تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۰۵
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۴۷۸۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ورود «معادن» عربستان، با فروش مازاد ۳۰۰ هزار تنی آلومینا به بازار این محصول

می متالز - شرکت معادن عربستان، سومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم اولیه منطقه، در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۳۳ هزار تن آلومینیوم تولید کرد و موفق شد که نرخ بهره‌برداری از ظرفیت پالایش آلومینای خود را به ۱۰۰ درصد نزدیک کند. کم‌هزینه بودن تولید آلومینا در کنار ورود این شرکت به بازار آلومینا در سال ۲۰۱۸، سبب بهبود حاشیه سود و عملکرد مالی این شرکت شد.
ورود «معادن» عربستان، با فروش مازاد ۳۰۰ هزار تنی آلومینا به بازار این محصول

به گزارش می متالز، شرکت معادن عربستان پس از شرکت‌های EGA امارات متحده عربی و آلبای بحرین، سومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در خاورمیانه به شمار می‌رود. نمودار ۱، مقدار تولید آلومینیوم و آلومینای این شرکت را در ۵ سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، مقدار آلومینیوم تولید شده این شرکت در سال ۲۰۱۸ به حدود ۹۳۳ هزار تن رسید که نسبت به سال ۲۰۱۷، رشد ۱.۹ درصدی داشت. با این حال، مقدار فروش آن در این سال ۵۹۵ هزار تن گزارش شد که نسبت به سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۸.۹ درصد کمتر بود. این میزان از افت فروش آلومینیوم، ناشی از افزایش میزان مصرف آن برای تولید محصولات تخت و حاصل از نورد آلومینیومی بود.

همچنین مقدار تولید آلومینای این شرکت در سال ۲۰۱۸ به حدود یک میلیون ۷۷۵ هزار تن رسید که بیشترین مقدار در طول چند سال اخیر و بسیار به ظرفیت اسمی آن یعنی ۱.۸ میلیون تن نزدیک بود. گفتنی است که تمامی بوکسیت مورد نیاز پالایشگاه آلومینای معادن، از معادن داخلی عربستان تأمین می‌شود. افزایش تولید آلومینای این شرکت در سال ۲۰۱۸، امکان فروش مازاد آن را به مقدار ۳۱۲ هزار تن، در بازارهای بین‌المللی برای شرکت معادن فراهم آورد، ضمن اینکه افزایش بی‌سابقه قیمت آلومینا در سال ۲۰۱۸ نیز بر جذابیت فروش این محصول افزود.




 

روند افزایشی تولید و فروش شرکت معادن عربستان طی سال‌های گذشته، به بهبود نتایج مالی این شرکت نیز کمک کرد. نمودار ۲، عملکرد مالی شرکت معادن عربستان در بخش زنجیره آلومینیوم را طی ۵ سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، مقدار حاشیه EBITDA آن در زنجیره آلومینیوم از حدود ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۴ به حدود ۵۶ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. لازم به اشاره است که یکی از مهم‌ترین دلایل حاشیه سود بالای این شرکت، فعالیت آن در تمامی حلقه‌های بالادستی زنجیره آلومینیوم است.، حتی حوزه فعالیت این شرکت در این زنجیره نیز تا نورد در بخش پایین‌دستی این صنعت توسعه یافته است. تامین تمامی مواد اولیه تولید هر حلقه از فعالیت این شرکت توسط درون شرکتی، هزینه‌های تولید آن را به‌مقدار قابل توجهی کاهش داده است؛ به‌طوری که حتی مقدار هزینه تولید آلومینیوم این شرکت در سال ۲۰۱۶ که با راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه آلومینای آن همزمان بود، هزینه تولید آلومینای آن را تا ۱،۲۹۰ دلار به‌ازای هر تن کاهش داد.

همان‌طور که در نمودار ۲ مشاهده می‌شود، مقدار حاشیه سود شرکت معادن عربستان از سال ۲۰۱۶ با جهشی همراه بود که از راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه آلومینای آن اثر پذیرفت. استفاده از بوکسیت داخلی این شرکت و همچنین هم‌جواری پالایشگاه آلومینای آن با پالایشگاه‌های پتروشیمی که دسترسی به انرژی‌های حرارتی را تسهیل کرده است، سبب شده تا پالایشگاه آلومینای معادن، یکی از کم‌هزینه‌ترین پالایشگاه‌های آلومینا در کل جهان محسوب شود.

هر چند که در سال ۲۰۱۸، هزینه تولید آلومینیوم شرکت معادن عربستان نسبت به ۲۰۱۷ افزایش یافت، ولی افزایش قیمت آلومینا و همچنین شروع به فروش مازاد آلومینا در بازارهای بین‌المللی باعث افزیش سوددهی شرکت در سال ۲۰۱۸ شد؛ بدین ترتیب، شرکت معادن در سال ۲۰۱۸ نه‌تنها از فروش آلومینا سود بیشتری را عاید خود کرد، بلکه هزینه‌های پایین تولید آلومینای آن، هزینه‌های تأمین ماده اولیه تولید آلومینیوم را نیز برای این شرکت کاهش داد.



عناوین برگزیده