تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۴۸۲۴۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
آمادگی ایران برای عقد قرارداد‌های پیمانکاری ساخت مسکن در بازسازی عراق

به تامین مصالح ساختمانی اکتفا نخواهیم کرد

می متالز - بازار عراق در حوزه ساخت‌وساز می‌تواند فرصت مناسبی برای مصالح ساختمانی تولیدی ایران باشد.
به تامین مصالح ساختمانی اکتفا نخواهیم کرد

به گزارش می متالز، این کشور برنامه‌های وسیعی در زمینه بازسازی درنظر گرفته و قصد دارد ۳۰۰میلیارد دلار برای بازسازی سرمایه‌گذاری کند که از این میزان ۴۰میلیارد دلار به ایجاد مسکن اختصاص خواهد یافت؛ چراکه قرار است سالی ۲۵هزار واحد مسکونی در این کشور ساخته شود.

 

بازار عراق را دریابیم

نخستین نشست تخصصی صنعت ساختمان با هیات تاجران عراقی، در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. این نشست با رویکرد صادرات به کشورهای منطقه برگزار شده است.
در این نشست حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: امروز سهم زیادی از مصالح موردنیاز عراق می‌تواند از بازار ایران تامین شود؛ بنابراین معتقدیم در بحث مسکن و فنی‌مهندسی که در عراق وضعیت به‌نسبت رقابتی وجود دارد، می‌توانیم با تلاش این ظرفیت بالقوه را ایجاد کنیم.
وی افزود: در بخش پیمانکاری عراق با توجه به اینکه تحریم‌ها مشکلاتی برای ما ایجاد کرد، توصیه می‌کنیم که شرکت‌های ایرانی همکاری کنند تا شرایط تجارت با شرکت‌های عراقی برای عقد قراردادهای پیمانکاری فراهم شود و بازار عراق برای ایران از بین نرود.

 

تعاملات ایران و عراق

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: برای عبور از شرایط تحریم‌ها بهترین راه این است که شرکت‌های کاربلد ایرانی با شرکت‌های ماهر عراقی آشنا شده و همکاری کنند تا زمینه‌ساز فرصت‌های خوب برای دو کشور شود.
 در بحث همکاری با عراق نباید فقط به موضوع فروش مصالح ساختمانی به این کشور اکتفا کرد؛ بلکه باید روی حوزه ساخت مسکن و ساختمان نیز کار شود. برپایی نمایشگاه‌های مصالح و خدمات ساختمانی می‌تواند زمینه‌ساز افزایش مراودات این دو کشور شده و مصالح با نرخ مناسب در اختیار پیمانکاران عراقی قرار گیرد.
حسینی در ادامه تاکید کرد: موضوع نرخ در فروش مصالح ساختمانی به عراق بسیار بااهمیت است؛ چراکه وجود واسطه و نبود ارتباط مستقیم بین دو کشور، هزینه‌ها را افزایش داده است. به‌طور نمونه کاشی ایرانی به‌وسیله واسطه ۱.۵دلار خریداری شده و به نرخ ۷دلار به عراقی‌ها فروخته می‌شود که این به دلیل همکاری نکردن مستقیم تاجران دو کشور است. این موضوع هم به ضرر تاجران عراقی و هم تولیدکننده ایرانی است؛ از این‌رو ایجاد نمایشگاه می‌تواند روابط دو کشور را بیشتر کند و از نیروهای فنی مهندسی، خدمات، مصالح ساختمانی و... نهایت استفاده را داشته باشیم.

 

کمک ۴۰۰ هزار مهندس در بازسازی

در ادامه محمد شکرچی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: امروز اراده سیاسی قوی وجود دارد که ارتباط دولت و ملت دو کشور ایران و عراق را به شکل مناسب پیش برده و در این زمینه می‌توانیم حجم معاملات بازرگانی و فنی را با عراق گسترش دهیم.
در طول تاریخ، ایران مهد مهندسی بوده که حاصل آن ساخت بناها، ساختمان‌ها و سدهایی شده که جزو فعالیت‌های مهندسی ارزشمند کشور است.
وی افزود: یک‌سوم دانشجویان کشور در رشته‌های مهندسی و حوزه‌های مرتبط با ساختمان فعالیت می‌کنند. با وجود بیش از ۴۰۰ هزار نیرو در نظام مهندسی ایران، می‌توان در تعامل با عراق برای بازسازی این کشور و اقلیم کردستان کمک کرد. البته در این زمینه تجربه‌های خوبی وجود داشته که دولت نیز در آن سهم بسزایی داشته است.
 رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: سعی دولت این است که حمایت‌های لازم را داشته باشد. پروژه‌های بزرگ مسکن و شهرسازی در حوزه طراحی، اجرا و نگهداری با توان بالا در کشور وجود دارد که می‌تواند در خدمت‌ ساخت‌وساز در عراق قرار بگیرد.
 معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به اینکه عراق نیز مانند ایران در پهنه‌های زلزله‌خیز جهان قرار دارد و چالش مهمی برای این کشور به‌شمار می‌آید و با توجه به استاندارد ۲۸۰۰ که در مرکز تحقیقات تدوین می‌شود، می‌توان به خوبی مقاومت را افزایش داده و در این زمینه موفق عمل کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تولیدکننده‌های ما در عرصه بین‌المللی امکان ظهور و بروز داشته و با توجه به اینکه ظرفیت بالا و بسیار ارزشمندی در زمینه مصالح ساختمانی وجود دارد، می‌توان در صنعت ساختمان‌سازی عراق محصولات این تولیدکننده‌ها را به کار گرفت.

 

 فرصتی برای سرمایه‌گذاری

حمید حسینی، دبیر اتاق ایران و عراق، چندی پیش درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار عراق اظهار کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی در عراق وجود دارد که باید از آن نهایت استفاده را برد.
حسینی در ادامه تاکید کرد: بزرگ‌ترین مزیت اقتصادی ایران، نفت و گاز است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. پس از آن، صنعت پتروشیمی، فولاد، حمل‌ونقل و درنهایت تجارت و گردشگری درمانی، مزیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌روند.
 وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم بخشی از ظرفیت‌های خود را در بازار عراق به کار بگیریم؛ چراکه این کشور برنامه‌هایی در زمینه بازسازی درنظر گرفته و قصد دارد ۳۰۰میلیارد دلار برای بازسازی عراق سرمایه‌گذاری کند که از این میزان ۴۰میلیارد دلار به ایجاد مسکن اختصاص خواهد یافت و قرار است سالی ۲۵ هزار واحد مسکونی در این کشور ساخته شود.
حسینی در ادامه، با اشاره به رده سنی جمعیت در عراق عنوان کرد: از سوی دیگر میانگین سنی این کشور حدود ۲۰سال است که نشان‌دهنده جوان بودن و مصرف‌گرایی این رده سنی در این کشور است. از سوی دیگر بر اساس پیش‌بینی‌ها عراق در ۲۰ سال آینده جمعیتی بالای ۸۰میلیون نفر خواهد داشت که مصرف در این کشور را افزایش خواهد داد.
حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران ویترین خوبی در بازار عراق ندارد و بیش از آنکه محصولات با برند به عراق ارائه کند، سعی دارد کالاهای خود را با نازل‌ترین نرخ روانه این بازار کند. تولیدکنندگان با کمترین نرخ، محصولات خود را به عراقی‌ها می‌فروشند.
وی ادامه داد: اگر به صادرات سال‌های گذشته نگاه کنیم محصولات فلزی در آن دیده نمی‌شود که نشان می‌دهد دغدغه‌ای در این زمینه نداریم. تا پیش از ورود داعش به عراق، این کشور یک بازار ۵میلیارد دلاری بود اما نتوانستیم به این بازار ورود کنیم.
حسینی با اشاره به این موضوع که بازار عراق برای واردات محدودیت‌هایی را درنظر گرفته است، گفت: در گروه نخست «کالاهایی امریکایی»، در گروه دوم «کالاهای اروپایی» و در گروه سوم «کالاهایی ایرانی و ترکیه‌ای» قرار دارند.
 لازم به یادآوری است، امسال رئیس‌جمهوری ایران سفری به عراق داشت و مقام‌های بلندمرتبه عراق نیز به ایران آمدند و درباره ورود ایران به بازار این کشور مذاکره‌هایی انجام شد.

عناوین برگزیده