تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۸
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۴۸۹۱۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

طلا در سقف 6 ساله/ادامه فشار بر قیمت کامودیتی‌ها

می متالز - بازارهای جهانی که روز گذشته را با امید به کاهش تنش‌ها بین چین و امریکا آغاز کرده بودند امروز شاهد نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد عقب‌نشینی دو طرف از حالت‌های تهاجمی چندان در بازه فعلی قابل اطمینان نیست. اعزام یک ناو هواپیمابر به دریای جنوب چین و تضعیف نرخ یوآن نسبت به روز گذشته سبب شده تا سرمایه‌گذاران کاهش تنش‌ها در مقطع فعلی را چندان محتمل ندانند و به سمت دارایی‌های امن همچون طلا و اوراق بدهی امریکا هجوم ببرند.
طلا در سقف 6 ساله/ادامه فشار بر قیمت کامودیتی‌ها

به گزارش می متالز، جلسه امروز بازارهای جهانی با افت شاخص دلار، قیمت نفت و فلزات رنگی و در سمت مقابل اوج‌گیری طلا آغاز شده است که اوج بدبینی فعالان اقتصادی به روند مذاکرات تجاری را به نمایش می‌گذارد. بدین ترتیب قیمت طلا امروز توانست به بالاتر از 1500 دلار در هر اونس برسد و بر این مبنا بر فراز سقف 6 ساله خود قرار گرفته است. آخرین معاملات طلا در نزدیکی سطح 1496 دلاری هر اونس دنبال می‌شود و رشد 0.83 درصدی نسبت به معاملات پایانی روز گذشته را نشان می‌دهد.

در سمت مقابل قیمت فلزات رنگی همچون روی و مس در نزدیکی مرزهای حساسی قرار گرفته است. قیمت هر تن روی در معاملات امروز به زیر سطح 2300 دلاری رسیده و آخرین معاملات در سطح 2295 دلاری انجام می‌شود. همچنین قیمت مس نیز بار دیگر به زیر سطح 5700 دلاری نزول یافته و در نزدیکی 5678 دلاری معامله می‌شود.

قیمت نفت نیز که تا میانه معاملات روز گذشته با رشد یک درصدی همراه شده بود نهایتا با رشد 0.5 درصدی به کار خود پایان داد و امروز بدون تغییر محسوسی به کار خود ادامه می‌دهد. در آخرین معاملات امروز قیمت هر بشکه نفت تگزاس در حدود 53.6 دلار و قیمت هر بشکه نفت برنت در حدود 58.89 دلار است.

برهم‌زنندگان آرامش کوتاه‌مدت بازارهای جهانی

از جمله عواملی که باعث شده تا روند صعودی و نسبتا ملایم روز قبل بار دیگر با تغییر جهت همراه شود اعزام ناو هواپیمابر هسته‌ای امریکا به آب‌های دریای جنوب چین است و این مساله پیش از این نیز مایه درگیری و تنش‌های سیاسی بین دو طرف بوده است.

در عین حال نرخی که امروز بانک مرکزی چین به عنوان نرخ برابری دلار به یوآن اعلام کرده در سطح 6.9994 مرتبه قرار دارد که نسبت به نرخ برابری 6.9683 مرتبه‌ای دیروز تضعیف 0.45 درصدی یوآن را نشان می‌دهد و چندان موید موضع‌گیری‌های روز گذشته بانک مرکزی چین در رابطه با مقابله با تضعیف بیش از پیش نرخ ارز ملی این کشور نیست.

لازم به ذکر است که معاملات رسمی در جغرافیای چین (onshore) با دامنه نوسان 2 درصدی نسبت به نرخ اعلامی بانک مرکزی این کشور انجام می‌شود؛ در مقابل معاملات این ارز در خارج از این محدوده (offshore) بدون دامنه نوسان است و اخبار حاکی از آن است که این نرخ برابری در خارج از مرزهای تحت حاکمیت مرکزی (از جمله در هنک‌گنک) همچنان از سطح 7 مرتبه‌ای دلار به یوآن بیشتر است.

این موضوع می‌تواند بار دیگر از سرگیری جنگ ارزی را بین دو غول اقتصادی دنیا در پی داشته باشد. با این حال هر دو طرف در این رابطه با موانعی روبرو هستند و به نظر می‌رسد دستان ایالات متحده برای تغییر در نرخ ارز آن کشور به اندازه چین باز نیست.

در رابطه با پیامدهای جنگ ارزی برای چین نگاه کنید:

عناوین برگزیده