تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۴۸۰۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پالایش نفت اصفهان به عنوان پنجمین شرکت دولتی در بورس بی‌مشتری ماند

می متالز - معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران گفت: عرضه 20 درصد سهام پالایش نفت اصفهان که قرار بود امروز شنبه در بورس عرضه شود، مشتری پیدا نکرد.
پالایش نفت اصفهان به عنوان پنجمین شرکت دولتی در بورس بی‌مشتری ماند

به گزارش می متالز، محمود گودرزی معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران، در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه 20 درصد سهام شرکت پالایش نفت اصفهان که قرار بود امروز شنبه از سوی سازمان خصوصی‌سازی در بازار اول بورس عرضه شود، به فروش رسید، گفت: این عرضه عمده و بلوکی به فروش نرفت و مشتری پیدا نکرد. 

وی در مورد اینکه اگر عرضه بلوکی پالایش نفت به فروش می‌رسید در سامانه معاملات بورس مشخص می‌شد در برابر این پرسش که آیا علت فروش نرفتن 20 درصد سهام پالایش اصفهان به خاطر بلوکی بودن است، گفت: سازمان خصوصی‌سازی قصد فروش این سهام را داشت که مشتری پیدا نشد، در نتیجه به فروش نرسید. 

بر اساس مصوبه هیأت عالی واگذاری قرار است باقی‌مانده سهام دولت در 20 شرکت بزرگ به صورت بلوکی یکجا و نقد از طریق بورس و فرابورس ارائه شود که عرضه پالایش نفت اصفهان امروز به عنوان پنجمین عرضه از این شرکت‌ها در بازار اول بورس به میزان 20 درصد از کل سهام و به تعداد 3.9 میلیارد سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی به نمایندگی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با شرایط واگذاری یکجا و شرایط تسویه بهای معامله حداکثر طی 20 روز کاری و به قیمت پایه هر سهم 12 هزار و 23 ریال امروز شنبه 12 مرداد 98 عرضه شد اما مشتری پیدا نکرده است.

برخی از کارشناسان می‌گویند، دولت برای واگذاری تصدی‌ها و فروش باقیمانده سهام خود در شرکت‌های بزرگ با هدف رسیدن به عدالت اجتماعی، بهتر است با روش آسان‌تر به صورت ترکیبی بلوکی و خرد و یا به صورت نقد و اقساط و یا با اندکی تخفیف سهام خود را واگذار کند. 

روز چهارشنبه هفته قبل نیز 20 درصد سهام پالایش نفت تهران در بورس ارائه شد که به دلیل نداشتن مشتری به معامله نرسید. سهام دولت در این شرکت‌ها به صورت بلوک مدیریتی و غیرکنترلی عرضه می‌شود، یعنی در صورت پیدا شدن خریدار مشتری می‌تواند یک صندلی هیأت مدیره را به دست آورد، اما امکان کنترل و مدیریت آن شرکت را نخواهد داشت و شاید یکی از دلایل ناکامی عرضه‌های دولتی از طریق بورس و فرابورس همین مسأله غیرکنترلی بودن سهام است.

متن کامل آگهی عرضه پالایش نفت اصفهان (شپنا) ار می توانید از اینجا +  شپنا  + دریافت کنید.

عناوین برگزیده