تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۴۸۵۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
چگالی‌هایی که وزن بتن را کاهش می‌دهند

رسوخ بتن‌های سبک در تار و پود ساختمان‌سازی

می متالز - بتن نقش مهمی در ساختمان‌سازی ایفا می‌کند.
رسوخ بتن‌های سبک در تار و پود ساختمان‌سازی

به گزارش می متالز، به‌طور معمول سیمان مواد اولیه بتن به‌شمار می‌رود و با توجه به سنگینی سیمان و سنگدانه‌هایی که در آن به کار برده می‌شود، به‌نسبت وزن بالایی دارد و سبب سنگین‌شدن وزن ساختمان می‌شود. البته این‌روزها تولیدکنندگانی در کشور هستند که بتن‌هایی با وزن سبک‌تر و با مقاومت بیشتر از سیمان معمولی تولید می‌کنند که این بتن‌های سبک به نوبه خود می‌توانند مزایایی داشته باشند.

 

بتن با دانه‌های سبک رس

درباره تولید بتن‌های سبک امیر رضا اردیانیان، کارشناس فنی شرکت لیکا در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان اظهار کرد: شرکت لیکا ۴ خط تولید سبک‌دانه صنعتی دارد که شامل محصولات بلوک‌های سبک، عایق ساختمانی، ملات آماده و خط تولید کشاورزی می‌شود. درحقیقت این شرکت در زمینه سبک‌سازی تولید دارد که یکی از آنها تولید بتن‌های سبک است. این بلوک‌های تولیدی در ۳۰ قالب تولید می‌شوند.
اردیانیان در پاسخ به این پرسش که بتن را چگونه سبک‌سازی می‌کنید، عنوان کرد: ماده‌ای که تولید می‌کنیم، پوکه صنعتی است که چگالی این پوکه نسبت به مواد معدنی بسیار سبک‌تر است، حتی یک‌سوم تا یک‌چهارم از وزن پوکه‌های معدنی سبک‌تر است.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این بتن‌های سبک به جای بتن‌های سنگین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: بتن‌های سبک به جای بتن‌های سنگین نیز به کار گرفته می‌شود و در سازه‌ای که بخواهند از بتن سبک و عایق استفاده کنند، این بتن‌ها می‌تواند کاربرد داشته باشد. درحقیقت این بتن، نوعی بتن سازه‌ای است که با سبک‌دانه‌ها و با مقاومت فشاری بیشتر و چگالی کمتری ساخته شده است و کاربرد سازه‌ای دارد یعنی در ستون و... به کار برده می‌شود. این کارشناس حوزه بتن ادامه داد: تولید بتن سبک تمام استانداردها و گواهینامه‌های فنی ساختمان‌سازی و مسکن را دارد. وی ادامه داد: محصولات ما به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و جنوب شرق آسیا و کشورهایی مانند مالزی، سنگاپور، کره‌جنوبی و چین به صورت منظم صادر می‌شود. از آنجا که معادن خاک رس و گاز به نسبت ارزان در کشور موجود است، این بتن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود و دارای مزیت صادراتی است.
اردیانیان ادامه داد: از مزایای این بتن در وهله نخست سبک بودن آن است که به واسطه نوع تولید آن، عایق صوتی و حرارتی به‌شمار می‌‌رود. در زمینه عایق حرارتی نیز به نوعی موضوع روز به‌شمار می‌رود که باید در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرد؛ چراکه این‌روزها ساختمان‌سازی‌ها به سمت عایق‌سازی پیش می‌رود، زیرا یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی که در زمینه مصرف سوخت می‌توان انجام داد، تولیدات نوین است.
وی در پاسخ به این پرسش که مواد اولیه این بتن‌ها چیست، عنوان کرد: مواد اولیه بتن‌ها خاک رس است. کارخانه ما مانند کارخانه سیمان است، با این‌ تفاوت که کارخانه سیمان کلینکر سیمان تولید می‌کند اما ما کلینکر رس تولید می‌کنیم. با این روش که خاک رس را در دمای ۱۲۰۰درجه می‌پزیم و این پوکه‌ را تولید می‌کنیم که نام آن «دانه سبک رس منبسط شده» است.
اردیانیان با اشاره به وضعیت بازار عنوان کرد: با توجه به اینکه تعامل خوبی با سازمان نظام مهندسی ساختمان ایجاد کرده‌ایم، به‌تدریج بازار مناسبی ایجاد شده است. اگرچه سرعت ساختمان‌سازی در کشور کند شده، اما موضوع قابل‌توجه این است که ساختمان‌سازی‌ها به سمت استانداردسازی پیش می‌رود و بازار سبک‌سازی‌ها نیز نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است.
وی در ادامه عنوان کرد: ماده‌ای که در ساختمان‌سازی به کار برده می‌شود باید مقاومت لازم در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله و... را داشته باشد و هر نیروی محوری که به دیوار وارد می‌شود را تحمل کند. مقاومت فشاری این بتن‌ها بالاست، از این‌رو در برابر زلزله مقاومت بیشتری دارد؛ چراکه مهم‌ترین موضوع در زلزله وزن ساختمان‌ است که اثر فراوانی بر نیروی زلزله دارد. هر اندازه وزن ساختمان کمتر شود به‌یقین نیروی زلزله اثر تخریبی کمتری خواهد داشت.
این کارشناس حوزه بتن در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم ساختمان‌سازی در کشور به سمت سبک‌سازی و عایق‌سازی پیش برود.

 

استفاده از سبک‌دانه‌ها به‌جای سنگدانه‌ها

همچنین درباره تولید بتن‌های سبک محمدجواد نصر اصفهانی، مدیرعامل شرکت سبک بتن پرتیکان در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان اظهار کرد: مجموعه ما انواع مصالح نوین ساختمانی را تولید می‌کند.
 این مجموعه به عنوان یک استارت‌آپ دانش‌بنیان فعالیت خود را آغاز کرده است و بیش از ۷۰ مدل محصول دانش‌بنیان در حوزه ساختمانی را تولید می‌کند. نصر اصفهانی ادامه داد: ما به کشورهای حوزه سی‌آی‌اس شامل آذربایجان، گرجستان، قزاقستان و ترکمنستان و کشورهای حوزه جی‌سی‌سی نیز شامل کشورهای امارات، عمان، کویت و عراق صادرات داریم. وی در ادامه با اشاره به سنگ‌های مهندسی که در این مجموعه تولید می‌شود، عنوان کرد: در سنگ‌های مهندسی ایرادهایی که سنگ‌های طبیعی دارند به شکل مهندسی برطرف شده و به آنها مزیت‌های اضافه‌تری نیز افزوده می‌شود. برای نمونه حتی می‌توان عکس پرسنلی یک شخص را روی سنگ طراحی کرد.
مدیرعامل شرکت سبک بتن پرتیکان در ادامه با اشاره به بتن‌های سبکی که تولید می‌کنند، عنوان کرد: ما فناوری ساخت بتن‌های سبک پرمقاومت را نیز داریم که بیشتر در نماهای بیرونی قطعات پایه سیمان به کار برده می‌شود.
نصر اصفهانی در پاسخ به این پرسش که این بتن چه اندازه سبک‌تر از بتن‌های معمولی است، عنوان کرد: چگالی بتن‌های معمولی ۲ هزار و ۴۰۰کیلوگرم بر مترمکعب است که چگالی این بتن‌ها به ۱۵۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب می‌رسد، به عبارتی ۹۰۰کیلوگرم در هر مترمکعب سبک‌سازی انجام می‌شود. وی در ادامه توضیح داد: عرف و منطق در زمینه تولید بتن این است که هر اندازه وزن بتن کمتر شود، مقاومت نیز کمتر خواهد بود اما ما در تولید این بتن مقاومت را به ۴برابر رساند‌ه‌ایم که این کار را با فناوری‌های روز انجام داده‌ایم.
این تولیدکننده بتن سبک در پاسخ به این پرسش که آیا مواد اولیه بتن سبک با بتن معمولی متفاوت است، عنوان کرد: بله، متفاوت است. البته سیمان در آن به کار برده می‌شود منتهی به جای سنگدانه‌ها از سبک‌دانه‌ها استفاده می‌کنیم. نصر اصفهانی همچنین در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار چگونه است، گفت: وضعیت بازار بسیار خوب است و نیمی از محصولات خود را صادر می‌کنیم.

عناوین برگزیده