تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۶۳۴
کد خبر: ۴۶۰۹۵
سرویس خبر : زمین شناسی

بررسی رخداد مکرر زمین‌لرزه در روستای خلیلی از توابع شهرستان گراش استان فارس

می‌متالز - به دنبال دعوت اداره‌کل مدیریت بحران استان فارس و فرمانداری شهرستان گراش و در ادامه مطالعات تخصصی در سطح استان، اکیپی کارشناسی از مرکز شیراز به همراه مدیر‌کل این مرکز در شهرستان گراش استان فارس حضور یافتند.
بررسی رخداد مکرر زمین‌لرزه در روستای خلیلی از توابع شهرستان گراش استان فارس

به گزارش می‌متالز، وقوع زلزله‌های مکرر و مستمر با بزرگای کم در روستای خلیلی از توابع شهرستان گراش از بهمن ماه سال 1397 تاکنون موجبات سلب آرامش اهالی این روستا شده و اهالی خواستار رسیدگی و توجه هرچه بیشتر مسئولان استانی و شهرستانی به این روستا هستند.

بر اساس این گزارش، در محدوده روستای خلیلی در شش ماه گذشته بیش از 90 زلزله به ثبت رسیده که به طور غالب کمتر از 3.5 ریشتر بوده و گاهی بزرگای این زلزله‌ها به 4 ریشتر هم رسیده است.

طی این بازدید که به اتفاق مدیرکل مدیریت بحران استان فارس، فرماندار شهرستان گراش، رئیس سازمان هلال‌احمر فارس، جانشین منطقه عملیاتی نفت و گاز زاگرس جنوبی، نمایندگان اداره‌کل راه و شهرسازی استان فارس، نمایندگان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس، رئیس مرکز لرزه‌نگاری استان فارس و تنی چند از دیگر مسئولان شهرستانی انجام شد، ابتدا بازدیدی از خانه‌های آسیب‌دیده اهالی روستا انجام شد و پس از آن در محل حسینیه این روستا از نزدیک مشکلات اهالی روستا پس از وقوع زلزله‌های پی‌درپی و تبعات ناشی از وقوع آن به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد.

طی بازدید از روستا 3 زلزله با صدای مهیب و لرزش کم نیز احساس شد و در پایان این بازدید به منظور جمع‌بندی و ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات اهالی روستا جلسه مدیریت بحران شهرستان گراش در محل فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور در این جلسه ضمن ارائه وضعیت زمین‌شناسی و تکتونیکی منطقه و بررسی زلزله‌های به وقوع پیوسته در چند ساله گذشته در مناطق جنوبی استان فارس به تشریح سازوکار وقوع این زلزله‌ها پرداخت و تعیین علت اصلی وقوع این زلزله‌ها را مستلزم مطالعات تخصصی‌تر در منطقه دانست.

دکتر طهمورث یوسفی همچنین با اشاره به رتبه پنجم استان فارس در مخاطرات زمین‌شناختی در کشور بر لزوم مقابله اصولی و صحیح با این گونه مخاطرات تاکید کرده و ساخت و ساز اصولی و مقاوم‌سازی منازل نا ایمن را از ضروری‌ترین راه‌های سازگاری با مخاطرات طبیعی از جمله زلزله دانست.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور افزود: وقوع زلزله در استان فارس و به خصوص مناطق جنوبی این استان امری اجتناب‌ناپذیر بوده و با توجه به وقوع چندین زلزله مرگبار در صد ساله گذشته در مناطق جنوبی این استان که سهم بزرگی از زلزله‌های صد سال گذشته کشور را به این استان اختصاص داده تاکید کرد: بهترین راه سازگاری با این گونه بلایا مکان‌یابی مناسب و رعایت حریم گسل‌های فعال، ساخت و ساز مهندسی ساختمان‌ها و آگاه‌سازی و آموزش صحیح شهروندان در برخورد با این بلایای طبیعی است.

وی با بیان این‌که رخداد این قبیل زلزله‌های فوجی و آرام در استان فارس در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده، تصریح کرد: با توجه به زلزله‌های مکرر سال‌های 1365 تا 1366 در شهرستان نورآباد ممسنی بر مسبوق به سابقه بودن این قبیل زلزله‌ها در استان فارس تاکید شده است.

نظرات بینندگان
امراله مهماندوست
-
تاریخ : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
چرا قرارگاه پلیس راه شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + اوز+ لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
چرا قرارگاه امداد رسانی هوایی (اورژانس هوایی) شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش اوز+ لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم که هر دو در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته اند مستقر شده باشند؟
چرا اداره کل راه و شهرسازی شهرستان های جنوبی استان فارس (لارستان + گراش اوز+ لامرد + مهر + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
چرا …
چرا …
چرا …
چرا …
این که شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم محل استقرار ادارات کل خدمات رسانی به شهرستان های جنوبی استان فارس ( قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + اوز+ لامرد + مهر + فراشبند + خنج) می باشند اشتباه بزرگ غیر قابل جبرانی است چون از هر طرف که فاصله
عناوین برگزیده