تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۷
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۴۶۱۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تصویب طرح الزام حذف سود و جریمه از وام بانکی

می متالز - تصویب طرح الزام حذف سود و جریمه از وام بانکی
تصویب طرح الزام حذف سود و جریمه از وام بانکی

به گزارش می متالز، در جریان جلسه امروز مجلس، کلیات طرح دوفوریتی الزام بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان با 159 رای موافق تصویب شد. در صورت تصویب جزئیات طرح تسهیل تسویه بدهی، بدهکاران غیرجاری بانک‌ها، تسهیلات گیرندگان استفاده از ضوابط این قانون حداکثر تا پایان آبان 98 مهلت درخواست استفاده از مزایای این قانون را دارند.

نظر مخالفان

غلامرضا کاتب، نماینده مجلس در مخالفت با این طرح گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس طرحی که تا سقف زمانی 6 ماه در مجلس رأی نیاورد نمی‌تواند مطرح شود چطور مجدداً این طرح در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.آنچه در این طرح انجام می‌دهیم حمایت از تولید نیست بلکه موجب بی‌ثباتی در تولید و صنعت خواهد شد. اگر قرار است قانونی تصویب شود باید این قانون دائمی و دربرگیرنده همه حوزه‌های صنعتی و تولیدی باشد.

کاظم دلخوش اباتری دیگر نماینده مجلس هم تاکید دارد: دولت در ارائه و ساماندهی قوانین بانکی کوتاهی داشته و اگر قرار است اصلاح نظام بانکی صورت گیرد، این موضوع می‌تواند در لایحه نظام جامع بانکداری مطرح شود و تبدیل به قانونی دائمی شود اما دولت در این راستا چیزی ارائه نکرده است. این طرح هیچ مشوقی برای افراد منضبطی که به موقع پرداخت‌ها را انجام می‌دهند، در نظر نگرفته و با در نظر گرفتن سقفی برای جرائم بانکی طوری رفتار کرده که گویی ربا سقف مالی دارد.

نظر موافقان

همچنین حمیدرضا فولادگر ، نماینده مجلس در موافقت با این طرح گفت: عنوان و محتوای طرح تغییر و ایرادات رفع شده است.برخی موسسات و بانک ها بی قانونی کرده و بخشنامه بانک مرکزی را رعایت نمی کنند. مثلا بانک تسهیلات را می دهد و تسهیلات گیرنده را ملزم می کند بخشی از تسهیلات را برای پرداخت اقساط در حساب سپرده بگذارد و این کار نرخ سود را بالا می برد. بانک مرکزی هم اعلام مخالفت کرده است. نکته دوم اینکه تسهیلات گیرنده ملزم می شود معوقات را بدهد. بانک باید هم از اصل تسهیلات کم کند و هم از جرایم آن، اما فقط از سود و جرایم کم می‌کند.

به گفته وی نکته سوم روش محاسبه نرخ سود و یا سود مرکب است که مشکل دارد و آن چیزی است که مراجع و رهبری معظم بر این موضوع متذکر می شوند. اصلاح ساختار بانکی این مشکل را حل می کند. اصلاح ساختاری باعث جلوگیری از روش ربه مرکب یا سود مرکب است. تفسیرهای مختلف هم باعث شده هر بانکی به شیوه خود عمل کند در موضوع تسهیلات بانکی بازه زمانی برای مبنای قرارداد تسهیلات باید توجه شود. همچنین خوش حسابی و بدحسابی باید به کمک سیستم بانکی بیاید و باید به سیستم ربوی بانکی پایان داد.

محمدحسین فرهنگی، دیگر نماینده مجلس هم گفت: این طرح ایجاد ثبات در مسائل اقتصادی می کند، برای فعالان اقتصادی و برای تولیدکنندگان و برای کسانی که به علت فشارهای مضاعفی که سیستم بانکی وارد کرده و فلج شده اند، کارگشاست. در سال رونق تولید، یکی از بهترین و موثرترین کارهایی که باید صورت بگیرد، همین کار است. بانک ها هم دچار مشکل نمی شوند. نه تنها باعث بی ثباتی نمی شود و مناسب رونق تولید در شرایط اقتصادی است، بلکه باعث برگشت منابع بانک ها هم می شود.

وی ادامه داد: طبق این طرح، سود تا آخرین روز تسویه حساب پرداخت می شود و موسسات مالی هم و بانک ها هم اصل تسهیلات را واگذار کردند و هم سود آن را تا پایان دریافت می کنند و منابع برمی گردد. این موضوع مانند وام های زیر یکصد میلیون نیست و تا روز تسویه سود را می گیرند.

عناوین برگزیده