تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۸۱۲
کد خبر: ۴۸۰۷۲
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

خرید هنرمندانه قراضه

می متالز - خرید بار قراضه یک هنر است؛ چراکه در کشور ما قراضه به صورت محدود وجود دارد. با این وجود سالانه به‌طور میانگین ۲.۵ تا ۳میلیون تن قراضه در ایران خرید و فروش می‌شود.
خرید هنرمندانه قراضه

به گزارش می متالز، نرخ ضایعات آهن را با توجه به نرخ شمش فولاد تعیین می‌کنند. کارخانه‌دارها به‌طور معمول با توجه به رصدی که از نرخ شمش فولاد انجام می‌دهند و همچنین بر اساس کشش بازار در فصل‌های سال، قیمت‌گذاری انجام می‌دهند.
اما اتفاقی که در زمینه قیمت‌گذاری ضایعات آهن در ۲ سال گذشته عرف شده بود، قیمت‌گذاری با تاکید بر یک بنگاه خاص بود که نرخ مرجع را مشخص می‌کرد، این درحالی است که قیمت‌گذاری مافیایی نمی‌تواند این بازار پرطرفدار را به سامان برساند.
 از آنجا که در بازار ضایعات به دلیل فرار مالیاتی فاکتوری صادر نمی‌شود، اشخاصی که ازسوی بنگاه‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند، خواهان ارائه فاکتور نیستند و ترجیح می‌دهند بار خود را به‌وسیله پیمانکار یا دلال به کارخانه‌دار بفروشند و در زمینه ارزش‌افزوده با کارخانه‌دار طرف ‌حساب شوند.
برای نمونه شرکت فولاد در برابر دریافت حجم بالاتر در ماه، تشویق‌هایی را برای آن بنگاه درنظر می‌گیرد که به آن پاداش گفته می‌شود. پاداش در بازار قراضه بسیار متداول است؛ چون اگر بنگاهی بتواند بار بیشتری برای کارخانه مهیا کند، کارخانه برای آنها تشویقی درنظر می‌گیرد. درصورتی‌که با سامانه‌های تخصصی در زمینه ضایعات می‌توان این بازار را رصد کرد و سر و سامان بخشید.

محمد آشناگر / کارشناس بازار ضایعات

عناوین برگزیده