تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۴۷۹۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اعمال تعرفه جدید ترامپ بر واردات محصولات چینی

می متالز - بازارهای جهانی در آخرین روز معاملاتی هفته افت شدیدی را به ثبت رساندند در حالی که تصمیم ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه های جدید بر واردات چین، بازارها را بهم ریخت.
اعمال تعرفه جدید ترامپ بر واردات محصولات چینی

به گزارش می متالز، پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا برای رسیدن به یک توافق تعرفه ای با چین ناکام ماند، در اقدامی جدید ۱۰ درصد تعرفه جدید بر روی باقی ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چین وضع  کرد.

این اقدام جدید ترامپ موجب افت شدید شاخص های معاملاتی در بازارهای آسیایی و به ترتیب در دیگر بازارهای چهانی شد.

در این بازار، شاخص آسیا پاسفیک به غیر از ژاپن با کاهش ۱.۶ درصدی همراه و کمترین میزان را نسبت به نیمه ماه ژوئن به ثبت رساند.

در بازار ژاپن، شاخص نیکی نیز افت ۲.۴ درصدی را متحمل شد در حالی که شاخص شانگهای چین ۱.۵ درصد و شاخص سی اس آی چین هم ۱.۶ درصد منفی شدند. شاخص اصلی بورس هنگ کنگ نیز ۲.۲ درصد روند کاهشی را به ثبت رساند.

در بازار آتی آمریکا نیز، شاخص اس اند پی افت ۰.۹ را به ثبت رساند و شاخص یورواستاکس نیز ۱.۹ درصد کاهش داشت.

طبق آمار منتشر شده، شاخص مدیران تولید PMI کشورهای آسیایی و اروپایی از زمان شروع جنگ تجاری چین و آمریکا روندی نزولی دارد و به محدودیت انقباضی رسیده است و کارخانه ها از افت سفارشات شکایت دارند.اما هم اکنون وضعیت با اعمال تعرفه ۱۰ درصد بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی و انتظار اقدام متقابل چین، بدتر خواهد شد.

ماساهیرو، ایچیکاوا، تحلیل گر ارشد موسسه مدیریت دارایی میتسویی در این خصوص اظهار داشت: پس از دیدار چین و آمریکا سرمایه گذاران تصور داشتند که اوضاع برای مدتی آرام خواهد بود. بازار برای مدتی به دلیل رشد سهام صنایع نیمه هادی، افزایشی خواهد شد اما با این اوضاع جدید، سرمایه گذاران باید نقشه سرمایه گذاری خود را تغییر دهند.

اما هم اکنون به نظر می رسد توافق تعرفه ای به روزهای دور آینده موکول شود و حتی ابهام بر سر امکان توافق وجود خواهد داشت.

این درحالی است که، جنگ تعرفه ای هم اکنون در قالبی جدید به جنگ کلمات تبدیل شده است. هر دو طرف با استفاده از کلماتی نامناسب سعی در تحقیر و عصبانی کردن طرف مقابل دارند. مایک پمپئو در تازه ترین اظهارات خود در این خصوص اظهار داشته که "ده ها سال بداخلاقی های چینی" ما را از رسیدن به یک توافق دور کرده است.

ایچیکاوا در این خصوص گفت: عادت های آمریکا مبنی بر استفاده از زور، تحریم، کلمات نامناسب سیاسی در مواجهه با مشکلات، موجب شده است توهم بیش از پیش قدرت برای این کشور پدید آید و همین مساله موجب اعمال فشار بر کشورهای طرف معامله و دیگر کشورهای جهان شده است.

در این بین، سهامداران آسیایی با افت شاخص های معاملاتی، سعی در حفظ شرایط موجود و ورود سرمایه خود به صنعت فلزات گران قیمت و اوراق قرضه دارند تا از این طریق از افت میزان سرمایه خود بکاهند.

عناوین برگزیده