تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۴۸۵۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درخواست‌های فعالان اقتصادی در سال رونق تولید

می متالز - حمایت از تولید صادرات محور و صنایع راهبردی، معافیت‌های مالیاتی، اصلاح قوانین تأمین اجتماعی، تأمین ریسک سرمایه‌گذاری، حذف قوانین سخت‌گیرانه، تأمین سرمایه موردنیاز واحدهای تولیدی، تضمین تسهیلات ارزان، جمع‌آوری منابع خرد مردم و بهره‌گیری از مدیران جوان از جمله درخواست‌های فعالان صنعت، معدن و تجارت در آیین گرامیداشت دهه تولید ملی بود.
درخواست‌های فعالان اقتصادی در سال رونق تولید

به گزارش می متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند شامگاه یکشنبه در این آیین که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی برگزار شد گفت: با توجه به نبود زیرساخت‌های توسعه در خراسان جنوبی تولید صادرات محور و صنایع خاص و استراتژیک باید مورد حمایت قرار گیرد.
محسن احتشام افزود: مدل بسته حمایتی دولت از واحدهای صنعتی، اصلاح نظام پولی و بانکی به نفع تولید و کاهش نرخ سود بانکی از مهم‌ترین راهکارهای حمایتی دولت در این باره است.
وی گفت: حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از دیگر رویکردهای حمایت است که در استان محروم مانند خراسان جنوبی، تولیدکنندگان نسبت به این موضوع گلایه‌مند هستند.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند معافیت‌های مالیاتی، اصلاح قوانین تأمین اجتماعی، تأمین ریسک سرمایه‌گذاری، تعیین تکلیف واحدهایی که از تسهیلات ارزی استفاده کردند و حذف قوانین سخت‌گیرانه را از مهم‌ترین خواسته‌های تولیدکنندگان بخش خصوصی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی با تمام هجمه‌های دشمن پای کار ایستاده است اظهار کرد: بدون شک حمایت دولتمردان به این مهم استحکام خواهد بخشید.
 

با سرمایه اندک امکان معدنکاری نیست

رئیس خانه معدن خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و نبود زیرساخت‌های موجود در استان با سرمایه اندک امکان معدنکاری وجود ندارد.
علیرضا باقری افزود: طبق بررسی‌های انجام شده برای معدنکاری در یک واحد متوسط به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و متقاضیان در صورت نبود اعتبار وارد این عرصه نشوند.
وی گفت: با توجه به فرسوده بودن تجهیزات معدنکاری و تولید نشدن این تجهیزات در کشور روند گرایش به سمت تولید کاهش پیدا کرده که امیدواریم به صورت ملی به این مسئله توجه شود.
وی با بیان اینکه برای خرید یک بلدوزر به هفت میلیارد تومان نیاز است تصریح کرد: اگر با فعالیت صندوق تضمین سرمایه‌گذاری معدنی با دارایی ۳۵۰ میلیارد تومان بخواهد کاری صورت گیرد فقط برای چند واحد می‌توان تجهیزات فراهم کرد.
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز گفت: از سه میلیون آمار صنفی کشور ۳۱ هزار واحد صنفی در استان فعال هستند که نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا کرده‌اند.
رضا علیزاده بیرجندی افزود: ۱۴ هزار و ۳۰۰ واحد صنفی، ۱۴ هزار واحد خدمات، پنج هزار و ۷۰۰ خدمات فنی و ۶ هزار و ۷۵۰ واحد تولیدی در استان فعال هستند که از هیچ‌گونه تسهیلات دولتی برخوردار نیستند.
وی اظهار کرد: استفاده از تسهیلات ۱۸ درصدی هیچ مشکلی را از واحدهای صنفی حل نمی‌کند و با توجه به اشتغال‌زایی ۲۵۰ هزار نفری اصناف کشور در سال گذشته و رشد ۱۲ درصدی آن در امسال باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
علیزاده تضمین تسهیلات ارزان، افزایش مشوق تولید و کارآفرینی، معافیت‌های قانون کار را از مهم‌ترین خواسته‌های واحدهای صنفی خراسان جنوبی ذکر کرد.
مدیرعامل شرکت کویر تایر هم گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جمع‌آوری منابع کوچک از مردم و انجام کار بزرگ تنها راه پویایی اقتصادی در استان است که باید با ارائه طرح‌های توجیه دار تولید این مهم را تحقق بخشید.
سید محمدحسین زینلی افزود: این مهم در کویر تایر با موفقیت صورت گرفت و امروز شاهد تولیدی موفق در استان هستیم که می‌توان این الگو در سایر حوزه‌ها هم پایه‌ریزی شود.
وی از برخی دستگاه‌ها با توجه به قرارگیری در سال رونق تولید گلایه و اضافه کرد: مدیرانی که در این جلسه حضور دارند بگویند چقدر به رونق تولید کمک کردند.
مدیرعامل کویر تایر اظهار کرد: مگر می‌شود با سیاست‌های کلی نظام همراه نبود و آیا بانکی هست بگوید برای رونق تولید یک یا ۲ درصد از سود تسهیلات را کم کرده‌ایم تا تولید رونق یابد.
وی فراوانی مدیران جوان و واحدهای تولیدی فعال در خراسان جنوبی را از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: قبل از انقلاب فقط سه واحد تولیدی در خراسان جنوبی فعال بود که غیر از قلعه زری بقیه محو شدند و امروز شاهد حضور مدیران جوان و توانمند هستیم.
یکم تیر روز اصناف تا دهم تیر روز صنعت و معدن دهه تولید ملی نام دارد. در این آیین از ۲۵ صنعتگر و تولیدکننده برتر خراسان جنوبی تقدیر شد.

عناوین برگزیده