تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۳۶
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۴۶۲۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناسان درباره اهمیت معادن کوچک مطرح کردند

معادن کوچک، قربانی کم‌توجهی‌

می متالز - موضوع احیای معادن کوچک اواخر سال ۱۳۹۶ کلید خورد. بر اساس آمار و اطلاعات ۹۸.۳ درصد معادن کشور کوچک‌مقیاس هستند که ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید را دربر می‌گیرند. به این ترتیب با توجه به شرایط اقتصادی امروز، توجه به معادن کوچک می‌تواند به بهبود اوضاع کشور کمک کند.
معادن کوچک، قربانی کم‌توجهی‌

به گزارش می متالز، چندی پیش وجیه‌الله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ضمن اعلام اینکه امسال احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در چارچوب اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی قرار دارد، به اهمیت این موضوع اشاره کرد. جعفری گفت: این معادن علاوه بر تامین نیاز داخل می‌توانند رویکرد بازارهای صادراتی نیز داشته باشند.درباره اهمیت معادن کوچک با کارشناسان معدن گفت‌وگو کرده ابم.

 

خاک ایران گنج است

محمود گوهرین، عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد تا بخش خصوصی در معادن کوچک فعال شود، گفت: باید تلاش کرد راه کسانی که می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند باز شود و دراین‌بین به نقش‌آفرینی دولت نیاز داریم. معدن و در مجموع، خاک ایران گنج است؛ دراین‌بین سرمایه‌داران را باید تشویق کنیم به‌جای اینکه پول خود را به سمت ارز و سکه ببرند در معدن سرمایه‌گذاری کنند.
گوهرین درباره اینکه خیلی‌ها قصد سرمایه‌گذاری در معدن دارند اما تصورشان این است که به سرمایه‌داران و بخش خصوصی بها داده نمی‌شود، اذعان کرد: معدنکاری سرمایه زیادی می‌خواهد.
امروز یک بلدوزر دست‌کم ۴۰۰ هزار دلار یعنی چیزی حدود ۵ میلیارد تومان ارزش دارد که به پول ما رقم زیادی است؛ به‌این‌ترتیب برای کسی که بخواهد سرمایه‌گذاری کند مبلغ زیادی است.
او تاکید کرد: دولت باید کمک کند و تسهیلاتی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا بتواند هزینه تولید خود را به‌دست آورد و به سود هم برسد. در این روند اگر فرض کنیم از بین ۵۰ معدن کوچک، ۴۰ مورد فعال شوند و ۱۰ مورد هم با شکست روبه‌رو شوند، خیلی برد کرده‌ایم.
عضو هیات مدیره خانه معدن ایران درباره لزوم توجه به معادن کوچک و نقش آنها در رونق آن منطقه گفت: در روستای انارک، زمانی ۳۰۰ نفر به مدرسه می‌رفتند اما امروز تعداد محصلان این روستا به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد که نشان می‌دهد این منطقه از جمعیت خالی شده است.
وی افزود: این مسئله وقتی نگران‌کننده می‌شود که بدانیم در این منطقه از استان اصفهان حدود ۵۰ معدن کوچک وجود دارد که تمام آنها ظرفیت فعال شدن دارند و با کمی توجه می‌توانند رونق پیدا کنند و به رونق این روستا هم کمک کنند.
گوهرین با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان اصفهان اظهار کرد: معادن سرب، طلا، مس و آهن می‌توانند در انارک فعال باشند اما به دلیل بی‌توجهی‌ها خیلی از این معادن تعطیل‌ شده‌ و بی‌استفاده مانده‌اند.
 او در پاسخ به چرایی تعطیلی این معادن گفت: به این دلیل که این معادن کوچک بوده‌اند، ازنظر اقتصادی ‌به‌صرفه نبودند اما امروز این‌گونه نیست. انتظار ما این است که با حمایت‌های دولت، معادن کوچک مورد بازنگری قرار گیرند و فعال شوند.

 

معادن کوچک خوب بهره‌برداری نشده‌اند

 

صابر پرنیان، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با بیان اینکه بیشتر معادن در کشور پراکنده هستند، گفت: اول انقلاب یعنی سال‌های ۵۸- ۵۷، ۲۰۰ معدن داشتیم، در حالی که امروز حدود ۱۰ هزار پروانه اکتشاف داریم که شامل معادن کوچک هم می‌شود. رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به اهمیت بهره‌برداری مناسب از معادن اظهار کرد: مسئله‌ای که در کشور ما وجود دارد این است که معادن کوچک خوب بهره‌برداری نشده‌اند. در نتیجه معادن باید ساماندهی‌ شوند تا بهره‌برداری مناسب اتفاق بیفتد.
پرنیان با ابراز تاسف از اینکه خیلی خوب از ظرفیت معادن کوچک استفاده نکرده‌ایم، ادامه داد: ما حدود ۷ درصد عرصه سرزمینی را اکتشاف کرده‌ایم و هنوز راه طولانی داریم تا بتوانیم معادن کوچک را شناسایی کنیم و از آنها بهره ببریم. به‌عبارتی‌دیگر ما در این ۷ درصد هم هنوز مانده‌ایم، درحالی‌که منابع‌مان جای کار زیادی دارند و باید با ظرفیت بسیار بالا ارائه شوند.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با مقایسه و بررسی این شرایط در کشورهای پیشرفته گفت: این در حالی است که کشورهای پیشرفته علاوه بر اینکه در سرزمین‌شان ۱۰۰ درصد دست به اکتشاف زده‌اند پس از ۲۰ سال دوباره دست به بازخوانی زده و اکتشافات جدید انجام می‌دهند. او تاکید کرد: ما هم باید قدر منابع‌مان را بدانیم و از آنها درست بهره‌برداری کنیم. پرنیان با بیان اینکه معدن باید پشتوانه صنعت باشد، اظهار کرد: معدن مواد اولیه صنعت را تامین می‌کند و صنعت می‌تواند آنها را فرآوری کند تا کالاها را به نرخ واقعی بفروشیم. در این شرایط باید بتوانیم معادن کوچک را راه بیندازیم و موجب رونق آنها شویم.
او در پاسخ به این پرسش که چه راهکار و سیاستی برای فعال کردن معادن کوچک دارد، گفت: دولت باید سیاست‌های تشویقی داشته باشد و معادنی که درست بهره‌برداری نمی‌شوند و در حال تعطیلی هستند را خلع ید کند تا به کسانی که اهلیت دارند واگذار شوند.
پرنیان تاکید کرد: از این سیاست که دولت معادن را کنترل و مدیریت کند به‌شدت باید پرهیز کرد چراکه باعث می‌شود معادن سال‌ها راکد باشند یا با ظرفیت بسیار پایین مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. درنتیجه، مسئله مهم اهمیت به معادن کوچک و مدیریت آنها از سوی بخش خصوصی است.

عناوین برگزیده