تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۴۵۹۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مدیریت بازار ارز با هدف‌گذاری بر نرخ بنیادی

می متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی اگر بخواهد سیاست‌های موفقیت آمیزی در مدیریت بازار ارز داشته باشد، باید هدفگذاری خود را روی مدیریت ارز بر روی نرخ بنیادی بازار ارز بگذارد.
مدیریت بازار ارز با هدف‌گذاری بر نرخ بنیادی

به گزارش می متالز، حمید زمان زاده شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره بازار ارز، اظهار داشت: بانک مرکزی اگر بخواهد سیاست‌های موفقیت‌آمیزی در مدیریت بازار ارز داشته باشد، باید هدفگذاری خود را روی مدیریت ارز بر روی نرخ بنیادی بازار ارز بگذارد.  

وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی زمانی خلاف عوامل بنیادی بازار ارز بخواهد بازار ارز را مدیریت کند روندهایش خلاف بازار و ناپایدار خواهد بود اما اتفاقی که از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ افتاده است بانک مرکزی موفق شد برآورد مناسبی از نرخ بنیادی ارز را به دست آورد و بدون اعلام نرخ آن، طرف‌های عرضه و تقاضای نرخ ارز را به نحوی کنترل کند که ثبات نسبی بر بازار ارز حول این نرخ بنیادی حاکم باشد.

این کارشناس اقتصادی، گفت: تغییر سیاست های بانک مرکزی در ماه های اخیر موجب شده نرخ ارز را حول نرخ بنیادی مدیریت کنیم و از نوسانات گسترده نرخ ارز جلوگیری شود و بتوان آن را مدیریت کرد.

وی گفت: بانک مرکزی در ماه‌های اخیر با کنترل انتظارات تورمی و انتظارات بازار ارز، توانست تقاضای سفته بازی را در این بازار به حداقل برساند. تلاش های بانک مرکزی در ماه های گذشته موجب شد فعالان اقتصادی این چشم انداز را پیدا کنند که بازار ارز با توجه به ریسک هایی که دارد آن بازدهی لازم و کافی را به آنها نمی‌دهد.  

زمان زاده گفت: از خرداد امسال نرخ تورم نقطه به نقطه در کشورمان با کاهش مواجه شد و پیش بینی می شود این کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه های بعدی با شتاب بیشتری ادامه یابد و یکی از عوامل کاهش این تورم، ثبات بازار ارز است.  

وی با اشاره به اینکه حجم مبادلات بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها از جمله ارز و مسکن، کوچک است، گفت:‌شرایط بنیادین این بازار و عرضه و تقاضا منجر به رشد شاخص بورس شده است.

زمان‌زاده اضافه کرد: تحولات اخیر از جمله توقیف نفتکش انگلیسی، نشان دهنده قدرت بازدارندگی منطقه‌ای ایران است. بسیاری فکر می‌کنند این اقدامات موجب تنش و شوک ارزی می‌شود در حالی که عکس آن است و زمانی که قدرت بازدارنده خود را نشان می‌دهیم، موجب آرامش سیاسی و اجتماعی در کشور می‌شود و همچنین برخی کشورهای منطقه هم در حال تغییر سیاست‌های خود نسبت به کشورمان هستند زیرا متوجه شدند که قدرتی که در منطقه باقی خواهد ماند ایران است و روی قدرت‌های خارجی نمی‌توان تکیه کرد.

منبع: ایبنا
عناوین برگزیده