تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۴۸۲۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
وودمکنزی از بحران عرضه ۳ فلز در دهه آینده خبر می‌دهد

اشتهای روزافزون جهان برای کبالت، نیکل و لیتیوم

می متالز - وودمکنزی پیش‌بینی می‌کند جهان در دهه آینده میلادی با بحران کمبود کبالت، نیکل و تا اندازه‌ای لیتیوم روبه‌رو خواهد بود. این در حالی است که تا آغاز این دهه فقط ۲ سال زمان باقی مانده است.
اشتهای روزافزون جهان برای کبالت، نیکل و لیتیوم

به گزارش می متالز به نقل از ماینینگ، کبالت، نیکل و دیگر فلزاتی که در ساخت باتری‌های شارژی استفاده می‌شوند، در دهه آینده میلادی و میانه سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی (۱۳۹۹ تا ۱۴۰۹ خورشیدی) با بحران عرضه روبه‌رو خواهند شد. این بحران را وودمکنزی پیش‌بینی می‌کند و آن را برآمده از تقاضای رو به رشد جهان برای باتری‌هایی که سوخت خودروهای برقی را تامین می‌کنند و در ساخت ابزار های‌تِک به کار می‌روند، می‌داند.
وودمکنزی یک گروه پژوهشگر و مشاور در صنایع انرژی، مواد شیمیایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، فلزات و معدنکاری است که توانمندی آن در ارائه اطلاعات شهرت جهانی دارد. آخرین پژوهش‌های منتشرشده از سوی این گروه همچنین نشان می‌دهد که فروش جهانی خودروهای مسافربر برقی از جمله خودروهای برقی-هیبریدی در سال گذشته میلادی ۲۴درصد رشد داشته است.
این گروه همچنین پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) فروش جهانی خودروهای برقی ۷درصد کل خودروهای مسافربر جهان را دربرگیرد و این رقم تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ خورشیدی) ۱۴درصد و تا سال ۲۰۴۰ میلادی (۱۵۰۹ خورشیدی) ۳۸درصد افزایش پیدا کند.
در همین حال جای تعجب نیست که وودمکنزی، چین را به عنوان نخستین محرک این بازار معرفی کند. با این حال شماری از دیگر کشورها و شرکت‌های جهان نیز به تولید انبوه این محصولات رو آورده‌اند. از جمله این شرکت‌ها اس‌کِی‌اینووِیشِن در کره جنوبی است. اس‌کی در حال مذاکره با شرکت فولِکس‌واگن‌اِی‌جی و شریکان چینی است تا بتواند با سرمایه‌گذاری مشترک، باتری تولید کند.
بیشتر خودروسازان بزرگ جهان از جمله فولکس واگن، فوردموتور، تویوتا و بی‌ام‌دابلیو اعلام کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۱۴۲۹ خورشیدی) تولید خود را به طور کامل به خودروهای برقی تغییر دهند. در چنین شرایطی وودمکنزی پیش‌بینی می‌کند جهان با افزایش تقاضا برای نیکل، کبالت و لیتیوم رو به شود؛ اتفاقی که تنگنای عرضه را در پی دارد.
با ین حال اما شرکت‌های معدنی جهان نیز بیکار نمانده‌اند و در پی تصاحب سهم خود از این بازار هستند. از جمله این شرکت‌ها، بی‌اچ‌پی‌بیلتون استرالیایی، بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان است. بی‌اچ‌پی با هدف رشد بخش نیکل توجه خود را به تجارت این کامودیتی معطوف کرده و به دنبال آن است که سرمایه‌گذاری سنگینی را صرف بهره‌برداری از این فلز کند. بی‌اچ‌پی اعلام کرده که این تصمیم را در پی رشد تولید خودروهای برقی گرفته است.
«اِدورال هاگِل» رئیس معدن «نیکل‌وِست» استرالیا که متعلق به بی‌اچ‌پی‌بیلتون است، در کنفرانس «حفاران و تاجران» استرالیا در این باره گفت: این شرکت تصمیم دارد بیش از ۴۳ میلیون دلار برای ساخت یک کارخانه فرآوری نیکل در حوالی شهر پرث استرالیا هزینه کند. این کارخانه، نیکل را به شکل ارزشمندی از سولفات تبدیل می‌کند. نیکل سولفات ماده‌ای پودرمانند است که در باتری‌ها استفاده می‌شود.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود افزایش تقاضا برای تامین انرژی ماشین‌های برقی به مصرف ۹۰درصد محصول معدن نیکل‌وست در ۵ تا ۶ سال آینده بینجامد و نیکل جایگزین بازارهای اقلام معدنی سنتی مانند فولاد ضدزنگ شود.
بی‌اچ‌پی‌بیلتون در سال گذشته میلادی ۸۵ هزار تن نیکل تولید کرد که این رقم فقط ۵درصد عرضه جهانی را تشکیل می‌داد. این شرکت پیش‌تر اعلام کرده بود که انتظار دارد عملیات بهره‌برداری از نیکل‌وست تا پایان امسال میلادی در اواسط دی ۱۳۹۸ ادامه پیدا کند.
چالش‌های انرژی و گرمایش کره زمین باعث شده است خودروهای برقی که تولید اولیه آنها به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد، بار دیگر در مرکز توجه قرار بگیرند و نگرانی‌ها درباره نرخ نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای، تحول اساسی در تولید آنها به وجود آورده است. در فناوری خودروهای برقی، باتری نقش مهمی دارد و عواملی مانند ظرفیت باتری، عملکرد، دوام، طول عمر، چگالی انرژی، چگالی توان، حساسیت به دما، زمان شارژ و نرخ، از شاخصه‌های مهم انتخاب باتری به شمار می‌آیند.
گفتنی است افزایش تولید خودروهای برقی علاوه بر نیکل، کبالت و لیتیوم به رشد مصرف مس می‌انجامد. براساس پژوهش جدید موسسه بین‌المللی مس، بازار رو به رشد خودروهای برقی تاثیر چشمگیری بر تقاضای مس در دهه آینده خواهد گذاشت. خودروهای برقی مقدار زیادی مس در باتری‌ها، سیم‌پیچ‌ها و چرخانه‌های مسی موتورهای الکتریکی مصرف می‌کنند و یک خودروی برقی به تنهایی می‌تواند تا ۶ کیلومتر سیم‌کشی مسی داشته باشد.

عناوین برگزیده