تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۴۵۹۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فاصله نرخ اسکناس ارز و حواله به هم نزدیک شد

می متالز - مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه می‌توانیم اقتصادمان را بدون نفت مدیریت کنیم، گفت: اعتقاد بانک مرکزی حفظ ثبات بازار ارز است و اکنون فاصله نرخ اسکناس ارز و حواله به هم نزدیک شدند.
فاصله نرخ اسکناس ارز و حواله به هم نزدیک شد

به گزارش می متالز، صمد کریمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما اظهار داشت: بانک مرکزی در راستای اصول تخصصی و حرفه ای خود و بر اساس قوانین بالادستی به ویژه قانون پولی و بانکی کشور و احکام دائمی برنامه توسعه و تصویب هیات وزیران و مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی از سال ۱۳۹۷ وارد دوران جدیدی شد.  

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دکتر همتی به عنوان رییس کل بانک مرکزی، نقطه عطف دیگری در سیاست گذاری پولی و ارزی کشور شکل گرفت. کریمی افزود: بازار دوم و نرخ بازار آزاد را به رسمیت می‌شناسیم و محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی را در آن فضا، درک و بر اساس آن حرکت می کنیم؛ بنابراین اجازه می دهیم صرافی های مجاز در این بازار به فعالیت های خود ادامه دهند و در تامین مالی تجارت و طرح های واردات کالا و خدمات و صادرات، نقش آفرینی کنند.  

کریمی اضافه کرد: بانک‌ها هم در کنار آنها وظایف حرفه‌ای و تخصصی خود را انجام می‌دهند، همچنین شاهدیم ورود ارز به صورت اسکناس و طلا تسهیل شده و با اینکه از ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ در چارچوب تصویب نامه هیات وزیران همه صادرکنندگان می بایستی ارز خود را به چرخه اقتصادی بر می گرداندند باز هم با تحول دیگری مواجه هستیم و همه صادرکنندگان باید ارز خود را به چرخه اقتصادی برگردانند و تکمیل حلقه‌های مفقوده حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت بوده زیرا حجم تجارت بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار فقط با کشورهای همسایه است و بیش از ۱۲ میلیارد دلار مازاد تجارت داریم.  

وی ادامه داد: این ساختار نشان می‌دهد می‌توانیم اقتصادمان را بدون نفت مدیریت کنیم. سیاست‌های کشورهای توسعه یافته به سمتی بوده که قیمت نفت، کاهنده باشد پس باید رویکرد دیگری اتخاذ می کردیم و در سه تا ۴ ماه اخیر در اوج تحریم ها کشور را بدون نفت و ارز را مدیریت و کالاهای اساسی مردم را هم به موقع تامین کردیم.  

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: وقتی شرایط تغییر می کند باید طرح هایمان را تغییر بدهیم؛ بنابراین هر دوره ای از اقدامات بانک مرکزی تحلیل و خاص دوران مربوط به خود را دارد.  
کریمی افزود: تحلیل های بانک مرکزی نشان می دهد با توجه به رویکرد جدید آثار تکانه های ارزی ناشی از نوسانات قیمت نفت و اعمال تحریم های جدید در بازار ارز را در دامنه مجاز در یک فاز و بازه مورد اطمینانی قرار می دهد و آینده را بهتر می توانیم پیش بینی کنیم.

وی افزود: اکنون فاصله نرخ اسکناس ارز و نرخ حواله به هم نزدیک شدند و این خوب است. کریمی درباره بازار متشکل ارزی هم گفت: بانک مرکزی مسئولیت‌ها و وظایف خود را انجام داده و بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار کار را ادامه خواهد داد و اقدامات خوبی توسط اعضای هیات مدیره این بازار در تعامل با کارگزاران این بازار و بقیه دستگاه‌ها انجام شده است. بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد کارگزاران این بازار به بیش از ۹۰ کارگزار رسیده است.  

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه عمق بازار دوم به صورت تصاعدی در حال افزایش است، گفت: در مقایسه با مانده ارزی بازگردانده شده به چرخه اقتصادی پایان سال ۹۷ با تیر ماه، ۵۱ درصد رشد داشتیم.  

کریمی ادامه داد: فروش ارز در سامانه نیما هم ۴۰ درصد و واردات در برابر صادرات ۱۱۸ درصد رشد داشته و واگذاری پروانه صادرات، حدود ۲۶۸ درصد و کل فروش ارز صادراتی از ۲۲ فروردین تا ۲۹ اسفند حدود ۴۴ درصد رشد داشت و صادرکنندگان همکاری خوبی داشتند. بیش از ۴۰۰ جلسه با صادرکنندگان، انجمن ها و استان ها برگزار کردیم.

منبع: ایبنا
عناوین برگزیده