تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۴۹۰۱۵

نقطه ضعف صادراتی ایران حمل و نقل فله است/ امکان مدیریت هزینه‌های تحمیلی حمل و نقل را در شرایط تحریم‌ داریم

می متالز - رئیس خانه معدن هرمزگان بااشاره به اهمیت حمل و نقل در صنعت معدن گفت: بسیاری از محصولات معدنی با استفاده از حمل و نقل فله بخصوص دریایی صورت می‌گیرد که متاسفانه در این بخش نقطه ضعف قابل توجهی داریم و راهکار این است که پایانه صادراتی با امکانات مناسب در اختیار داشته باشیم.
نقطه ضعف صادراتی ایران حمل و نقل فله است/ امکان مدیریت هزینه‌های تحمیلی حمل و نقل را در شرایط تحریم‌ داریم

به گزارش می متالز، مهدی رویین اهلی در این زمینه گفت: بندر شهید رجایی به عنوان اصلی‌ترین بندر صادراتی محصولات و مواد معدنی ایران از نظر توان بارگیری و  تخلیه محصولات فله بسیار ضعیف است به عنوان مثال توان هفت‌هزار تنی روزانه این بندر یک کشتی 50 هزار تنی را طی یک هفته بارگیری یا تخلیه می‌کند درحالی که بنادر عمان این کار را 24 ساعته انجام می‌دهند.

رویین در ادامه افزود: این فاصله معنادار در توان تخلیه و بارگیری محصولات فله باعث می‌شود هزینه‌ها برای ایران بسیار بالاتر از رقبای منطقه‌ای از جمله خود عمان باشد و اصولا صادرات مشکل خواهد شد و برخی معادن روبه تعطیلی خواهند رفت و درنهایت به دلیل رقابت منفی ایجاد شده در منطقه بسیاری از آنها بطور کلی متروکه خواهند شد.

رئیس خانه معدن هرمزگان تصریح کرد: البته این اتفاق افتاده است به صورتی که ده معدن آهک بزرگ در این استان وجود دارد و به دلیل اینگونه موارد فقط یکی از آنها فعالیت می‌کند و 9 معدن دیگر تعطیل شده‌اند، درحالی که کشور نزدیک همین استان یعنی هندوستان سالانه 15 میلیون تن واردات سنگ آهک دانه‌بندی شده دارد.

وی درباره کمبودهای بندر شهید رجایی همچنین گفت: استفاده از کشتی‌های تناژ بالا یکی از امتیازات اصلی برای صادرات محصولات معدنی است، درحالی که در بندر شهید رجایی از نزدیک به 30 اسکله موجود فقط یکی از آنها عمق 5/13 متری دارد که امکان پهلوگرفتن کشتی‌های بزرگ را می‌دهد، اما در اغلب بنادر حاشیه جنوبی ایران بخصوص عمان معمولا تمام کشتی‌های 100 هزارتنی و بالا پهلو می‌گیرند که این باعث کاهش قابل توجه هزینه حمل و نقل می‌شود.

رویین همچنین اظهار کرد: در بندر شهید رجایی امکان بارگیری گرپ وجود ندارد، درحالی که بیش از نیمی از کشتی‌های ورودی به این بندر قابلیت بارگیری گرپ را دارند به همین دلیل توقف کشتی‌ها در ایران تقریبا دو نیم برابر بنادر عمان است و همین اتفاق هزینه‌های صادراتی را برای تولیدکنندگان ایرانی افزایش می‌دهد.

رئیس خانه معدن هرمزگان معتقد است با استفاده از راهکارهای بسیار ساده و برخی انعطاف‌ها می‌توانیم شرایط تحریم یکجانبه آمریکا را علیه کشورمان مدیریت کنیم، چون امتیازاتی در اختیار ایران است که با استفاده اصولی از آنها این تنگ‌نظری غرب علیه ایران نیز از بین خواهد رفت و می‌توانیم در بهترین شرایط به صادرات محصولات معدنی خودمان ادامه دهیم.

وی معتقد است در این زمینه بهترین گزینه کاهش هزینه‌های تحمیلی با اعمال تخفیف‌ها یا معافیت‌های مختلف است به این دلیل که اصولا با درنظر گرفتن هزینه پایین انرژی و نیروی کار متخصص در ایران می‌توانیم مزیت‌های رقابتی خوبی برای خودمان حتی در شرایط تحریمی دست و پا کنیم. به عنوان مثال اگر بندر شهید رجایی متناسب با نیاز توسعه یابد یک مبداء صادراتی قابل اعتماد برای تمامی معادن کشورمان خواهد شد.

اکنون به دلیل تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل دریایی با ایران کارنمی‌کنند یا اینکه مبالغ بالایی به عنوان ریسک مطالبه می‌کنند که این روند مزیت رقابتی ایران را در صادرات از بین می‌برد. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم،  در شرایط تحریم سازمان بنادر و دریانوردی ایران حقوق عوارض بندری بر کشتی را تخفیف دهد.

وی در ادامه توضیح داد: PDA یک کشتی ۵۰۰۰۰ تنی در بندر زاهد پورت امارات ، صحار و سلاله عمان بین ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار برآورد می‌شود اما در بندر شهید رجایی ۵۰۰۰۰ تا۵۵۰۰۰ دلار است یعنی در حال حاضر دو نیم  برابر سایر بنادر کشورهای خلیج فارس که رقابت را بر ما غیر ممکن ساخته است. از این رو کشتیرانی می‌تواند با نگاه منافع ملی از دیدگاه صرفا اقتصادی فاصله گرفته و به عنوان حامی رونق تولید و اشتغالزایی عمل کند.

رویین درپایان به آثار چنین سیاست‌هایی تاکید کرد: همین دیدگاه‌های جزیره‌ای باعث شده تا در بسیاری از بازارهای صادراتی ایران موفق نباشد به عنوان مثال در آخرین اتفاق کمبودها و ضعف حمل ونقل در بخش معدن باعث شد تا قراردادی 200 میلیون دلاری قطر را از دست داده و کشور رقیب ایران یعنی عمان آن را به دست آورد.

عناوین برگزیده