تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۴۶۵۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران مطرح کرد:

۸۰ هزار آنالیز معدنی بدون انحصارگرایی انجام شد

می متالز - رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت : سیاست این مرکز دوری گزینی از بنگاهداری و انحصار گرایی است و پارسال حدود ۸۰ هزار نمونه آنالیز انجام شد که در کل در قالب ۳۰ هزار نمونه تحقق پیدا کرد.
۸۰ هزار آنالیز معدنی بدون انحصارگرایی انجام شد

به گزارش می متالز، «مجید وفایی فرد» روز یکشنبه تصریح کرد: این مرکز از نظر برخی تجهیزات آزمایشگاهی در تحقیقات و پژوهش‌های بخش معدن و صنایع معدنی در خاورمیانه منحصربفرد است و در جهان بین ۱۰ تا ۲۰ کشور شاخص فعال در این عرصه محسوب می شود.

وی یکی از اهداف فعالیت این مرکز را خدمت رسانی به کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی «اکو» ذکر کرد و گفت: تاکنون برپایی دوره های آموزشی برای کارشناسان معدنی به مورد اجرا درآمده و از استادان ایرانی و بین المللی در این دوره ها استفاده شد.

وفایی فرد خاطرنشان ساخت: امروز در آزمایشگاه های کانی شناسی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، مطالعات آزمایشگاهی از صفر تا صد انجام می شود و برخی دستگاه های مرکز در منطقه ویژه محسوب می شود و در بسیاری از کشورهای آسیایی از این تجهیزات بی بهره هستند.

به گفته وی، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، امروزه با داشتن کارگاه ساخت در بخش و توسعه فناوری توانسته دستاوردهای پژوهشی را به تولید فناورانه مبدل سازد و مطالعات در بخش معدن از آزمایشگاهی تا نیمه صنعتی را به مورد اجرا می گذارد.

وی اضافه کرد: سال گذشته چهار هزار نمونه هم در قالب سامانه ستاد که دولتی است، برون سپاری (بخش خصوصی) شد و اکنون حدود ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی بانجام رسید.

رئیس مرکز مزبور، پیرامون همکاری های دانشگاه و صنعت توضیح داد: پارسال در چارچوب این برنامه با همکاری دانشگاه تهران یک پروژه را به مورد اجرا گذاردیم که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پروژه برتر در حوزه صنعت و دانشگاه معرفی شد.

وی یاداور شد: امروز چنانچه بخش خصوصی از تحقیقات و پژوهش درکارهای بخش معدن وصنایع معدنی که هزینه بالایی داشت، استقبال نکرد، آمادگی داریم با بهره گیری از تجهیزات مرکز نسبت به انجام و اجرای اینگونه تحقیقات اقدام کنیم.

وفایی فرد گفت: رویکرد ما به توسعه فناوری، ساخت تجهیزاتی که پیامد محصول فناورانه به دنبال داشته باشد و یک نمونه ساخته می شود و سپس بتدریج تولید وارد مدار شود.

مطالعات مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران از سال ۶۷ آغاز شد که برای جبران خلا موجود در بخش تحقیق و توسعه در ارتباط با اکتشاف، استخراج و فرآوری شکل گرفت.

مرکز ابتدا زیر مجموعه وزارت صنعت بود، اما سال ۱۳۸۳ به سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) انتقال یافت، نخستین آزمایشگاه مرکز در سال ۸۴ فعال شد که آنالیز کامل مواد معدنی انجام می داد.

رویکرد ما به توسعه فناوری، ساخت تجهیزاتی که پیامد محصول فناورانه به دنبال داشته باشد و یک نمونه ساخته می شود و سپس بتدریج تولید وارد مدار شود.

عناوین برگزیده