تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۴۸۴۴۵
سرویس خبر : انرژی

توضیحات ظریف درباره مذاکره با آمریکا، پیشنهاد دیدار با ترامپ، گام سوم برجام و ...

می متالز - وزیرخارجه درخصوص مذاکره با آمریکا، ملاقات با سناتور و پیشنهاد دیدار با ترامپ در کاخ سفید و گام سوم برجام توضیحاتی داد و گفت: اگر لازم شود از برجام هم خارج می شویم.
توضیحات ظریف درباره مذاکره با آمریکا، پیشنهاد دیدار با ترامپ، گام سوم برجام و ...

به گزارش می متالز، محمدجواد ظریف در نشستی خبری اعلام کرد: امروز آمریکا با رفتار خلاف انسانی در دنیا تنها است، کشورها از قرار گرفتن نام خود کنار آمریکا شرم می‌کنند. ترامپ مدعی است جنگ همیشه خسارت داشته و آمریکا نباید خود را درگیر جنگ کند، برداشتم این است که وی دنبال جنگ نیست اما اطلاعاتم درباره بولتون این است که همواره دنبال جنگ است.

گفتمان با آمریکا به عنوان ابرقدرتی که به اتمام دوره رسیده، محکوم به شکست است. دولت ایران با مردم آمریکا درگیری نداشته و از گرفتار شدن مردم بیگناه این کشور که روز گذشته درگیر هفت‌تیرکشی و قلدری شدند، بسیار متاسف است.

در دنیای امروز این گفتمان نمی‌تواند تاب بیاورد و به همین خاطر به تروریسم اقتصادی روی می‌آورند و مجبورند رهبری معظم و فرد کوچکی مثل وزیر خارجه را تحریم کنند.تحریم وزیر خارجه به معنای تحریم گفت و گو و دیپلماسی است.

ایران امنیت و پیشرفت را هیچ گاه نخریده و نخواهد خرید.در دوره جنگ هر چه درخواست کردیم، سلاح ندادند و از ابتدایی‌ترین ابزار دفاع از مردم خود محروم کردند.بنابراین امکانات دفاعی را ساخته و توانستیم پهباد آمریکایی را با موشک ایرانی سرنگون کنیم.

ملاقات با رند پال و پیشنهاد دیدار با ترامپ در کاخ سفید

در زمان حضور در نیویورک برای حضور در سازمان ملل و جلسات مجمع عمومی از صبح تا شب با اصحاب رسانه و افرادی خارج از قوه مجریه ملاقات داشتم و معتقدم شفاف است.هیچ گاه اعلام نکردیم با چه کسانی ملاقات کردیم، اما آنها منعی ندارند.اگر قرار باشد موضوعات جلسات مذاکره بیرون مطرح شود، مثل مصاحبه است و سم مهلکی برای دیپلماسی است.

اگر قرار باشد صورت مذاکرات به بیرون درز کند خاصیت دیپلماسی از دست می رود. در نیویورک گفته شد پیشنهاد را بپذیرم و گرنه ظرف دو هفته تحریم می شوم که خدا رو شکر نپذیرفتم و تحریم شدم.تصمیم به تحریم بنده زمانی گرفته شد که بحث گروه بی را مطرح کردم.

در ایران سیاست خارجی یک فرایند تصمیم گیری است که در آن سهیم هستم. در جلسات خدمت مقام معظم رهبری نظراتم را میگویم، ایشان اصرار دارند افراد نظرات خود را بگویند اما جمع بندی را رهبری انجام می دهند، حتی گاهی درجمع‌بندی به نتیجه‌ای می‌رسند که خلاف نظر اولیه‌ است.برای کاری که بلدم انجام بدم، احساس وظیفه می کنم. نگران ۱۴۰۰ نباشید، تعهد محضری می دهم که کاندیدای انتخابات نیستم، بگذارید کارم را انجام بدهم.

گام سوم کاهش تعهدات برجام در راه است، مایل نبودیم این گونه شود. در چارچوب برجام عمل می کنیم چون برجام بر پایه عدم اعتماد بود و اینها پیش‌بینی شده بود.برجام در این مرحله و مرحله بعد به فروپاشی نزدیک نیست، امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود ندارد، دنیا تایید همه گزارش های آژانس و تعهد ایران را می داند، قانون شکنی با برجام است.گام سوم نه آخرین قدم است و نه خروج از برجام و در قالب برجام است اما اگر لازم شود از برجام هم خارج می شویم.

استفاده از ساز و کار ماشه (snap back) توسط اروپا غیرممکن است.در چارچوب برجام عمل می کنیم و نمی توانند اقدامی علیه این کشور در شورای امنیت انجام دهند مگر آنکه بخواهند از ساز و کار زور استفاده کنند. برخی در آمریکا با دیپلماسی مشکل دارند اما حتما شرایط فعلی به ضرر تمام نمی‌شود.

اروپایی‌هایی تعهداتی در برجام دارند که معطوف به نتیجه است و باید شرایطی را فراهم کنند که شرکت‌های آنها در ایران کار کنند.نمی‌توانند بگویند در کتابچه‌ها تحریم‌ها را برداشتیم.١١ تعهد داده‌اند که هنوز شروع به اجرای آن هم نکرده‌اند. نمی‌توانند ادعا کنند آثار تحریم را نمیدانستیم.

برجام مذاکره و توافق با آمریکا نبود، آمریکا شر ضروری این توافق بود چون قطعنامه‌های شورای امنیت باید لغو می‌شد.اگر آمریکا نبود برجام دو جمله بیشتر لازم نداشت، تحریم ها را بردارید به سلاح دست پیدا نمی کنیم. برجام سند افتخار مردم ایران است نه من.برجام  پشتوانه مقاومت ایران بود و شد اما بعضی دوستان نخواستند ببیند.

از اعضای "گروه بی" کم می‌شود که از این استقبال می‌کنیم.خوشحال می‌شویم گروه بی کم می‌شود و دوست داریم رابطه با همسایگان بهتر شود. سفره رابطه با ایران گسترده است اما باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید منطقه روی آرامش ببیند و از خرید امنیت دست بکشید و دست از کشتار مردم یمن بردارید؟ یا با هم امن هستیم یا با هم ناامن.

از وقت تنش زدایی در منطقه خیلی زمان گذشته، سفره گفت‌وگوی منطقه ای باز است و ضرورت دارد. نباید سیاست ها مبتنی بر تحمیل و فشار باشد. باید شورای همکاری خلیج فارس را گسترده و مجمع گفت‌وگو های منطقه ای راه‌اندازی کنیم.در گفت و گو با ایران هیچ گاه بسته نمی شود.

سفره مذاکره باز است، گفت‌وگو هایی بین مسئولان حج ایران و عربستان بوده و از میزبانی آنها تشکر می کنم، امیدوارم این فضای مثبت به ایام حج محدود نشود و بعد از آن هم ادامه پیدا کند.

بنابراین گزارش، درحالی پخش زنده انواع نشست‌های ریز و درشت خبری، جزو برنامه‌ها و وظایف همه روزه شبکه خبر صدا و سیما است که این شبکه از پخش مستقیم نشست خبری امروز وزیر خارجه که به تازگی توسط آمریکا تحریم شده، خودداری کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده