تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۴۷۰۶۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تولید آلومینای جاجرم ۴۰ هزار تن افزایش می‎یابد

می متالز - مدیرکل جذب و حمایت سرمایهگذاری استانداری خراسان شمالی گفت: براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در سفر ریاست جمهوری به استان، ظرفیت تولید در مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، ۴۰ هزار تن در سال افزایش می‌یابد.
تولید آلومینای جاجرم ۴۰ هزار تن افزایش می‎یابد

به گزارش می متالز، سیدعلی میرکریمی  اظهار داشت: اکنون ظرفیت تولیدی این مجتمع سالانه 240 هزار تن که با اجرایی شدن تفاهم نامه این میزان به 280 هزار تن می رسد.

وی گفت: در این زمینه، قرار است ایمیدرو 2 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کند.

میرکریمی اظهار داشت: پیش از سفر رئیس جمهوری به استان، تیم های مختلف تشکیل شد و با حضور در تهران پیگیری های بسیاری برای انعقاد تفاهم نامه ها انجام شد و تا کنون برای اجرای 28 مورد، توسط هلدینگ ها و بانک ها اعلام آمادگی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از تفاهم نامه های مهم، با ایمیدرو است افزود: تفاهم نامه با ایمیدرو شامل 13 بند است که ارزش آن پنج هزار و 830 میلیارد ریال و 370 میلیون دلار است که اکنون بخشی از کارها که تفاهم شده بود، عملیاتی شده است.

وی گفت: بررسی و اجرای پروژه شمش بیلت در جاجرم به ظرفیت 50 هزار تن با سرمایه 20 میلیون دلار و توسعه ایجاد ظرفیت آلومینای جاجرم با سرمایه 2 هزار میلیارد ریال از دیگر تفاهم ها با ایمیدرو است که در سفر رئیس جمهوری به استان محقق شده است.

مدیرکل جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی درباره تامین معدن برای افزایش ظرفیت تولید در مجتمع آلومینای ایران گفت: این واحد تولیدی، مشکل کمبود معدن ندارد و معادن کنونی در اختیار آن در استان های سمنان، یزد و دیگر مناطق فعلا پاسخگوی مصرف آن است.

وی گفت: در سفر رئیس جمهوری به استان، ایمیدرو، برای بررسی و اجرای طرح تولید هیدرات ریزدانه به ظرفیت سه هزار و 500 تن و سرمایه 330 میلیارد ریال در جاجرم توافق کرد، که البته استان هم در این باره اقداماتی باید انجام دهد و همچنین تضمین تامین خوراک طرح تولید کاغذ از کربنات کلسیم در جاجرم با ظرفیت تولید سالانه پنج هزار تن با ایمیدرو مورد توافق قرار گرفت.

میرکریمی گفت: اجرای طرح استحصال سرب و روی به مبلغ 500 میلیارد ریال به ظرفیت تولید سالانه 20 هزار تن سرب و 20 هزار تن روی در اسفراین، تخصیص پهنه بوکسیتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به ایمیدرو، اجرای طرح پیجویی اکتشاف و تعیین ذخیره معدن سرب و روی آلبلاغ شهرستان اسفراین از دیگر تفاهم های بین ایمیدرو و استان در سفر کاروان دولت تدبیر و امید بود.

وی اظهار داشت: در سفر رئیس جمهوری به استان، احیا و فعال سازی 10 معدن کوچک و متوسط استان توافق شد و البته انجام مطالعه طرح استحصال منیزیم از دولومیت از دیگر موارد تفاهم شده با ایمیدرو است.

میرکریمی درباره تفاهم نامه های استان با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: حمایت از زنجیره ارزش محصولات فولاد آلیاژی لوله های سی.آر.ای تولیدی لوله گستر در شهرستان اسفراین از جمله بندهای تفاهم ها با این سازمان است و در صورتی که خرید این لوله های ضدخوردگی و مورد استفاده در وزارت نفت، با پیگیری استان ضمانت شود، تولید این محصول از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حمایت می شود.

مدیرکل جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: استانداری خراسان شمالی تعهد دارد موافقت وزارت نفت با انعقاد قرارداد خرید تضمینی لوله های سی.آر.ای را بگیرد.

وی، انجام بررسی های تکمیلی برای برآورد و حجم سرمایه گذاری باری طرح لوله های سی.آر.ای، شناسایی و انتخاب سرمایه گذار برای مشارکت در اجرای طرح تولید لوله های سی.آر.ای و انجام بررسی های لازم برای تولید قطعات فورج با ارزش افزوده بالا و انجام طرح های مربوط را از تفاهم های استان با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عنوان کرد.

میرکریمی با اشاره به تفاهم های مرکز ملی فرش نیز گفت: ارزش تفاهم های این مرکز، 730 میلیارد ریال است که تعهد شده تا برای کارهایی از جمله ایجاد نمایشگاه دائمی فرش و نیز بیمه بافندگان فرش در استان اقدام شود.

مدیرکل جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی گفت: در سفر رئیس جمهوری به استان 17 تفاهم نامه منعقد شد که علاوه بر آن، انعقاد تفاهم با شستا، هلدینگ الغدیر و بانک صادرات هم توسط استاندار در حال پیگیری است.

بر اساس این گزارش ارزش 17 تفاهم نامه مزبور، حدود 100 هزار میلیارد ریال، 638 میلیون دلار، 154 میلیون یورو و 91 میلیون درهم ثبت شده و در مجموع ارزش ریالی تفاهم نامه ها حدود 210 هزار میلیارد ریال است.

بر اساس این گزارش رئیس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید، 23 تیرماه امسال به خراسان شمالی سفر کردند.

منبع: عصر معدن
عناوین برگزیده