تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۸
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۴۶۶۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
یک تحلیل‌گر بازار:

بازار سیم و کابل مخابراتی مسی آینده‌ای ندارد

می متالز - منتظری، تحلیل‌گر بازار گفت: بازار سیم و کابل مخابراتی مسی، به دلیل رایج شدن مصرف فیبر نوری آینده‌ای ندارد آینده‌ای ندارد و به‌زودی جای خود را به فیبر نوری می‌دهد.
بازار سیم و کابل مخابراتی مسی آینده‌ای ندارد

به گزارش می متالز، مرتضی منتظری، پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه سرعت انتقال داده در فیبر نوری چندین برابر سیم و کابل مخابراتی مسی است، در آینده‌ای نه چندان دور، تماما فیبر جایگزین کابل مسی می‌شود، کما اینکه در حال حاضر نیز بسیاری از اتصالات در کشور با فیبر نوری انجام می‌شود.

وی در خصوص مصارف سیم و کابل مخابراتی، اظهار داشت: مصرف سیم و کابل‌ مخابراتی در صنعت ساختمان‌سازی بسیار کم است و می‌توان این رقم ناچیز را نادیده گرفت، به همین دلیل است که افت یا رونق این صنعت نمی‌تواند تاثیر چندانی بر میزان فروش سیم و کابل مخابراتی داشته باشد.

منتظری در پاسخ به این سئوال که بازار سیم و کابل مخابراتی را چگونه ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: فروشندگان سیم و کابل در لاله‌زار را می‌توان به دوسته با «تجربه‌ها» و «به‌روزها» تقسیم کرد، هر کدام از این دو قشر دید خاص خود را نسبت به بازار دارند و از دید خود، بازار را بررسی و ارزیابی می‌کنند، «با تجربه‌ها» بافت سنتی هستند که دید کاملا تجربی دارند؛ اما جوان‌ترها در دسته «به‌روزها» قرار می‌گیرند که اخبار و اتفاقات روز دنیا را از طریق اینترنت دنبال کرده و از همین طریق نیز بازار را تحلیل  می‌کنند، بنده نیز با 35 سال سابقه فعالیت در بازار با دید سنتی بازار را ارزیابی می‌کنم. اما بهترین تحلیل را واحد فروش شرکت‌های بزرگ که در لاله‌زار فعال هستند، به دلیل اشرافی که بر سمت تقاضا و عرضه دارند، می‌توانند ارائه دهند.

وی با بیان اینکه سیم و کابل‌های مخابراتی مسی دیگر از نظر تکنولوژی به اصطلاح از مد افتاده شده است، عنوان کرد: چیزی که در بازار مشهود است، منسوخ شدن استفاده از سیم و کابل مخابراتی مسی است که با پیشرفت تکنولوژی جای خود را به فیبر نوری داده است.

منتظری با اشاره به اینکه تبادل اطلاعات سریع یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های رشد و ترقی در دنیای پیشرفته امروز است، ادامه داد: سرعت دریافت و ارسال داده و اطلاعات بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل شرکت‌های متعدد در زمینه‌های مختلف کاری، سعی می‌کنند تا از بهترین و به‌روزترین امکانات شبکه‌های مخابراتی استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل جایگزینی فیبر نوری در سیستم مخابراتی نیز سرعت بالا در انتقال داده و صوت است.

وی گفت: سود تولیدکنندگان سیم و کابل مخابراتی در عقد قرارداد با پروژه‌های بزرگ است، بازار لاله‌زار نمی‌تواند سهم بسزایی در فروش کارخانجات داشته باشد، پروژه عسولیه نیاز به ایجاد زیرساخت مخابراتی گسترده‌ای داشت، به طور مثال فاز چهار یا پنج این پروژه بالغ بر 50 کیلومتر کابل مخابراتی خرید کردند. در نتیجه میزان مصرف سیم و کابل مخابراتی آن‌ها بسیار بالا است، عمده مشتریان سیم و کابل مخابراتی در کشور پروژه‌های عظیمی همچون پل طبقاتی صدر است که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فیبر نوری در زمان اجرای پروژه بود.

منتظری با بیان اینکه بخش محدودی از سهم فروش سیم و کابل مخابراتی از طریق بازار لاله‌زار به فروش می‌رسد، گفت: برای دسترسی به تلفن در ساختمان‌ها از کابل مسی 0.6 میلی متر مربعی استفاده می‌شود، در بحث شبکه نیز از کابل‌های Cat5 یا Cat6 استفاده می‌کنند، در هرکدام از این بخش‌ها نهایتا 30 کیلومتر سیم و کابل استفاده می‌شود که رقم قابل توجهی نیست، در نتیجه به هیچ وجه صنایع ساختمانی را نمی‌توان در دسته خریداران اصلی سیم و کابل مخابراتی قرار داد. به عنوان مثال کل مصرف بازار ساختمان یک دهم مصرف مترو نیست که از عمده مصرف‌کنندگان سیم و کابل مخابراتی است.

عناوین برگزیده