تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۴۶۱۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صعود دوباره بورس به قله تاریخی

نقشه نیمروز بورس دوشنبه(31 تیر)

می متالز - شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری تیرماه به لطف استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران از سهام شرکت‌های بزرگ با صعود یک و نیم درصدی، پس از یک هفته، قله 253 هزار واحد را پس گرفت. گزارش‌هایی که طی دو روز اخیر از سود فصلی بخش عمده شرکت‌ها منتشر شد، اهالی بازار را غافلگیر کرد و ضمن رفع نگرانی معامله‌گران، موجی از تقاضای قوی را در بازار سهام رقم زد.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه(31 تیر)

به گزارش می متالز، همان گونه که انتظار می‌رفت معاملات امروز با صف‌نشینی در سهام شرکت‌هایی آغاز شد که صورت‌هالی مالی فراتر از انتظاری را طی دو روز اخیر منتشر کردند. تحقق سودهای قابل توجه شرکت‌ها در بهار در حالی که فشار فزاینده تحریم‌ها و بیم افت قیمت‌های جهانی برخی از سهامداران را نگران کرده بود، سبب شد تا از روز گذشته بازار روی موج سودآوری فصلی بنگا‌ه‌ها به حرکت در آید و امروز بر همان مدار و البته با سرعت بیشتر در مسیر صعودی خود گام بردارد.

یکه‌تازی غول‌های کالایی

بررسی آمار معاملات امروز حاکی از پیشتازی بلامنازع سهام بزرگان کالایی بازار است. حمایت تمام‌قد «فولاد» و «فملی» در کنار نمایندگان بزرگ گروه پتروشیمی و پالایشی از شاخص کل و اختصاص حدود نیمی از جریان کل نقدینگی به سهام این سه گروه به خوبی این فضا را به تصویر می‌کشد.

بررسی آرایش امروز سهامداران نشان می‌دهد که شدت صف‌نشینی‌ها متناسب با سودهای محقق شده در فصل بهار رقم خورده است. در واقع، هر چه کارنامه‌های فصلی درخشان‌تر بوده شدت تقاضا نیز بالاتر است. برای مثال، می‌توان به معاملات نماد ملی مس ایران اشاره کرد که علاوه بر جذب حجم زیادی از نقدینگی، همچنان سنگین‌ترین صف خرید بازار را به نام خود ثبت کرده است. هجوم فزاینده اهالی بورسی برای خرید این سهم را باید در سود 40 تومانی‌ای جست‌وجو کرد که «فملی» در فصل بهار به ازای هر سهم از آن رونمایی کرد. علاوه بر دو گروه پتروشیمی و فلزات، حضور پررنگ سهامداران در نمادهای بزرگ گروه پالایشی هم حکایت از این داشت که گزارش‌های سود این صنعت به مذاق فعالان بورسی خوش آمده است.

برآیند این تحرکات را می‌توان در سرعت بالاتر شاخص کل از شاخص هم‌وزن مشاهده کرد. مدت‌ها بود که سهام گروه‌های کالایی به واسطه فشار تحریم‌ها و نگرانی از وضعیت نامعلوم جنگ تجاری بین چین و آمریکا در حاشیه بازار معامله می‌شدند و بخش عمده تقاضا جذب سهام غیرکالایی، اعم از خودرویی‌ها، بانکی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، دارویی‌ها و سایر گروه‌های کوچک و متوسط رقم می‌خورد. اما انتشار کارنامه‌های فصلی طی دو سه روز اخیر محور تقاضا را به نفع سهام کالایی تغییر داد و زمینه را برای سبقت شاخص کل از هم‌وزن فراهم کرد.

 دست‌های خالی خودروسازان

بر خلاف جو عمومی بازار، نمادهای خودرویی عموما در فضایی منفی معامله می‌شوند. به نظر می‌رسد عملکرد ضعیف شرکت‌های خودرویی در عقب‌نشینی تقاضا و فشار عرضه‌ها در این صنعت موثر بوده است. اولین نشانه‌های دریافتی از گزارش‌های سود فصلی این شرکت‌ها حاکی از ادامه روند زیان‌دهی است. در بین نمادهای بزرگ این گروه، «خپارس» روز گذشته ضمن انتشار صورت‌هالی مالی سه‌ماهه منتهی به خرداد، از زیان 145 ریالی خود برای هر سهم پرده برداشت و این سیگنال را به بازار مخابره کرد که حال خودرویی همچنان خوب نیست.

عناوین برگزیده