌ای را افزایشی کرد.

بسیاری از مقامات سیاسی نسبت به وضعیت فعلی در منطقه ابراز نگرانی کردند و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران داخلی نیز نسبت به تحلیل وضعیت با سردرگمی جدی مواجهند. این مساله می‌تواند به طور محسوسی معاملات بورس تهران را متاثر کند و فشار فروش‌ها را که هفته گذشته نیز به دلایلی دیگر آغاز شده بود، مجدد تشدید کند. در واقع برخی افراد ممکن است در فضای هیجانی روزهای اخیر و ناتوانی در تحلیل دقیق فضای سیاسی، سود خود از ابتدای سال را شناسایی کرده و از بازار خارج شوند. در سوی دیگر، نشانه‌ها از وضعیت اقتصادی و همچنین قیمت سهام در بسیاری از نمادها جذابیت‌هایی را به نمایش می‌گذارد. این موضوع می‌تواند با حمایت سهامداران حقوقی فشار عرضه‌ها را به سرعت تخلیه کند. به ویژه آنکه با وجود شدت‌گیری تنش‌ها، چنین درگیری‌هایی طی هفته‌های اخیر بارها رخ داده و ممکن است فعالان بازار را به مرز کم‌واکنشی کشانده باشد. مشابه آنچه در بازار جهانی نیز دیده می‌شود و قیمت نفت واکنش‌های نسبتا ملایمی به تنش‌های منطقه‌ای و درگیری‌ها میان ایران و آمریکا می‌دهد.

تحرکات مثبت در آن سوی مرزها: از عوامل غیراقتصادی که فاصله بگیریم، تحرک نرمی در بازار کامودیتی در پایان هفته شکل گرفت. دو عامل را در این روند می‌توان موثر دانست. اولا مقامات چینی و آمریکایی گفت‌وگوهای تلفنی با یکدیگر برای صلح تجاری داشتند که البته جزئیاتی از آن منتشر نشده است. اما برخی از احتمال دیدار مستقیم مقامات دو کشور گمانه‌زنی می‌کنند. دومین مساله به تقویت انتظارات برای کاهش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو بر‌می‌گردد. نماینده فدرال رزرو در نیویورک در سخنرانی اخیر خود احتمال کاهش نرخ بهره در نشست بعدی را تقویت کرد. این عامل باعث افت شاخص دلار در بازار جهانی و در نتیجه رشد قیمت کامودیتی‌ها شد. امری که در شرایط عادی می‌توانست تقویت‌کننده تقاضا در بازار سهام در معاملات امروز باشد.

چشم‌ها خیره به کدال: تحلیل‌گران بورسی این روزها چشم‌ها را به سایت کدال دوخته تا گزارش‌های مهمی که این هفته با ترافیک بالا منتشر می‌شود را بررسی کنند. اولا گزارش‌های سه‌ماهه نخست سال منتشر می‌شود که دید خوبی از نحوه رشد هزینه‌ها و تناسب آن با رشد درآمدها خواهد داد. ثانیا در ادامه هفته گزارش‌های عملکرد ماه تیر ارائه می‌شود که تصویر دقیق‌تری از میزان فروش شرکت‌ها ارائه خواهد کرد. این تصویر می‌تواند حدس و گمان‌های مربوط به تاثیر رکود و تحریم بر کاهش فروش بنگاه‌های اقتصادی کشورمان را رد یا تایید کند. بنابراین با فروکش تب هیجانات غیراقتصادی به نظر می‌رسد در ادامه هفته نقش متغیرهای بنیادی پررنگ‌تر از قبل خواهد شد.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: دیروز عصر نفتکش انگلیسی «استینا امپرو» به سمت ایران هدایت شد. وزارت دفاع انگلیس گفته از گزارش‌ها در این خصوص مطلع است. همچنین در ادامه این رویداد نیز خبرگزاری‌ها تایید کردند دومین نفتکش تحت مالکیت شرکت بریتاتیایی در منطقه تنگه هرمز به سمت ایران حرکت کرد. برخی خبرها حاکی از آن است که ‏همزمان با تحولات خلیج فارس مبنی بر هدایت دو نفتکش بریتانیایی به سواحل ایران، ترامپ تایید کرد که با ورود رند پاول به روند مذاکرات ایران و آمریکا موافقت کرده است. برخی مدعی شده‌اند سناتور پاول دیروز با جواد ظریف در نیویورک ملاقات داشت.

در رویدادهای داخل، سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت براساس آیین نامه اجرایی تبصره ۱ ماده ۱۴۹ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم بلامانع است. اما انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی زمین و ساختمان منوط به ارائه اسناد مالکیت رسمی به نام شرکت متقاضی خواهد بود که حسب مورد شامل عرصه و اعیان باشد. همچنین دارایی مورد نظر وقفی نبوده و فاقد هر گونه محدودیت از جمله حقوق ارتقاقی باشد.ارزیابی دارایی‌های هر طبقه توسط هیات کارشناسی متشکل از حداقل سه کارشناس رسمی دادگستری با مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه که باید منتخب کانون یا مرکز مربوطه انجام شود. برای هر طبقه از دارایی‌ها باید از هیات کارشناسی دارای تخصص مرتبط با داراییه‌ای مورد ارزیابی استفاده شود. در این رابطه، برای ارزیابی زمین و ساختمان یک هیات کارشناسی کافی است.

همچنین بانک مرکزی در جوابیه کوتاهی اعلام کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر شروع به کار بازار متشکل ارزی از روز شنبه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۸ با یک نرخ مشخص نادرست است؛ روابط عمومی بانک مرکزی ضمن رد هرگونه نرخ از پیش تعیین شده اعلامی در این بازار، تاکید کرده است؛ این بازار در حال اتمام مراحل نهایی برای شروع به کار است که به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد و از ویژگی‌های این بازار کشف قیمت ارز توسط عرضه و تقاضای ارز خواهد بود. پیش‌تر شبکه خبر تلویزیون ایران در خبری به نقل از مدیرعامل بازار متشکل ارزی از راه‌اندازی این بازار در روز شنبه هفته پیش‌رو خبر داده بود. 

ب) صنایع: مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان علت عدم پرداخت حتی یک سنت از وام ۸۴۴ میلیون یورو به صنعت خودرو گفت: وزیر صمت درخواست تمدید این مصوبه دولت را به بانک مرکزی ارسال کرده و معاون بانک مرکزی هم قول داد.

ج) شرکت‌ها: سفیر ایران در هند از آمادگی برای سرمایه‌گذاری در توسعه پالایشگاه جنوب هند و افتتاح شعبه بانک پاسارگاد برای انتقال پول نفت ایران به روپیه خبر داد. در همین حال حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولادمبارکه در جریان بازدید از کارخانه الکترود گرافیتی اردکان گفت: فولادمبارکه تمام توان خود را برای راه‌اندازی کارخانه الکترود اردکان به‌کار می‌گیرد. همچنین کوره شماره یک کارخانه پخت سنگ‌آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) روشن و راه‌اندازی شد.

پارس خودرو نیز در واکنش به خبری اعلام کرد: خبر ساختگی فاکتور شدن ۳ هزار خودرو برلیانس با قیمت روز توسط سایپا و پارس خودرو تکذیب می‌شود.

عناوین برگزیده