تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۴۶۰۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
روند خلاف در اجرای تعهد کاهش مصرف سوخت فسیلی چین

چین همچنان تولید زغال‌سنگ را افزایش می‌دهد

می متالز - طی ماه‌های آخر سال گذشته میلادی، قیمت تولیدی زغال‌سنگ در بخش تولیدی چین، حدود 10 درصد رشد کرد. این در حالی بود که چین میزان تولید خود در این سال را نسبت به سال گذشته بیش از 5 درصد افزایش داد. علی‌رغم تعهد این کشور برای کاهش مصرف سوخت فسیلی، چین تنها ظرفیت تولید خود را کاهش داده و همچنان اشتهای سیری‌ناپذیر برای انرژی در این بخش دارد.
چین همچنان تولید زغال‌سنگ را افزایش می‌دهد

به گزارش می متالز، سه ماهه پایانی سال 2018 میلادی، قیمت زغال‌سنگ کک‌شوی چین نزدیک به 10 درصد گران شد. علی‌رغم وجود تنش‌های تجاری با آمریکا، چین موفق شد تا سطح تولید خود را نسبت به سال قبل افزایش دهد، اما بروز چند عامل در مقاطعی منجر به کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت شد. نمودار شماره 1 تغییرات ارزش قراردادهای آتی فروش زغال‌سنگ کک‌شو در چین (Cocking Coal) را نشان می‌دهد.

 در پی وقوع یک حادثه که منجر به کشته شدن 3 نفر در منطقه شاندونگ در شرق چین شد، بیش از 41 معدن زغال‌سنگ به تعطیلی موقت کشانده شدند. این حادثه که در فصل زمستان، در اوج میزان تقاضا رخ داد، بر بالا رفتن قیمت زغال‌سنگ در آن مقطع در چین تاثیرگذار بود. پیش‌تر، شرکت شاندونگ انرژی، دومین تولیدکننده بزرگ چین که مالک این معادن به شمار می‌رود، در مورد رعایت ایمنی در معادن خود ابراز اطمینان کرده بود. بسیاری از معادن زغال‌سنگ چین به پایین بودن ایمنی معروف هستند و تولیدکنندگان به دلیل تلاش برای حفظ سطح تولید، از اجرای قوانین ایمنی سخت‌گیرانه‌تر امتناع می‌کنند.

طی این مدت همچنین بزرگترین شهر تولیدکننده زغال‌سنگ در شمال چین، یعنی داتونگ، برای کاهش آلودگی زیست‌محیطی، مناطق ممنوعیت مصرف زغال‌سنگ را وضع کرد. زغال‌سنگ منبع انرژی اصلی در چین است و در بخش خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از این قانون، بیش از 16 هزار خانوار در چین، منبع گرمایشی خود را به گاز تغییر دادند که سوخت تمیزتری محسوب می‌شود. این امر سبب شد تا قیمت آتی زغال‌سنگ حرارتی (Thermal) در بورس ژنگژو طی 3 ماه گذشته کاهش 124 درصدی داشته باشد.

ماه گذشته دولت چین تصمیم گرفت تا 194 میلیون تن دیگر به ظرفیت معادن زغال‌سنگ خود اضافه کند؛ این اقدام برخلاف تعهد این کشور مبنی بر حذف ظرفیت اضافی در این بخش و تلاش برای کاهش مصرف سوخت‌‎های فسیلی بود. طبق آمار اداره ملی انرژی چین، کل ظرفیت معادن زغال‌سنگ چین در پایان سال 2018 به حدود 3.53 میلیارد تن رسید. این میزان، مطابق ادعای چین، نسبت به 2 سال قبل حدود 10 درصد کمتر است؛ با این وجود، اکنون تولید زغال‌سنگ چین به ظرفیت حداکثری نزدیک شده است. سال گذشته بیش از 3.55 میلیارد تن زغال‌سنگ در چین تولید شد که 5.2 درصد نسبت به 2017 افزایش داشت. آمار اداره انرژی چین همچنین نشان می‌دهد نیروگاه‌های زغال‌سنگ چین، طی سال گذشته بیش از 4.979 هزار میلیارد کیلووات ساعت الکتریسیته تولید کردند که 6 درصد بیش از سال قبل بوده است.

زغال‌سنگ، سوخت اصلی مورد نیاز در دنیا برای تولید برق به‌شمار می‌رود. چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده این ماده در دنیا شناخته می‌شود و دیگر تولیدکنندگان این ماده آمریکا، هند، اندونزی، روسیه، آفریقای جنوبی، آلمان و لهستان هستند.

عناوین برگزیده