تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۴۸۹۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات مدیره شرکت معادن زغال سنگ دامغان گفت:

۱۵ درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده‌ایم

می متالز - عضو هیات مدیره شرکت معادن زغال سنگ دامغان با اشاره به مشکلات تامین زغال سنگ برای واحدهای بزرگ به دلیل تحریم‌ها اعلام کرد: با توجه به تولید بیش از ۱۴ هزار تن زغال حرارتی و کک در این واحد برآورد کرده‌ایم حجم بالایی صرفه‌جویی ارزی در اقتصاد کشورمان ایجاد شده باشد.
۱۵ درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده‌ایم

به گزارش می متالز، مازیار کثیریان در این زمینه گفت: با شدیدتر شدن کارشکنی‌های غرب و آمریکا علیه اقتصاد کشورمان برخی از کارخانجات بزرگ کشور برای تامین زغال سنگ وارداتی خود دچار مشکلاتی شدند و به همین دلیل کمبودهایی در کشور ایجاد شد اما با توجه به آغاز به کار واحد زغال شویی و ۳۰ کوره مکانیزه کک‌ پزی اکنون نیاز ۱۴ واحد صنعتی بزرگ کشور تامین شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: برآوردهایی که انجام داده‌ایم تامین نیاز این واحدها مثل فروسیلیس، کربنات سدیم، قند و فولادسازی مانع از خروج ۱۵ درصد ارز مورد نیاز خرید زغال سنگ از کشور شده‌ایم که در شرایط فعلی دستاورد بزرگی برای اقتصاد ایران و همچنین مقاومت دربرابر کارشکنی‌های آمریکا است.

عضو هیات مدیره شرکت معادن زغال سنگ دامغان در ادامه افزود: فناوری‌های مورد استفاده و همچنین تجهیزات نوین بکارگرفته شده در این واحد تولیدی باعث شده تا علاوه بر تولید ۱۵۰ هزار تن محصول در ساعت بهترین کیفیت زغال با کمترین خاکستر( ۲ تا ۳ درصد) روانه بازار شود که این کیفیت در دنیا کم نظیر بوده و به عنوان دستاوردی برای صنعت کشورمان محسوب خواهد شد.

به گفته وی علاوه بر زغال حرارتی عیار بالا، زغال سنگ آنتراسیت، دانسریت، کُک متالوژی و کُک سنتی نیز از دیگر فرآورده های معدنی این واحد است که با اشتغال مستقیم ۳۱۰ نفر در مجموعه معادن و کارخانه بصورت مستقیم و ۸۰۰ نفر بطور غیر مستقیم، توانسته است از توان نیروهای بومی متخصص منطقه کلاته رودبار بهره بگیرد.

کثیریان از وجود ذخایر معدنی مناسب کیفی و کمی منطقه کلاته خبر داد و گفت: هم اکنون نیاز مواد اولیه این مجموعه با خریداری و استخراج سه معدن اختصاصی؛ بادله کوه، دُمبو و رزجای مرکزی و زغال مازاد چهار استان هم جوار تامین می شود و در صورت حمایت مسوولان می توان ذخایر معدنی منطقه را که تا کنون استفاده نشده برای افزایش تولید و اشتغال بکار گرفت.

وی درپایان تاکید کرد: توجه بیشتر و دقیق‌تر مسوولان به این بخش و کاهش قوانین دست و پاگیر برای فعالیت آنها می‌تواند نه تنها مانع از خروج سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور بشود بلکه امتیاز و ارزش افزوده قابل توجهی در صنایع مرتبط مثل فولادسازی ایجاد خواهد کرد که دقیقا در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

عناوین برگزیده