تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۹
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۴۸۴۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سبد پربار این سرمایه گذار از چاه‌های نفت/ شیر سودآوری «تاپیکو» باز می‌شود

می متالز - «ستاره خلیج فارس» در سال ۹۷ سودساز شد و توانایی این را دارد که طی سال ۹۸ زیان انباشته را محو کند و به مرحله تقسیم سود برسد. بنابراین، «تاپیکو» از این محل توانایی شناسایی سود را دارد.
سبد پربار این سرمایه گذار از چاه‌های نفت/ شیر سودآوری «تاپیکو» باز می‌شود

به گزارش می متالز به نقل از واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، چندی پیش پالایشگاه ستاره خلیج فارس، زیر مجموعه «تاپیکو»، از رینگ صادراتی بورس انرژی، بنزین به مقصد افغانستان صادر کرد. گویا ۹ کشور متقاضی خرید بنزین ایران هستند و هفته آینده نیز ۷۰۰۰ تن با قیمت ۵۸۱ دلار، مجدد عرضه خواهد شد.

شرکت «سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین» در سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۷ توانسته به سود خالص ۳۵۲۹ میلیارد تومانی دست یابد که ۱۲۹ درصد بیش از سال مالی ۹۶ بود. رشد سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه، درآمد سود سهام «تاپیکو» را به رقم ۳۶۰۱ میلیارد تومان رساند که تقریبا دو برابر مدت مشابه سال قبل از آن است. علاوه بر این، از محل فروش سرمایه گذاری‌ها به سود قابل توجه ۸۲ میلیارد تومانی دست یافت. در نتیجه این عملکرد، شرکت با سرمایه ۸۱۵۰ میلیارد تومانی بالغ بر ۳۸۲۳ میلیارد تومان سود انباشته دارد.

در حال حاضر، ارزش بازار پرتفوی بورسی «تاپیکو» بالغ بر ۲۵۶۷۸ میلیارد تومان است؛ در حالی که بهای تمام شده آن از ۷۱۵۸ میلیارد تومان فراتر نرفته است. به علاوه، ۲۱۸۰ میلیارد تومان نیز در شرکت‌های غیربورسی سرمایه گذاری کرده است.

در بخش بورسی سرمایه هایی، چون ۷.۶۲ درصد «فارس»، ۱۶.۶ درصد «مارون»، ۵۰ درصد «شفن»، ۶۷.۶ درصد «شغدیر»، ۵۰ درصد «شپاس» خودنمایی می‌کنند. در میان غیر بورسی‌ها نیز دارایی بسیار مهم «ستاره خلیج فارس» با مالکیت ۴۹ درصدی دیده می‌شود.

نکته حائز اهمیت این است که «ستاره خلیج فارس» در سال ۹۷ سودساز شد و توانایی این را دارد که طی سال ۹۸ زیان انباشته را محو کند و به مرحله تقسیم سود برسد. بنابراین، «تاپیکو» از این محل نیز در سال مالی جاری توانایی شناسایی سود را دارد. از این رو، برآورد می‌شود درآمد سود سهام «تاپیکو» در سال مالی ۹۹ به رقم ۳۸۰۰ میلیارد تومان برسد. در کل، پیش بینی‌ها حاکی از آن است که شرایط برای ساخت حدود ۶۰ تومان سود در سال مالی جاری مهیا است و چندان دور از انتظار نیست.

در نظرسنجی روز گذشته آبسیم پلاس در خصوص معاملات «تاپیکو»، ۶۰ درصد گزینه خرید را انتخاب کردند و مابقی به فروش رأی دادند.

بر این اساس، همان‌گونه که از نتایج نظرسنجی انتظار می‌رفت، در معاملات روز گذشته این نماد شاهد حضور ۹۶۷ خریدار و ۶۷۹ فروشنده بودیم.

در حال حاضر ارزش بازار «تاپیکو» نزدیک به ۲۴ هزار میلیارد تومان است.

حقوقی‌ها در مدت سپری شده از سال جاری ۶۲ میلیارد تومان از سهام این شرکت را از حقیقی‌ها به نفع خود خریداری کردند و تمایل به ورود به این سهم از خود نشان دادند.

نگاهی به روند «تاپیکو» در بازار سهام بیانگر این است که روند رو به رشد را اخیرا طی کرده و ظاهرا این روند با شتاب کمتر و همانند گذشته ادامه خواهد داشت و همچنان به عنوان یکی از کم ریسک‌ترین سهم‌های بورس تهران شناخته می‌شود.

قابل ذکر است که «تاپیکو» بازدهی ۵۴ درصدی را در کارنامه سال ۹۷ خود ثبت کرد و در مدت سپری شده از سال ۹۸ نیز ۲۹ درصد رشد قیمت داشته است.

عناوین برگزیده