تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۴
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۴۷۹۰۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

خام فروشی سنگ تزیینی کرمانشاه

می متالز - عضو هیأت مدیره خانه معدن استان کرمانشاه با اشاره به فرسودگی بیش از ۹۰ درصد تجهیزات معادن سنگ و سنگ‌بری‌های کرمانشاه، گفت: متأسفانه عمده سنگ تزئینی کرمانشاه به صورت خام به کشورهای دیگر از جمله چین صادر می‌شود.
خام فروشی سنگ تزیینی کرمانشاه

به گزارش می متالز، حیدر زرافشانی، با اشاره به اینکه استان کرمانشاه پتانسیل‌های زیادی در زمینه سنگ تزئینی دارد، افزود: اکنون سنگ تزئینی برخی از نقاط استان مانند هرسین و اسلام آبادغرب به برندهایی حتی در بعد صادرات تبدیل شده است.

وی ادامه داد: کرمانشاه با وجود داشتن چنین ظرفیت‌هایی می‌تواند به قطب سنگ تزئینی کشور تبدیل شود، اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که باعث می‌شود به جایگاه واقعی که می‌توانیم در سنگ تزئینی داشته باشیم، نرسیم.

عضو هیأت مدیره خانه معدن استان کرمانشاه فرسوده و قدیمی بودن تجهیزات را مهمترین مشکل معادن سنگ تزئینی کرمانشاه دانست و عنوان کرد: استفاده از تجهیزات فرسوده هم هزینه استخراج را بالا می‌برد و هم پرت تولیدات معدنی را افزایش می‌دهد.

زرافشانی از تأثیر فرسوده بودن تجهیزات بر کیفیت سنگ تولیدی هم یاد کرد و افزود: وقتی که کیفیت سنگ پایین بیاید، بازارهایی که داریم خصوصاً بازارهای صادراتی را از دست می‌دهیم.

وی خام فروشی سنگ تزئینی را نیز مشکل دیگر آن برشمرد و اضافه کرد: در زمینه فرآوری نیز تجهیزات مدرنی نداریم و از همین رو عمده سنگی که داریم خام صادر می‌شود.

به گفته این فعال معدن، در بسیاری از مواقع سنگ تزئینی از کرمانشاه به کشورهای مانند چین صادر می‌شود و در آنجا روی آن فرآوری صورت می‌گیرد. در برخی موارد هم سنگ کرمانشاه برای فرآوری به استان‌های دیگر مانند اصفهان می‌رود و از این استان‌ها به سایر نقاط کشور و حتی کشورهای دیگر ارسال می‌شود.

وی دلیل همه این مشکلات را بنیه ضعیف اقتصادی معادن و سنگ‌بری‌های کرمانشاه اعلام کرد و گفت: واحدهای معدنی و سنگ‌بری‌های ما نمی‌توانند با واحدهای اصفهانی که برای مثال حدود ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارند رقابت کنند.

عضو هیأت مدیره خانه معدن کرمانشاه خواستار حمایت‌های دولتی برای کمک به واحدهای معدنی و سنگ‌بری‌های کرمانشاه شد.

بر اساس آمار سازمان صمت استان، ۴۸ معدن سنگ تزئینی در استان کرمانشاه فعال است و این استان از نظر ذخایر سنگ تزئینی در جاگاه دهم کشور قرار دارد.

دولومیت و مرمریت دو سنگ تزئینی اصلی کرمانشاه می‌باشد که از ۴۸ معدن استان ۲۸ مورد آن مرمریت و ۲۰ مورد دولومیت است.

منبع: ایسنا
عناوین برگزیده