تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۴۵۹۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تلاش ناکام بورس برای رشد

نقشه نیمروز بورس شنبه(29 تیر)

می متالز - شاخص اصلی بورس تهران در معاملات امروز امکان رشد نیافت. هر چند شروعی مثبتی در ابتدای کار رقم خورد اما به تدریج فروشندگان بالقوه دست به کار شدند و در اغلب نمادها بر خریداران امیدوار غلبه کردند و متعاقبا دماسنج بازار را وادار به عقب‌نشینی کردند. با وجود اینکه ریسک‌های ژئوپلیتیکی بار دیگر اهالی سهام را نگران کرد اما رصد جریان نقدینگی حاکی از توجه بورس‌بازان به صورت‌های مالی سه‌ماهه شرکت‌هاست و امید می‌رود با اوج‌گیری این جریان اطلاعاتی طی دو روز آینده معادلات بورسی دستخوش تغییر شود و جریان پولی به سمت سهام بنیادی حرکت کند.
نقشه نیمروز بورس شنبه(29 تیر)

به گزارش می متالز، مطابق معمول معاملات سال جاری، بورس تهران اولین روز کاری این هفته را در فضایی پرخبر آغاز کرد. از یک طرف، اخبار مرتبط با بازار جهانی و سپس مساله توقیف نفتکش‌ها در خلیج فارس مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفت و از سوی دیگر، گزارش‌های مهم عملکرد سه‌ماهه بنگاه‌های بورسی که همچنان در حال انتشار هستند.

بازار جهانی هفته قبل را در پی توقف سریالی نفتکش‌‌ها در خلیج فارس با صعود قابل ملاحظه بهای نفت و تقویت تقاضای سرمایه‌ای طلا و افزایش قیمت فلزات اساسی در پی سیگنال تسهیل پولی دلار به پایان رساند. با وجود این، نگرانی از گسترش تنش در منطقه باعث شد تا روند مثبت قیمت جهانی کالاها بازتاب درخوری در بورس تهران پیدا نکند و سهم‌های مرتبط غالبا در محدوده منفی معامله شوند. فقدان تقاضای موثر در بازار و تمایل فروشندگان به عرضه در دامنه‌های نه چندان جذاب قیمت را می‌توان از یک طرف به شکل‌گیری جو احتیاطی در بازار پس از افزایش تنش‌های منطقه‌ای، و از طرف دیگر، انتظار بورس‌بازان برای رونمایی از گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها نسبت داد.

اثر هیجان‌زدای گزارش‌ها

پس از ریزش قیمت‌های ارز و اصلاح شاخص سهام طی هفته قبل، جوی آرام بر معاملات پایانی هفته حاکم شد و بازارها تا حد محسوسی از فضای هیجانی فاصله گرفتند. هم نرخ ارز و بهای سکه از کف‌های خود جدا شدند و هم شاخص کل بورس پس از ریزش در روز سه‌شنبه مجددا از کف هفتگی خود اندکی بالاتر نشست. حتی خبر توقیف نفتکش‌های انگلیسی در شامگاه جمعه هم تاثیر هیجانی معناداری بر معاملات امروز بازار سهام وارد نکرد و بازار همانند روزهای مشابه عرضه‌های چندان شدید را تجربه نکرد.

به نظر می‌رسد وقوع مکرر این وقایع غیراقتصادی در منطقه رفته‌رفته قدرت اثرگذاری روانی خود را از دست می‌دهد و سرمایه‌گذاران پی می‌برند که عملیات شرکت‌ها و رویدادهای مالی هستند که در نهایت مسیر قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. در واقع، سرمایه‌گذاران با وجود نگرانی به‌جا نسبت به رویدادهای غیرمالی نظر به گزارش‌های سه‌ماهه‌ای دارند که انتشار آن طی سه چهار روز اخیر توانسته اطمینان سهامداران را از نحوه عملکرد شرکت‌ها تا حدودی جلب کند و امیدواری را نسبت به روند قیمت در سهم‌های اصطلاحا بنیادی تقویت کند.

امیدهای بنیادی سهام

امروز نمادهای بزرگ گروه فلزات و معدنی، یعنی «فملی» و «کگل» در بازه منفی قیمت معامله شدند و فشار قابل ملاحظه‌ای را به شاخص کل وارد کردند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که عملا رویداد منفی و موثری بر روند قیمت سهام این گروه‌ها به چشم نمی‌آمد و اتفاقا برعکس، قرائنی در بازار می‌توان یافت که از به عنوان حامی سهم‌های بزرگ و بنیادی مطرح هستند. مهم‌ترین نشانه را باید در گزارش‌های سه‌ماهه منتهی به پایان خرداد جست‌وجو کرد که اولین‌شان در بین نمادهای بزرگ گروه‌های کالایی توسط «شفن» منتشر شد. این نماد که از هفته گذشته و برخلاف جو عمومی بازار با استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران مواجه شد، در پایان هفته قبل صورت‌های مالی سه‌ماهه خود را با شناسایی سود حدودا 600 تومانی منتشر و موج دیگری از تقاضا را در معاملات امروز جذب سهام خود کرد.

مطالعه گزارش‌ها تا به اینجای کار نشان می‌دهد که بازار می‌تواند به ظرفیت طیفی از سهم‌های بزرگ و بنیادی نظیر «شفن» برای رشد در شرایطی فعلی امیدوار باشد. این در حالی است که تحلیلگران امکان تداوم صعود برخی از سهم‌ها به واسطه رشدهای ‌بی‌تناسب با سود در ماه‌های اخیر دشوار می‌دانند. حال باید دید گزارش‌های سه‌ماهه که طی دو روز آینده اوج خواهد گرفت می‌توان توزیع نقدینگی را بر هم زند و به تحریک تقاضا در سهم‌های بنیادی بینجامد یا عوامل غیراقتصادی فشار را بر سهام حفظ خواهند کرد.

عناوین برگزیده