تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۴۸۱
کد خبر: ۴۷۷۷۳
نتایج نخستین جشنواره ملی فولاد عملیاتی می شود:

“صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران” با هدف حمایت مالی و ضمانت نامه ای از تأمین کنندگان داخلی آماده تاسیس شد

می متالز - جلسه هماهنگی تاسیس "صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران" هفتم مردادماه به میزبانی ایمیدرو، هماهنگی انجمن تولیدکنندگان فولاد و حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.
“صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران” با هدف حمایت مالی و ضمانت نامه ای از تأمین کنندگان داخلی آماده تاسیس شد

به گزارش می متالز، در این نشست که 22 شرکت شامل تمامی شرکت های بزرگ فولادی و سنگ آهنی از جمله فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر، هلدینگ میدکو، هلدینگ کاوه پارس، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، اپال پارسیان سنگان و همچنین شرکت های بزرگ بخش خصوصی نظیر هفت الماس، جهان فولاد سیرجان، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد آتیه خلیج فارس، فولاد یزد، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، ایریتک و فولاد تکنیک حضور داشتند، تاسیس" صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران" برای حمایت مالی و ضمانت نامه ای از فرآیند بومی سازی در زنجیره فولاد مورد توافق قرار گرفت.
“صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران” با هدف حمایت مالی و ضمانت نامه ای از تأمین کنندگان داخلی آماده تاسیس شد

 

جشنواره ملی فولاد صف شکن بومی سازی بود

دکتر غریب پور ضمن تمجید از فعالیت های انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: انجمن فولاد ایران پارسال اقدام به برگزاری نمایشگاه بومی سازی به عنوان یکی از ضرورت های صنایع فولادی کرد که با استقبالی که هم خود فولادی ها و معدنی ها و هم تامین کنندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان داشتند، در واقع می توان گفت صف شکن موضوع بومی سازی بود.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: خوشحالیم که این انجمن، در توسعه صنایع فولادی همواره پیشرو بوده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو هم به دنبال حمایت از تولید است و از پیشنهادات این انجمن و سایر تشکل های خصوصی در این مسیر استقبال می کند.

 

ایمیدرو شتاب دهنده بومی سازی در زنجیره فولاد

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه جایگاه صدور ضمانت نامه، ارائه تسهیلات و سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و پژوهش و فناوری بومی خالی است، گفت: در نظام بانکی این موضوع به عنوان حلقه مفقوده تلقی می شود که البته خوشبختانه به تازگی بانک تجارت، پروانه معدن گل گهر را به عنوان وثیقه بانکی پذیرفته است.
وی ادامه داد: گرچه ۸۰ درصد تامین مالی در کشور توسط نظام بانکی انجام می شود اما بانک ها اکنون شرایط مناسبی برای ارائه تسهیلات ندارند.
غریب پور خاطرنشان کرد: ایمیدرو در کنار بخش خصوصی است و زمینه های مختلف از جمله آموزش، پژوهش و فناوری به شرکت های خصوصی خدمات می دهد. در تاسیس “صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران” هم ایمیدرو از همان ابتدا حمایت کامل و همه جانبه خود را اعلام کرده و در این مسیر در کنار انجمن فولاد و فولادسازان هستیم تا بومی سازی زنجیره فولاد را شتاب ببخشیم.

 

صندوق پژوهش و فناوری فولاد چه خدماتی ارائه می دهد؟

دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این نشست با اشاره به اینکه برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران توسط این انجمن در دی ماه ۹۷ با استقبال فراوان مواجه شد، گفت: در این جشنواره، صدها تفاهم نامه همکاری برای ساخت داخلی تجهیزات و قطعات صنعت فولاد امضا شد.
وی ادامه داد: امسال نیز این جشنواره با وسعت و قدرت بیشتر و برنامه های متنوع تر برگزار می شود و در آن سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات صنعت فولاد به ارائه توانمندی های خود می پردازند و شرکت های فولادی و سنگ آهنی هم نیازها و فرصت های بومی سازی را ارائه خواهند داد.
دکتر سبحانی با اشاره به خدمات “صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران” به عنوان ساختار حمایت مالی از بومی سازی در زنجیره آهن و فولاد گفت: این صندوق با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه هایی شامل ارائه تسهیلات با نرخ ارز ترجیحی به شرکت های دانش بنیان و تامین کنندگان واجد شرایط و ارائه خدمات ضمانت نامه ای برای طرح های بومی سازی واجد شرایط و همچنین سرمایه گذاری های خطر پذیر در طرح های فناورانه بومی سازی در زنجیره آهن و فولاد خدمات می دهد.

 

تاسیس صندوق های مشابه در دیگر صنایع معدنی

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز گفت: طبق توصیه دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، انجمن فولاد با همکاری فولادسازان و معدنکاران بزرگ کشور به دنبال تاسیس”صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران” به عنوان یک ساختار مالی تقاضا محور برای ساخت داخل در زنجیره فولاد بوده که خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو هم از آن حمایت کرده اند.
وی افزود: آنچه در اساسنامه صندوق قابل توجه است اینکه سهامداران صندوق دارای سود سالانه در سرمایه صندوق یا حساب بستانکاری هستند.
خلیفه سلطانی تصریح کرد: فضای صندوق، همکاری مشترک با ایمیدرو است و ما برای عضویت ثابت در دبیرخانه بومی سازی ایمیدرو اعلام آمادگی می کنیم.

وی افزود: تاسیس این صندوق می تواند گام اولیه ای برای تاسیس صندوق در صنایع معدنی دیگر نظیر مس، آلومینیوم، سرب و روی و غیره در ایمیدرو باشد که به تبع آن، تحول بزرگی را شاهد خواهیم بود.

 

اعطای خط اعتباری ویژه به صندوق فولاد

دکتر مریم ملونی، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم ضمن اعلام حمایت ویژه از تاسیس این صندوق گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی طی ماه های اخیر مجوزی دریافت کرده است که به استناد آن از صندوق های پژوهش و فناوری حمایت می کند.
وی ادامه داد: در کنار سهم بخش خصوصی، صندوق نوآوری و شکوفایی یک خط اعتباری ویژه به این صندوق اعطا می کند و این اقدام، پشتوانه مناسبی است که زمینه توسعه فعالیت های نوآورانه و فناورانه در زنجیره فولاد را گسترش می دهد.
دکتر ملونی تصریح کرد: با توجه به رویکرد جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بحث تجاری سازی صندوق مطرح است و با اعطای بودجه و اعتبار، از ایده های جدید شرکت های نوپا و زایشی بخش خصوصی، پژوهشگران و دانشگاهیان حمایت می کند.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: حمایت های این معاونت از “صندوق پژوهش و فناوری فولاد” در ۵ مقوله شامل «ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان خصوصی و تعاونی با ارئه پشتیبانی مالی از آنها» و «مشارکت در سرمایه شرکت های خطرپذیر خارجی»، «حمایت از سرمایه های مردمی از طریق بانک های دولتی» و «مشارکت مستقیم در طرح های نوآورانه» است.

 

۲ ماه تا آغاز فعالیت صندوق فولاد

شایان ذکر است در این نشست مقرر شد درصد سهام شرکت های فولادی و سنگ آهنی در ” صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران” از طریق انجمن تولیدکنندگان فولاد و با هماهنگی ایمیدرو به شرکت ها اعلام شده و صندوق مزبور تاسیس و جلسه هیئت موسس آن برای انتخاب هیئت مدیره و آغاز رسمی فعالیت طی ۲ ماه آینده برگزار گردد.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده