تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۴۷۸۷۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

التهاب بهاری بازار مصالح ساختمانی

می متالز - تازه‌ ترین آمارهای رسمی از تحولات بازار مصالح ساختمانی در شهر تهران نشان‌دهنده بازگشت التهاب قیمتی به این بازار در سه ماه اول سال جاری است.
التهاب بهاری بازار مصالح ساختمانی

به گزارش می متالز، مرکز آمار ایران دیروز گزارشی از آخرین یافته‌های آماری مربوط به تحولات قیمتی مصالح ساختمانی در شهر تهران در بازه زمانی بهار ۹۸ منتشر کرد که جزئیات این گزارش نشان می‌دهد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در بهار ۹۸ به عدد 406.9 رسیده که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل-زمستان ۹۷ معادل 14.2 درصد افزایش داشته است؛ این شاخص همچنین در مقایسه با بهار سال ۹۷ معادل ۶۰ درصد رشد کرده است. بررسی روند آماری مربوط به تحولات قیمتی بازار مصالح ساختمانی شهر تهران حاکی است رشد فصلی 14.2 درصدی شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در شهر تهران در بهار ۹۸ به معنای بازگشت التهاب قیمتی به این بازار در این بازه زمانی است.شاخص قیمت مصالح ساختمانی ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در حالی بهار امسال در مقایسه با زمستان سال گذشته رشد 14.2 درصدی را تجربه کرد که تحولات فصلی این شاخص در بازه زمانی زمستان ۹۷ به پاییز ۹۷ برابر با ۷ درصد بود. در فصل پاییز نیز در مقایسه با تابستان ۹۷ شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران تنها ۵ درصد افزایش یافت.

تابستان سال گذشته میزان این تغییرات در مقایسه با بهار ۹۷ به دلیل آنکه در این فصل نوسانات ارزی به اوج خود رسید با رشد ۲۶ درصدی همراه شد. هم‌اکنون رشد 14.2 درصدی شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در بهار ۹۷ را می‌توان به نوعی بازگشت التهاب قیمتی به این بازار تعبیر کرد؛ به این معنا که در بهار ۹۷ التهاب قیمتی بار دیگر به بازار مصالح ساختمانی بازگشته است، هر چند این التهاب به مراتب کمتر از شرایطی است که تابستان گذشته در بازار مصالح و نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران تجربه شد. کارشناسان معتقدند همین التهاب بهاری در شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران یکی از مهم‌ترین عوامل رکود ساخت‌وساز در شهر تهران محسوب می‌شود. در بهار ۹۸، شاخص قیمت گروه خدمات ساختمانی بیشترین افزایش را در میان سایر شاخص‌ها نسبت به فصل قبل داشته است؛ این شاخص در مقایسه با فصل قبل با رشد ۲۲ درصدی همراه شده است. گروه سیمان، بتن، شن و ماسه با رشد ۱۵ درصدی و گروه چوب با رشد 11.5 درصدی به لحاظ رشد شاخص قیمت مصالح ساختمانی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

عناوین برگزیده