تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۴۸۹۲۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

امکان خرید اعتباری وجود دارد اما بانک‌ها همکاری نمی‌کنند

می متالز - مدیرعامل شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان با اشاره به امکان خرید اعتباری شمش خالص از بازار بورس کالا، گفت: خوشبختانه در سال جاری امکان خرید اعتباری و با استفاده از ضمانت‌نامه ال سی برای ما فراهم شده است اما بانک‌ها هیچگونه همکاری با شرکت‌های تولیدکننده ندارند.
امکان خرید اعتباری وجود دارد اما بانک‌ها همکاری نمی‌کنند

به گزارش می متالز، فرهاد رضایی با اشاره به گرفتن ضمانت‌نامه برای خرید اعتباری، اظهار داشت: خرید اعتباری از بورس، در حقیقت یک راه کمکی به شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی است تا میزان تولیدات شرکت کاهش پیدا نکند یا شرکت مجبور به ورشکسته شدن، نشود اما به دلیل عدم همکاری بانک‌ها، امکان استفاده از خرید اعتباری برای ما وجود ندارد و ما نمی‌توانیم از این خدمات تسهیل شده، استفاده کنیم.

وی با اشاره به فعالیت این شرکت در زمینه تولید شمش‌های آلیاژی، بیان کرد: شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان از سال 92 در زمینه تولید شمش‌های آلیاژی فعالیت خود را با ظرفیت 15 هزار تن در سال آغاز کرد و در حال حاضر با فراهم کردن امکانات زیرساختی، توانسته‌ایم این میزان ظرفیت تولید را تا 30 هزار تن در سال افزایش دهیم.

 مدیرعامل شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان با اشاره به تجربیات هیات موسس و پرسنل این شرکت، مطرح کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند موجب رشد و ارتقا یک شرکت شود، استفاده از تجربیات پرسنل، شرکا و هیات موسس است که خوشبختانه همکاران و کارکنان این کارخانه، بیش از 10 سال در زمینه تولید و ساخت محصولات آلومینیومی تجربه دارند و به دانش فنی نوین، مسلط هستند.

سیر نزولی در میزان درآمد شرکت

رضایی با اشاره به مشکلاتی که در سال‌های اخیر در زمینه تولید محصولات آلومینیومی موانعی ایجاد کرده است، توضیح داد: این شرکت در این سال جاری به دلیل نوسانات ارزی، قادر به تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نیست این درحالی است که تا سال 96 درآمدزایی و سودآوری مناسبی داشتیم و این روند نزولی و کاهشی در تولید و فروش محصولات آلومینیومی همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه و آمیژان‌های مورد استفاده در تولید شمش آلیاژی، تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، تامین آمیژان‌های اساسی برای تولید شمش آلیاژی است؛ به طور مثال، سال‌های گذشته سیلیکون متال را کیلویی 20 هزار تومان خریداری می‌کردیم اما در سال جاری با قیمت 50 هزار تومان نیز نمی‌توانیم این آمیژان را خریداری کنیم؛ این میزان افزایش قیمت در تمام آمیژان‌ها وجود دارد و علاوه بر افزایش قیمت، این مواد ضروری کمیاب نیز شده‌اند.

مدیرعامل شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان افزود: یکی دیگر از مواد ضروری و الزامی در کارخانه‌های تولید شمش‌های آلیاژی بوته‌های گرافیتی برای ذوب ضایعات براده‌های آلومینیوم است که در سال‌های گذشته آن را به قیمت 5 میلیون تومان خریداری می‌کردیم اما در حال حاضر باید مبلغی بیش از 20 میلیون تومان بابت خرید آن پرداخت کنیم.

مواد اولیه را از عراق وارد می‌کنیم

رضایی با اشاره به واردات مواد اولیه، توضیح داد: مواد اولیه ضروری برای تولید شمش‌های آلیاژی را از کشور عراق وارد می‌کنیم که البته امکان ثبت سفارش را از ما گرفتن و به همین خاطر، بازار تولید این محصول در کشور از بین رفت.

وی با اشاره به قوانین وضع شده در زمینه منع واردات، بیان کرد: این قوانین به تمام زوایای اصلی و تاثیرگذار در امر تولید توجهی ندارد، به گونه‌ای که قانون‌گذاران موانعی در خصوص واردات مواد اولیه و آمیژان‌ها ایجاد کرده‌اند، بدون اینکه در نظر داشته‌ باشند که شمش‌های آلومینیومی تولید شده در داخل کشور کفاف تولید محصولات آلومینیومی را نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان با اشاره به ترکیب مواد اولیه با شمش‌های عراقی، خاطرنشان کرد: 80 درصد مواد اولیه مورد استفاده برای تولید شمش آلیاژی؛ شمش خالص تولید شده در شرکت ایرالکو است و تنها 20 درصد مواد ما را شمش‌های ضایعاتی عراقی تشکیل می‌دهند و اگر این میزان ترکیب تغییر پیدا کند، کیفیت نهایی محصول ما کاهش می‌یابد و اعتبار شرکت از بین می‌رود.

رضایی درخصوص مشتریان اصلی این شرکت، اظهار کرد: مشتریان اصلی شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان صنایع کشتی‌سازی، هواپیماسازی، شرکت‌های خودروسازی همچون مگاموتور، ساپکو و انواع شرکت‌های لوازم خانگی،صنایع برق و گاز، سیستم‌های گرمایشی و ... است که همکاری خوب و مداومی با این شرکت‌ها داریم.

استفاده مجدد از ضایعات آلومینیومی

وی با اشاره به استفاده از ضایعات برای تولید شمش‌های آلیاژی، توضیح داد: امکان استفاده از ضایعات آلومینیومی برای ما وجود دارد اما قبل از ذوب، باید جداسازی کنیم البته شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان، بیشتر ترجیح می‌دهد از ضایعات خودرو مثل سرسیلندر، پیستون و ... استفاده کند.

مدیرعامل شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان با اشاره به سرباره‌های به دست آمده در طی فرآیند تولید، مطرح کرد: ما معمولا از سرباره‌های ایجاد شده در فرآیند تولید استفاده نمی‌کنیم اما این ضایعات را می‌فروشیم و آن‌ها 40 درصد این سرباره‌ها را به شمش‌های ضایعاتی آلومینیومی تبدیل و مجددا در بازار توزیع می‌کنند و یکی از خصوصیات فلز آلومینیوم این است که امکان استفاده مجدد از ضایعات همواره وجود دارد.

رضایی با اشاره به وضعیت عرضه شمش خالص آلومینیومی در بازار بورس کالا، عنوان کرد: عرضه شمش خالص آلومینیومی در بورس در حال حاضر از یک نظم و ثباتی برخوردار شده است، به گونه‌ای که در سال جاری، عرضه شمش به صورت هفتگ و منظم انجام می‌شود و امکان خرید شمش همواره برای تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی وجود دارد اما در سال‌های گذشته، شمش آلومینیومی را ماهیانه یکبار عرضه می‌کردند و کمبود شمش به اندازه‌ای بود که قیمت این مواد اولیه، به ناگهان از 20 هزار تومان به 40 هزار تومان می‌رسید و نوسانات قیمت شمش به کار ما در سال گذشته لطمات بی‌شماری زد.

دپو نیاز به سرمایه کلان دارد

وی با اشاره به دپوی مواد اولیه، بیان کرد: برای دپو کردن نیاز به سرمایه کلان داریم که معدود شرکت‌هایی به این سرمایه درگردش بالا دسترسی دارند و در حال حاضر متاسفانه سرمایه‌های ما برگشت ندارند و مشکل کمبود نقدینگی امکان دپو مواد اولیه را از ما گرفته است.

مدیرعامل شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان در ادامه افزود: مواد اولیه را به میزانی در کارخانه نگه می‌داریم که کوره‌ها به دلیل نداشتن مواد ضروری خاموش نشود و هزینه‌های اضافه و بیشتری بر مجموعه تحمیل نشود.

رضایی در پایان گفت: در سال‌های گذشته میزان سفارش به اندازه‌ای بود که به محض تولید، آن را بسته‌بندی و عرضه می‌کردیم اما در حال حاضر با توجه به رکودی که در بازار آلومینیوم به خصوص در زمنیه خودروسازی وجو دارد، فعالیت و تولید ما، به میزان بسیار چشمگیری کاهش یافته است.

عناوین برگزیده