تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۴۷۷۴۵
سرویس خبر : انرژی

نخستین واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پارس جنوبی امسال به بهره‌برداری می‌رسد

می متالز - مدیر پروژه احداث واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی، پیشرفت این پروژه را ۷۸ درصد اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این واحد تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
نخستین واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پارس جنوبی امسال به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش می متالز، سیروس پیکار با تشریح وضع مراحل مهندسی، تامین کالا، ساخت و اجرای این پروژه اظهار کرد: پیشرفت تقریبی این پروژه در بخش‌های مهندسی ۹۷ درصد، تامین کالا ۹۲ درصد، ساخت و اجرا ۶۰ درصد است و پیشرفت کلی پروژه به ۷۸ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اجرای این پروژه در محوطه پالایشگاه در حال بهره‌برداری و مجاور ردیف گازی پالایشگاه دوم افزود: با وجود ضرورت بازنگری همه مدارک طراحی بنیادی، مشکلات و موانع اجرایی پروژه در محوطه پالایشگاه در حال بهره برداری، موانع خرید و تامین کالا از سازندگان معتبر، با توجه به اقدام‌های انجام شده به منظور تامین کسری کالا و همچنین منابع مالی مورد نیاز، مطابق برنامه ابلاغی قرار است این پروژه تا پایان امسال تکمیل، راه‌اندازی و به بهره‌بردار پالایشگاه تحویل شود.

 

شیرین‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی

مدیر پروژه احداث واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی به اقدام‌های انجام شده در زمینه اجرای این پروژه اشاره کرد و افزود: پس از تحویل زمین محل اجرای پروژه از سوی بهره‌بردار پالایشگاه و با رعایت همه الزام‌های ایمنی کار در مجاورت واحدهای در حال بهره‌برداری، عملیات اجرایی از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز و بخش عمده‌ای از تجهیزات سنگین واحد شامل ظروف تحت فشار، راکتورها، برج‌ها و مبدل‌های حرارتی نصب شد.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این پروژه امکان شیرین‌سازی روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی فراهم می‌شود، افزود: به موازات تکمیل مدارک مهندسی بنیادی، تولید مدارک مهندسی تفصیلی، مهندسی خرید، پیگیری سفارش‌های کالا به انبار پروژه انجام و فعالیت‌های بخش نصب و ساخت همچنان ادامه دارد.

پیکار درباره مراحل اجرایی این پروژه اظهار کرد: پروژه DMC، شامل احداث واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی، واحد خنثی‌سازی پساب کاستیکی، واحد سرویس‌های وابسته، احداث یک دستگاه مخزن ذخیره‌سازی آب آتش‌نشانی جدید در محدوده مخزن آب آتش‌نشانی موجود پالایشگاه و ساخت پست جدید برق بوده که مراحل ساخت و تکمیل آنها در حال پیگیری است.

به گفته این مدیر پروژه در شرکت نفت و گاز پارس، واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی برای نخستین بار در پالایشگاه‌های پارس جنوبی در حال ساخت است و هیچگونه واحد مشابهی ندارد.

وی درباره اهداف اجرای این پروژه افزود: با راه‌اندازی این پروژه، ترکیبات مرکاپتان سبک و سنگین موجود در میعانات گازی که علاوه بر خوردگی تجهیزات و تاسیسات پالایشی، به دلیل فراریت بالا یکی از عوامل آلودگی محیط زیست به شمار می‌روند، به ترکیبات پایدار غیرخورنده و غیر فرار تبدیل می‌شوند، همچنین این فرآیند به تولید فرآورده میعانات گازی شیرین با کیفیت و ارزش افزوده بسیار بالاتر نسبت به میعانات گازی ترش کنونی پالایشگاه‌ها منجر خواهد شد.

عناوین برگزیده