تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۴۹۰۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد؛

قیمت گذاری دستوری برای بازارهای کالایی سمّی مهلک است / واقعی شدن قیمت ها مشوقی برای سرمایه گذاری بیشتر

می متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است کشف قیمت ها در جریان عرضه و تقاضای حقیقی بازار، واقعی ترین و عادلانه ترین نرخ را تعیین می کند و این اتفاق به سود اقتصاد کشور است. این در حالی است که هرگونه دخالتی به بازار تحمیل شود، به طور یقین تعادل بین دو کفه ترازو را بر هم خواهد زد و زیان آن متوجه مصرف کننده و یا تولید کننده می شود.
قیمت گذاری دستوری برای بازارهای کالایی سمّی مهلک است / واقعی شدن قیمت ها مشوقی برای سرمایه گذاری بیشتر

به گزارش می متالز، محمد حسینی با بیان اینکه هرگونه دخالت در فرآیند قیمت گذاری برای بازارهای مختلف کالایی سمّی مهلک است، اظهار داشت: باید توجه داشت که دستکاری بازار به التهاب آن دامن می‌زند. اما با این وجود در اقتصادهای دولتی سیاست های قیمت گذاری و تعیین نرخ های دستوری معمولا برای کنترل بازارها به خصوص در کالاهای اساسی اجرایی می شود تا نرخ ها در جریان عرضه یا تقاضاهای کاذب صعودی و نزولی نشده و دستکاری قیمتی اتفاق نیفتد. با این حال، همیشه جریان های قهری و اجباری باعث ایجاد فضاهای غیرشفاف، بازار سیاه، قاچاق، رانت و امثال اینها می شود.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فریمان در مجلس با بیان اینکه فعالان واقعی بازارها موافق دخالت در امر قیمت گذاری کالاها نیستند، اظهار داشت: با تمرکز عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا با یک منبع اطلاعاتی شفاف روبرو می‌شویم. اینکه چه تولیدکننده‌ای چه میزان محصول عرضه داشته، حجم تقاضای داخلی چه میزان بوده و قیمت‌ها روی چه مداری حرکت می‌کند. اهمیت این امر در آن است که همه این اطلاعات برای مدیریت بازارها مهم بوده و در هیچ یک از بازارها شفافیتی مانند بورس کالا وجود ندارد. 
به گفته حسینی، در بورس کالا می توان مطمئن بود که مواد اولیه به دست مصرف‌کننده آن خواهد رسید.

نماینده مردم در مجلس دهم افزود: ساختار کشف قیمت در بورس کالا که در یک فرآیند بلندمدت شکل گرفته، طی سال های اخیر توسعه یافته و از ویژگی مهم شفافیت بالای معاملاتی برخوردار است.
وی ادامه داد: باید توجه داشت زمانی که قیمت محصولات و کالاهای اساسی به طور واقعی و شفاف در بورس کالا کشف می شود، به تدریج اعتماد به بورس کالا افزایش یافته، سرمایه گذاری در این بازار رونق پیدا کرده و در نتیجه شاهد رشد اقتصادی کشور خواهیم بود. از سویی دیگر، با جلوگیری از بروز رانت ناشی از قیمت گذاری دستوری و اعتماد به واقعی شدن قیمت ها به کمک بورس، سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی و دیگر صنایع فعال در کشور تشویق می شوند.
حسینی اظهار داشت: به طور یقین اگر قیمت محصولات کشاورزی، صنایع و کالاهای اساسی با سازوکار رقابتی در بورس کالا کشف شوند، در آینده نزدیک شاهد توسعه شفافیت و رشد اقتصادی کشور خواهیم بود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: امیدواریم با فراهم کردن زیرساخت های اقتصادی، معاملات کلیه کالاهای اساسی در بورس کالا انجام گیرد و باید اجازه دهیم عرضه و تقاضا قیمت را کشف کند، نه اینکه قیمت ها براساس فضای دستوری و کنترلی تعیین شوند.

عناوین برگزیده